Yacht > Články > Lodě > Testy >

Galeon 460 Fly |s výsuvnými boky

26.02.2019 |
Testy, Motorové lodě, Lodě
Testy

S více než čtrnácti metry délky se model 460 Fly řadí mezi větší lodě od známé polské loděnice Galeon. Jeho hlavní konkurenční výhodou jsou vyklápěcí plošiny na bocích. Na lodi je většinou znát každý centimetr. Plošiny vám jich na každém boku přidají pětašedesát. Začínají přibližně v polovině délky jachty a pokračují až na záď. Vyklopit je trvá okolo dvaceti vteřin. Mají zábradlí, takže se nemusíte bát, že z nich spadnete do vody. Levoboční plošina má dvě nízké barové stoličky. Pravoboční je prázdná. Jediný problém plošin je jejich hmotnost. Aby se neutrhly, musí být bytelné. Proto jsou těžké. Pokud si objednáte nejslabší verzi motoru, dva 435koňové diesely, musíte se s plošinami rozloučit. Loď dostanete bez nich. "S nejslabšími motory by to nedělalo dobrotu," prohlásil Jack Haines z časopisu Motor Boat & Yachting. Dodatečnou hmotnost plošin by neutáhly. "Se silnějšími motory je mít můžete," vysvětluje Haines. "Abych řekl pravdu, původně jsem myslel, že jsou k ničemu," svěřil se. "Čím víc času ale strávíte na palubě, tím lépe si uvědomíte, kolik prostoru navíc přinášejí."

Masivní nástavba

Motorová jachta Galeon 460 Fly má na délku přesně 14,35 metru. Na první pohled působí robustně. Masivní nástavba začíná přibližně ve třetině délky lodě. Na její střeše se nachází otevřený můstek neboli flybridge. Korunuje ho elegantní spoiler s navigačními přístroji. Nástavba je kromě několika sloupků téměř kompletně prosklená. Další okna jsou vidět i na bocích. Na zádi prodlužuje siluetu lodě koupací plošina. Přední dvě třetiny délky lodě obkružuje kovové zábradlí. Na přídi vyčnívá ještě kotva.
Projdeme-li si Galeon 460 od přídě k zádi, jako první nás zaujme sezení na přední palubě. Sedačky mají sklopná opěradla. Dají se odsunout směrem k bokům, což umožní světlu proniknout ke stropním oknům do přední kajuty. Z přední paluby lze po bocích lodě projít na záď a odtud pak posuvnými dveřmi dovnitř nástavby. Nejdůležitější prvek uvnitř nástavby (kromě baru) je kormidelnické stanoviště na pravoboku.

Výborný výhled

Kormidelník má k dispozici široké sedadlo s opěradlem do půli zad. Menším lidem by však sedačka mohla připadat trochu nepohodlná. Loď se řídí masivním volantem. Plyn má kormidelník po levé ruce. Před sebou vidí kompas a displej navigace. Všechny přístroje jsou snadno dosažitelné. Poněkud škoda je, že zde kormidelník nemá prostor na odkládání nápojů nebo jiných drobností. Zato výhled by si těžko mohl přát lepší. Z kormidelního stanoviště je vidět skoro do všech úhlů.
Okna uvnitř nástavby se otvírají buď každé vlastním tlačítkem, nebo dražším centrálním elektronickým systémem. Za stanovištěm kormidelníka se rozkládá salon. Na jeho levou stranu umístili designéři velkou pohodlnou sedačku ve tvaru písmene "U" se stolkem.
Proti ní stojí ještě další menší sedačka. Zpoza jejího opěradla se vysouvá televizní obrazovka. V provedení dřevěných prvků interiéru má zákazník na výběr z mnoha variant, například dub nebo ořech. Spousta dalších detailů, jako koberce, čalounění a tak podobně, se dá změnit podle vašeho vkusu.
Na salon pak navazuje kuchyň. Na levobok se vešla slušně vybavená kuchyňská linka s dřezem, sporákem, troubou, ledničkou a všelijakým dalším vybavením. Poličky na nádobí najdeme kromě samotné linky i u stropu. Po sklopení levoboční plošiny se z linky stane barový pult, u kterého se dá odpočívat na čerstvém mořském vzduchu a diskutovat o něčem ušlechtilém. Na pravoboku stojí další sedačka. Má nastavitelné opěradlo, takže na ní lze sedět jak směrem dovnitř, tak ven z lodě. Ve stropě kuchyně i salonu je zapuštěna spousta malých obdélníkových osvětlovacích těles.
Z kuchyně se dá prosklenými dveřmi projít na záď. Výrobce na ni umístil ještě jednu polstrovanou sedačku, po jejíchž stranách vedou schody na koupací plošinu. Vedle přístupu do vody jde využít i ke skladování malého motorového člunu.

Tři kajuty

Do podpalubí se dostanete vchodem okolo kormidelního stanoviště. V základním provedení nabízí Galeon dvě velké kajuty, příďovou a záďovou, a jednu menší na pravoboku. Na levobok se potom vešly dvě koupelny. V menší kajutě jsou dvě lůžka nad sebou. Větší kajuty obsahují každá jedno dvojlůžko.

Snadné řízení

Poslední část lodi, která stojí za pozornost, je flybridge. Dá se na něj vystoupit po krátkém schodišti ze zadní paluby. Můstek je rozdělen na dvě části. V přední je kormidelní konzola s křeslem. Je podobná té na úrovni paluby, až na to, že je na levoboku. Obklopuje ji rozlehlý polstrovaný opalovací prostor. Za zády kormidelníka stojí malý bar. Na pravoboku se pak rozkládá další pohodlné sezení vybavené stolkem. Díky můstku je loď velice prostorná.
Kajuty jsou sice určené pro šest lidí, oficiální limit velikosti posádky je však dvojnásobný. Výška - pro ledaskoho překvapivě - není na překážku plavebním vlastnostem. Trimovací klapky jsou automatické. Galeon 460 Fly má přední i zadní manévrovací propeler, přistávání a opouštění mariny tak zvládne každý. Nabídka hlavních motorů se pohybuje od už zmíněných dvou 435koňových až do dvou 600koňových dieselů. Loď je těžká, takže v ostřejších zatáčkách má sklon trochu ztrácet rychlost, poněvadž se boří do vody. Celkově se ale řídí velice snadno. Byla by zajímavá i bez vyklápěcích plošin. S nimi doslova nemá soupeře.

Text Radek John
Foto Galeon

Zveřejněno v Yachtu 3/2019


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena