Yacht > Články > Lodě > Testy >

Benetau First 14, 18, 24 a 27 |Seascape v novém kabátě

31.01.2019 |
Testy, Plachetnice
Testy

Když jsem na podzim letěla do Barcelony na tradiční testování lodí Beneteau, zajímalo mě, jak bude nová řada malých plachetnic vypadat. Značka Beneteau totiž v loňském roce převzala slovinskou loděnici Seascape a z jejich modelů vznikly Firsty 14, 18, 24 a 27.
Beneteau tímto krokem vstoupilo do segmentu malých závodních plachetnic. Na Seascapech se změnil v podstatě jen barevný design - dostaly červenočerné barvy na trupy a samozřejmě nové logo. Třídová pravidla zůstala zachována, takže i nově stavěné Firsty mohou nadále soutěžit s původními Seascapy, na nichž aktivně závodí i několik českých a slovenských posádek. Na otázku, proč se rozhodli do tohoto segmentu trhu vstoupit, odpovídají zástupci Beneteau jednoduše: "Nabídka malých závodních plachetnic nám zkrátka chyběla." V Beneteau vznikla divize závodního jachtingu, kterou tvoří Luc Joëssel odpovědný za Figaro Beneteau 3, dále manažeři Beneteau Gianguidou Girotti a Luca Brancaleon a potom zakladatelé a původní majitelé Seascapu Kristian Hajnsek a Andraž Mihelin. Do týmu patří i designér François Coutant, který se podílí na vývoji plachetnic Seascape již od roku 2009. Společně budou řadu závodních plachetnic postupně vylepšovat a rozšiřovat.
V Port Ginestě jižně od Barcelony jsme měli možnost si všechny čtyři modely "nových" Firstů postupně otestovat. Všechny navrhl designér Sam Manuard jako lehké performance cruisery se širokým kokpitem a sklopným kýlem. "Čtrnáctka" je klasická moderní ploutvová plachetnice.

First 27

Největší z řady je osmimetrová dvacetsedmička. Její šířka 2,54 m, hmotnost 1 400 kg a sklopný kýl však stále dovolují běžnou přepravu na silnici. Převážná část hmotnosti kýlu (620 kg) je soustředěna v jeho rozšířené spodní části. Ve spuštěné poloze má loď ponor 2 metry a je velmi stabilní. Po sklopení kýlu je ponor necelý jeden metr.
Interiér je samozřejmě poněkud stísněný, přesto ale poskytne zázemí pro přespání čtyřčlenné posádce. Navíc zde může být chemické WC nebo příplatková klasická lodní toaleta, jako na testované lodi, či nádrž na vodu. Přiobjednat lze i vařič.
Na Firstu 27 vyplouváme ve třech. Je krásné slunečné počasí, které nás provázelo po celé testování, a k tomu fouká od 5 do 10 uzlů. Moře je klidné, vlny nepřesahují 30 cm. Přívěsný motor Tohatsu o výkonu 9,8 HP je umístěn v šachtě pod kokpitem a manipulace s ním je velmi jednoduchá. Při plavbě na plachty noha sklopeného motoru nebrzdí pod trupem a šachta je zespoda uzavřena sklopným deklem. Také vytáhnout plachty nám nedělá žádné problémy. Velká hlavní plachta společně s genakrem zajistí plavbu za větru o síle 6 uzlů rychlostí přes 5 uzlů, při 10 uzlech jde loď v pohodě do skluzu a rychlosti 10 uzlů s ní snadno dosáhnete. Při plavbě na stoupačku se rychlost pohybuje kolem 5 uzlů. Kormidlování je opravdu příjemné, loď je optimálně vyvážená, při plavbě ostře proti větru pluje prakticky sama. Díky dvěma kormidelním listům se loď dobře ovládá i ve větším náklonu a nemá tendenci dále vyostřovat. Snadno jde do obratu, je hbitá a obratná. A ani plavba v silném větru, kterou jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet, nebude činit žádné potíže. Loď disponuje čtyřmi vinšnami - dvě jsou na střeše nástavby a slouží pro výtahy plachet, dvě kosatkové jsou na bocích kokpitu. Outhaul, cunningham a kiking jsou vedeny do záseků na střeše nástavby před hlavní luknou. Jsou dostatečně zpřevodovány, takže pro jejich ovládání není vinšna potřeba. Nastavení kosatky zlepšují inholery. Hlavní otěž je uchycena na jezdci s kolejnicí přes celou šířku kokpitu. Poměrně dlouhá kormidelní páka s teleskopickou pínou umožňuje kormidelníkovi dosáhnout na všechny ovládací prvky i v případě sólové plavby.
First 27 může být čistě závodní plachetnicí - na Jadranu se v této třídě jezdí celá série závodů, ale díky snadnému ovládání, vysoké stabilitě a vybavenému interiéru si na něm můžete vyjet s rodinou třeba na příjemný víkend, ať už na moři nebo na jezeře.

First 24

Menší sestra s délkou 7,3 metru a šířkou 2,5 m má velmi podobné vlastnosti. Kormidelní listy se jednoduše vytahují z knih zavěšených na zrcadle. Knihy jsou pomocí táhel vedených nad podlahou kokpitu spojeny s kormidelní pákou a páku prodlužuje teleskopická pína. Kýl se dá zcela zatáhnout do skříně v trupu, díky tomu a vytahovacím kormidlům je možné přistávat na pláži.
V podpalubí je dvoulůžko do tvaru "V" v přídi a dvě lavice na bocích. Kvůli nepotopitelnosti jsou prostory pod sedačkami a v přídi duté, dostupné přes montážní víčka. Pro uskladnění věcí se dají přiobjednat praktické vaky, do kterých doma nebo v autě naskládáte vše potřebné a pak je jednoduše zavěsíte na obou bocích lodě.
Na testované lodi byl na držáku na zrcadle elektromotor Torqeedo, použít se dá ale i benzinový do výkonu 6 HP. Pod podlahou kokpitu se nachází velký úložný prostor, kam se může motor eventuálně uložit, nebo ho během plavby na plachty jen sklopit, jako jsme to udělali i my. Karbonová takeláž bez zadního stěhu typově stejná pro všechny tři modely (27, 24 a 18) umožňuje použití velké hlavní plachty, která je hodně široká i v horní části (square top). Plocha plachet je samozřejmě menší než u Firstu 27, a tak stačí pouze dvě vinšny po stranách hlavní lukny pro dotažení výtahů plachet, případně kosatkových otěží. Vše ostatní se zvládne rukou. Na vodě se First 24 chová velmi podobně jako dvacetsedmička. Ve dvou se dá v pohodě zvládnout, ale uveze i čtyřčlennou závodní posádku, závodit lze určitě i ve třech. Ve 20uzlovém větru lze dosáhnout při plavbě s genakrem rychlosti kolem 12 uzlů, při plavbě ostře proti větru to bude maximálně 6 uzlů.

First 18

Ještě menší, zcela optimální pro dvoučlennou posádku, je 5,5 m dlouhý First 18. Zasunovací kormidelní listy i kýl o hmotnosti 125 kg umožní pohodlné spouštění lodě na vodu přímo z vleku. Prakticky celou kajutu vyplňuje pouze dvojlůžko do tvaru "V", které poskytne dvěma lidem dostatek pohodlí i pro nouzové přespání. Z mariny opět vyplouváme s použitím závěsného elektromotoru. Vše zvládáme v pohodě ve dvou a i tuto loď lze provozovat "singlehanded". Také manipulace s genakrem je snadná a zvládne ji bezesporu i méně zkušená posádka.

First 14

Nejmladší a nejmenší je First 14, který měl premiéru teprve vloni na jaře. S délkou 4,3 m se velikostně řadí k plachetnicím třídy 420, ale designem do kategorie moderních výkonných a variabilních lodí. Podle Andraže Mihelina bylo cílem vytvořit zábavnou, jednoduchou, praktickou a lehce ovladatelnou loď pro rekreační a rodinné posádky. Představil nám také všechny zajímavé prvky tohoto Firstu. Skládací karbonový stěžeň je usazen v patce a upevněn pouze bočními vanty bez sálingů, aby mohl nést jen hlavní plachtu, v případě, že na lodi popluje jeden jachtař, nebo také kosatku, když na lodi poplují dva. Aby bylo těžiště laterálu ve správné poloze vůči plachtám, jsou ve dně lodě dva otvory za sebou, do kterých lze zasunout ploutev. Ten nepoužitý je třeba zakrýt (k tomu účelu slouží speciální kryt), jinak jím do kokpitu stříká voda. Kosatka je samopřehazovací a vytahování a balení genakru jednoduché, takže kormidelník zvládne ve slabším a středním větru ovládání i plně oplachtěné lodě sám.
Otěž hlavní plachty má zadní vedení a netypicky končí kladkou a klemou na ráhně. Společně s kikingem otočeným nahoru tak vzniklo pro posádku pod ráhnem mnohem víc místa. Na druhou stranu na ovládání otěže jsem si musela chvíli zvykat. Během testu foukal slabší vítr maximálně do 4 m/s. Se dvěma dospělými je v těchto podmínkách loď trochu přetížená, nicméně i tak jsme se příjemně svezli. Musím potvrdit slova výrobců, že se skutečně jedná o snadno ovladatelnou rodinnou plachetnici, na níž se nemusíte bát vyplout s dětmi. Jeden dospělý a jedno dítě vytvoří ideální pár s optimální hmotností a dostatkem rukou pro ovládání všech plachet.
Další z inovativních řešení jsou kolečka, která se nasazují do otvorů v trupu, na nich loď snadno vytáhnete na břeh. Jedete-li na výlet, můžete si je vzít do kokpitu s sebou. Navíc trup váží pouhých 67 kg, takže ho bez problémů převezete i na střeše automobilu.
Všechny čtyři Firsty jsou plachetnice postavené v závodním duchu, regaty se na nich jezdí a jsou poměrně oblíbené. Ale zároveň poslouží na příjemný rodinný výlet , snadno je převezete po silnici a můžete si tak vyzkoušet nejrůznější vodní plochy celé Evropy.

Text Eva Skořepová
Foto Eva Skořepová, Billy Black a Jean-Baptiste D´Enquin

Zveřejněno v Yachtu 2/2019


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI