Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

Beneteau Oceanis 51.1 |Rychlost zasnoubená s pohodlím

06.12.2017 |
Plachetnice

Krásná na pohled, snadno ovladatelná a pohodlná k žití. Taková je nová Oceanis 51.1. Nejočekávanější novinka zavedené firmy Beneteau je konečně venku.

Francouzská loděnice Beneteau představila na jachtařském festivalu v Cannes nejnovější přírůstek do své řady luxusních plachetnic Oceanis. Nese označení 51.1. a jde již o sedmou generaci této řady, která letos oslavila 30 let. Nový model nejspíš vynese konkurenčním rejdařům nejednu bezesnou noc. „Těžili jsme z našich zkušeností z řad First a Figaro, což jsou lodě více zaměřené na závodění,“ prohlásil Gianguido Girotti, marketingový ředitel Beneteau. Oceanis 51.1 vznikala pod jeho vedením. Je navržena jako rychlejší a pohodlnější než její předchůdkyně. V současnosti jde pravděpodobně o loď s nejširšími možnostmi přizpůsobení přáním zákazníka ve své kategorii.

Loděnice ji nabízí v pěti různých oplachtěních a se třemi typy kýlů. Kupující si mohou vybrat ze 150 dalších možností, například v uspořádání interiéru. Dohromady to dává okolo sedmi stovek různých kombinací. Každý majitel tak dostane loď postavenou na míru, přesně podle svého vkusu. Základní konfigurace jsou tři: EASY CRUISER, snadno ovladatelná, určená hlavně charterovým společnostem, COMFORT CRUISER, zaměřená na maximální pohodlí, a FAST CRUISER, od které lze očekávat především špičkový výkon a rychlost.

Při testu

Na vlastní kůži jsme ji měli příležitost vyzkoušet ve Španělsku na konci října ve verzi FAST CRUISER. Majitel je podle výbavy evidentně jachtař a požaduje od lodi maximální výkon jak na plachty, tak na motor. Testovaná loď byla vybavena velkou genou, codem 0 i genakrem. Za příplatek byly i tři sklápěcí vazáky na každé straně. Plachty se pohodlně vejdou do předního úložného prostoru. Loď byla osazena celospírovou karbonovou plachtou i karbonovým stěžněm Z-spar. Vnitřní vanty jsou ukotveny přibližně půl metru od boku lodě, vnější vanty zcela na boku. Usnadňuje to pohyb po palubě, před vanty není potřeba uhýbat, ani se mezi nimi proplétat. Veškerá lana jsou svedena okolo kokpitu dozadu ke kormidlu, navíc jsou vedena v tunelech, takže čisté linie paluby nic neruší.

Jediné, co lze vytknout, je poněkud neurovnané napojení elektro kabelů ze stěžně do paluby. V této variantě je instalováno klasické bimini bez integrovaného oblouku. Toto řešení snižuje profil lodě při sklopení bimini. Pro průhledné části je použit speciální materiál, který je svojí „průhledností“ srovnatelný s klasickým tvrzeným sklem. Každý díl jde navíc odepnout samostatně. Pod bimini jsou po obou stranách lehátka, která využijí především děti. Zajímavým prvkem je zakrytí oken toalety pomocí mřížek nástavby. Elegantní je i řešení badeplata, bohužel se nepovedlo integrovat žebřík, který je nutné ukládat někde v lodi. Toto řešení využívá více loděnic, ale považuji je za nešťastné. Pochvalu naopak zaslouží vyklápěcí schůdek pod nohy za kormidlem či elegantně ukryté vysouvací jeřáby pro nafukovací člun.

Loď reaguje na pohyb kormidlem velmi přesně, bez velké síly. Zaujala mne velikost kompasu. Je vhledem k velikosti lodě opravdu malý, na lodi je jeden jediný a pravděpodobně nikdo nepočítá s tím, že by se podle něj mělo navigovat a držet kurz. Je to ale jen malá vada na kráse. Plout s 51.1 pod plachtami je čirá radost. Díky ponoru 2,8 metru a balastu soustředěnému na konec kýlu uveze loď hodně plachet. I při větru okolo 8 uzlů se dá jet s codem 0 prakticky stejně rychle.

A jaká jsou negativa, kromě již zmíněné drobnosti v podobě malého kompasu? Žádná další jsem nenašel. Je velmi těžké se rozhodnout, jakou verzi vybrat. Osobně jsem zastánce rolování hlavní plachty do stěžně. Je to bezpečnější a jednodušší v případě refování a manipulace s plachtami. Odměna v podobě plavby s celospírovou plachtou je ale také na zvážení. Na palubě je však mnohem více lan a jen uklidit výtah hlavní plachty dá trochu zabrat. Testovaná loď byla vybavena silným hydraulickým bow thrusterem. Za příplatek byl i silnější motor Yanmar s výkonem 110 HP.

Třicet designů trupu

„Lidé se dnes vyhýbají stoupání proti větru,“ uvedl Girotti. „Snažíme se optimalizovat naše jachty pro boční a zadoboční vítr.“ To však neznamená, že by loď stoupat neuměla. „Nedávno jsme ji zkoušeli ve větru mezi dvanácti a šestnácti uzly a při stoupání nadoraz jsme udělali pěkných 7,5 uzlu,“ popsal Girotti. „Je to skvělý výsledek. Po odpadnutí jen o několik stupňů, řekněme pět až osm, zrychlila na 8,5 uzlu.“ Pohodlí má však v případě Oceanisu 51.1 stejně jako u jiných lodí této kategorie přece jen mírnou přednost před rychlostí. Model je určen jachtařům, kteří hledají spíš příjemnou plavbu bez zbytečné námahy a luxus než dobrodružné sportovní zážitky. Konstrukce Oceanisu 51.1 je promyšlená do nejmenších detailů. Firma Berret Racoupeau Yacht Design, která se jí ujala, vytvořila třicet návrhů tvarů trupu. Z těch nakonec vybrala jen jeden nejlepší. Extra dlouhý stěžeň je vyrobený z kombinace uhlíkových vláken a hliníku, stejně jako elegantní krátký integrovaný čelen. Umožnily zvýšit plochu plachet proti obdobným modelům o pětatřicet procent. V základní výbavě lodi je šestačtyřicetimetrová hlavní plachta a krátká osmačtyřicetimetrová kosatka. Řeč je samozřejmě o metrech čtverečních.

Úspora hmotnosti

Na přání zákazníka se dá oplachtění doplnit klasickou jednašedesátimetrovou genou nebo stočtyřicetimetrovým codem 0. Komu nestačí ani to, může si objednat ještě obří stoosmdesátimetrový asymetrický spinakr. To už je pak pořádná jízda. Relativně široký trup dodává lodi stabilitu. Umožnilo to ušetřit na hmotnosti kýlu. Ta tvoří – opět podle preferencí zákazníka – jen čtyřiadvacet procent hmotnosti lodě bez balastu. Loď je vybavena dvěma kormidelními koly, takže kormidelník má neustále přehled o plachtách. Kola jsou vyrobena z kompozitního materiálu. Všechny otěže a ovládací lanka jsou od nich vedeny na dosah ruky. Kokpit je velmi prostorný. Jeho přední části dominuje multifunkční stůl, na který se dá snadno dosáhnout z pohodlných sedaček. Vešla se i spousta skříněk na lana, záchranný ostrůvek a další nezbytnosti. Na střechu kajuty umístili konstruktéři komfortní lehátka. 

Interiér vytvořila společnost Nauta Design. Vnitřní prostor je úctyhodný. V přední části lodi se konstruktérům podařilo získat navíc čtyřicet centimetrů šířky, aniž by museli měnit tvar trupu pod vodoryskou, čímž by mohla utrpět rychlost. Loď je vpředu nad vodoryskou rozšířená, díky tomu vzniká krásná a velkoryse řešená přední majitelská kajuta. 51.1 tak vstupuje na trh větších lodí za lepší cenu. Postel má rozměry 160 x 205cm a k dispozici je mnoho úložných míst včetně skříně na boty či prostoru na cestovní brašny. Nechybí hodně přírodního světla či oddělená sprcha a toaleta. Kajuta je srovnatelná s šedesátistopou lodí.

Kajuty na přání

O konkrétním rozdělení interiéru rozhoduje opět zákazník. Oceanis 51.1 je možné si objednat ve čtyřech vnitřních uspořádáních. Kdo má rád velké nečleněné prostory, tomu bude vyhovovat dělení jen na tři samostatné kajuty se dvěma koupelnami. O trochu méně prostorné je uspořádání do tří kajut se třemi koupelnami. Další možnost jsou čtyři kajuty a čtyři koupelny. Nejspartánštější uspořádání je pět kajut jen se třemi koupelnami. To vše je možné v různých úpravách povrchů (dub versus mahagon), čalounění a podobně. Vedle oken ve stěnách a střeše kajuty přivádí do obytných prostor světlo i trojice rozměrných obdélníkových průzorů na každém boku. Uvnitř lodi tak panuje klidná, až meditativní atmosféra. U testované lodi byla rušena příliš velkým počtem zrcadel, která nechal majitel instalovat v salonu prakticky na všechny příčky kolmé ke směru plavby.

Majitel lodi si nemusí užívat jen plavbu, ale i čas strávený na kotvě. K manévrování v přístavu lze loď vybavit technologií DOCK & GO. Ta umožňuje otočit jachtu prakticky na místě i v těch nejobtížnějších podmínkách. „Model se může stát čímkoliv, co si klienti budou přát,“ shrnuje Kirwan. Nutné je ale počítat i s tím, že úprava lodě k obrazu svému něco stojí. Cena testované lodě se totiž se všemi plachtami, karbonovým stěžněm a silnějším motorem vyšplhala na 530 000 EUR bez DPH. Nic to ale nemění na tom, že je o novinku z dílny Beneteau mezi zákazníky velký zájem a aktuální dodací termín byl u objednávek z poloviny října až konec července 2018!

Text Radek John a Daniel Guryča

Foto Gilles Martin-Raget a Daniel Guryča


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI