Znovuzrozená volha

05.10.2017 |
YACHT, Lodě

Řada z nás si ji pamatuje z doby, kdy po Orlické přehradě přejela jedenkrát za den a byla prakticky jediným motorovým člunem, který se na vodě pravidelně objevoval. Navíc se nad hladinou vznášela a působila, alespoň na mne, naprosto nedostižitelně. Když jsme do redakce dostali pozvánku k testování, neváhal jsem ani vteřinu a začal jsem s hledáním informací o lodi, která jezdila a ještě jezdí na křídlech, jimž se dnes neřekne prakticky jinak než "foils".

Z dostupných zdrojů jsem zjistil, že zadání projektu 343 znělo: "Navrhněte jednotrupé plavidlo se schopností vznášedla pro osobní plavbu na řekách". Projekt byl schválen 7. července 1957 a návrh realizoval SKB GCC "Krasnoe Sormovo" v Gorkém. První loď byla postavena ve stejné továrně v roce 1958 a dostala název "Volha". Podle dostupných informací jsou aktuálně v ČR tři plavidla tohoto typu. Volha byla v šedesátých letech minulého století v prodeji i v západním Německu a její cena byla tehdy 18 500 německých marek.

Loď s výrobním číslem 449 je v nejlepší kondici na Orlíku, kde jsme ji měli možnost testovat na palubě s Vladimírem Janoušem, který má za sebou již celou řadu realizovaných projektů záchrany a restaurování lodí a o svojí Volze říká:

"10 let ležela na vrakovišti u Příbrami. Původním majitelem bylo Povodí Vltavy a jezdil s ní pan Zítek. Ti, co ji u nás viděli, říkají, že loď hrála minimálně ve filmech Alibi na vodě a Akce Bororo. V ČR existují celkem tři exempláře a rekonstrukci jsme zvládli přes zimu. Lakování, něco z elektriky, kompletní čalounění, hodiny, rádio atd. To všechno se dá koupit na starou Volhu. Volant je z Volhy, ale jiný než byl u nalezeného vraku. Palubní deska je také z prvního modelu. Naše loď byla vyrobena v roce 1967 a původní ruský název je 'katěr na podvodnych kriljach'. Motor je v lodi z roku 1985, benzinový Volvo Penta, třílitr, dvoukarburátorový čtyřválec. Původně zde byl šestiválcový motor Zil o výkonu 72 koní, který umožňuje cestovní rychlost 50 km/hodNáhon na vrtuli zajišťuje originální ruská převodovka, která k zařazení rychlosti vpřed či vzad vyžaduje i dnes pořádnou sílu. Údajně musela v minulosti posádka použít k řazení i kladivo.

A jaká je plavba za volantem Volhy? Pro milovníka lodí, kterým se cítím být, je to úžasný zážitek. Řazení vpřed a vzad se provádí dlouhou pákou a je oddělené od plynu, který je na podlaze stejně jako plynový pedál u auta. Zařazení chodu vpřed vyžaduje značnou sílu. Pokud jede loď pomalu, chová se podobně jako každý motorový člun s přímým náhonem a kormidlem, loď reaguje na otočení kormidlem přiměřeně ke své délce. Pro jízdu ve skluzu na křídlech je nutné loď nejprve srovnat do vybraného kurzu a sešlápnout plynový pedál. Díky dvěma křídlům nad sebou se Volha svižně zvedá nad hladinu a vztlak zajišťuje v plné rychlosti již jen spodní řada křídel. Plavba se zklidní a po překročení padesátikilometrové hranice rychlosti začne být lehce labilní. Nejlépe bych to přirovnal k jízdě na lyžích v hlubokém sněhu. Krásný zážitek. Překvapení nastává v okamžiku potřeby větší korekce směru jízdy, tak jak ji známe z dnešních moderních motorových člunů. Pokud je totiž loď v plné rychlosti, jede velmi dobře rovně, dá se projet mírná zatáčka, ale prudká korekce směru prostě není možná. Ne že by měla loď tendenci k nepravostem. Jen prostě nereaguje na pohyb volantu i přes vynaložení větší síly. Pro razantní změnu směru je nutné zpomalit, zatočit a opět pokračovat v novém směru. Má zkrátka svoje vrtochy a má na ně právo. Na překonání dlouhých vzdáleností po klidných vodních hladinách, na což byla postavena, je stále skvělá!

 

Text a foto Daniel Guryča

Zveřejněno v Yachtu 10/17.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI