SPORTIS MC 5600 |Nový motor pro záchranáře na Lipně

18.08.2017 |

Člun vodní záchranné služby z Lipna Sportis MC 5600 byl v zimě na servisu u dodavatele firmy Honda Marine. A tam se stalo, že z něj byl ukraden motor. Proto byl na člun namontován nový motor Honda B115 LU. Při jeho zajíždění na Cholíně na Slapské přehradě jsme tak měli možnost člun otestovat.

Sportis MC 5600 je 5,6 m dlouhý nafukovací člun s pevným dnem (RIB) a středovou ovládací konzolou. Je ideální pro sportovní hrátky na vodě, ať už na moři nebo jezerech, a využití najde i u profesionálů, jako třeba u vodní záchranné služby. Pevná konstrukce trupu s odolnými nafukovacími válci z Hypalonu poskytuje stoprocentní ochranu a komfort posádky v jakýchkoliv jízdních situacích. Člun se vyrábí v pestré nabídce barevných provedení, aby odpovídal individuálním požadavkům každého majitele, který může vybírat z více než 30 barevných odstínů. Dokonce i kýl může být barevně sladěný s celým člunem.

 

Výrobcem je polská společnost Sportis S.A. z městečka Bojano, které leží nedaleko Gdyně na pobřeží Baltského moře. Firma zahájila svoji činnost v roce 1983 a produkuje profesionální čluny a lodě pro armádu, policii, záchranáře a hasiče. Tyto zkušenosti využívá i ve výrobě rekreačních nafukovacích člunů. V současnosti má firma v nabídce 19 modelů profesionálních RIBů až do 10,5 m délky a osm modelů rekreačních RIBů v délkách od 3,1 do 6,8 m. Kromě člunů vyrábí Sportis i záchranné a plovací vesty, jachtařské oblečení, nerezové doplňky či bimini.

 

„Pro Sportis MC 5600 doporučujeme právě motor Honda B115 LU, i když výrobce uvádí, že je možné použít motor až o výkonu 150 koní. Stopatnáctka je ale naprosto dostačující, a navíc zaručuje dobrý poměr cena/výkon. Má vysoký krouticí moment, a proto jde člun rychle do skluzu. Má totiž stejný průměr vrtule jako 130HP motory ostatních výrobců,“ vysvětluje Filip Kadlec z firmy Honda Marine.

 

Během testu jsme byli na lodi ve dvou, vítr foukal rychlostí asi 2 m/s a byla klidná hladina. Do skluzu se člun dostal při 3 000 otáčkách za minutu a rychlosti 30 km/h. Jakmile člun naskočí do skluzu, lze stáhnout otáčky na 2 700 ot./ min a zůstat na 35 km/h, což je ideální cestovní rychlost. Spotřeba paliva je přitom přibližně 9 litrů za hodinu. Maximální rychlosti 65 km/h dosáhl člun při 5 500 otáčkách za minutu. Do skluzu naskočí za 4 vteřiny a na maximální rychlost se dostane za 16 vteřin, což je velmi slušná reakce. Dalšími přednostmi člunu jsou směrová stabilita a jednoduché ovládání.

 

Připadalo nám, že kokpit není moc hluboký, ale to může být právě pro záchranáře, když vytahují někoho z vody, výhodou. Za příplatek lze doobjednat spoustu rozmanitého vybavení, například sundeck a bimini top, na který jsou již v základu připraveny upínací prvky. Na palubě je dostatek úložných prostor, jsou umístěny pod sedačkami. Nechybí ani plná sada analogických budíků, ty mají oproti těm digitálním výhodu ve slunečném počasí, na sluníčku totiž nejsou digitální číslice moc vidět. Výběr plotru záleží na přání zákazníka. Ten si může objednat například i mahagonový volant. U sedačky řidiče je možné překlopit opěradlo, a lze tak sedět pohodlně po nebo proti směru jízdy. O opěradlo se dá při řízení opřít, takže je vidět přes čelní sklo. Dále jsou v základní výbavě přetlakové ventily, věž na lyžování, přední laminátová platforma s rolnou, LED navigační světla a záďový oblouk.

 

Člun se při testu choval dobře, dokážu si představit, že záchranářům na Lipně bez problémů slouží. Pro rekreační využití k jeho přednostem určitě patří velké množství vybavení a široká škála barevných kombinací.

 

Text Hana Novotná

Foto Eva Skořepová

 

Zveřejněno v Yachtu 7-8/2017.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI