Yacht > Detail zprávy >

Pozor u koho nakupujete

12.04.2016 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto archiv

Pokud se chystáte pořídit novou loď nebo třeba lodní motor, vždy si prověřte u importéra  nebo výrobce, zda skutečně nakupujete u autorizovaného dealera. Nákupem od neznámé firmy sice ušetříte pár tisíc korun, ale často přijdete o záruku a případné reklamace půjdou vyřešit jen velmi obtížně nebo dokonce vůbec.

Většina renomovaných značek jako například BRP, Yamaha, Kawasaki, Honda, Mercury, Zodiac... má na internetu seznamy dealerů, kteří jejich výrobky prodávají a poskytují autorizovaný servis. Má také vlastní komunikační systém – extranet, kde se veškeré produkty registrují na základě výrobního čísla modelu. Jestliže jejich dealer prodá motor, musí ho zaregistrovat do systému, čímž začíná platit záruka. Když pak má majitel problém s lodí nebo motorem například v Chorvatsku, přijde za chorvatským dealerem, který se podívá do systému, záruční opravu bez problémů provede a peníze si pak nárokuje u výrobce. Když ale v systému zjistí, že loď nebo motor je například určena jen pro americký trh, nebo v systému není vůbec, opravu buď neprovede nebo ji požaduje po majiteli na místě zaplatit. Tomu pak nezbývá, než reklamaci řešit s firmou, od které produkt koupil, což bývá mnohdy velmi obtížné. Zvlášť dovezené produkty, které jsou určené pro americký trh, bývají často různými firmami nabízeny za výhodné ceny. Takové lodě a motory pak evropské autorizované servisy nesmějí (je to zakázáno výrobci) přijmout na záruční opravu a reklamaci lze uplatnit pouze v USA. Navíc tam mají také upravenou maximální rychlost, takže se vám klidně může stát, že vaše loď nebo vodní skútr nepojede dle udaných parametrů. U některých výrobků mohou nastat takzvané svolávací akce – výrobce zjistí, že se stala nějaká chyba a je třeba vyměnit určité součástky. Podle registrovaných výrobních čísel lodí nebo motorů na interním extranetu zjistí, kterých konkrétních čísel se to týká, a dealeři jejich majitele pozvou na servis. To se ale k majitelům načerno dovezených lodí nikdy nedostane.

Načerno dovezené produkty by správně neměly jít ani přihlásit, ale na Státní plavební správě se objevila falešná prohlášení o shodě CE (Declaration of Conformity), na jejichž základě se takové lodě a příslušenství běžně přihlašují. Tato prohlášení CE nemají ani správnou formu. Musí totiž vždy obsahovat výrobní číslo konkrétního produktu (VIN nebo HIN number), nebo pokud je vystaveno na více motorů najednou, musí obsahovat konkrétní řadu výrobních čísel. Prohlášení o shodě CE nemůže být nikdy vystaveno zcela nekonkrétně na celou výrobní řadu mnoha produktů jedné značky, jak se to objevilo na těch falešných. U lodí musí prohlášení o shodě CE vždy obsahovat výrobní číslo trupu i výrobní číslo motoru.

Buďte tedy při koupi nové lodě nebo motoru ostražití. Nejde ani tak o správnost a platnost dokladů, ale mnohem důležitější jsou poskytované záruky a servis. Opravy nejsou vůbec levné – když se například u vodního skútru Sea-Doo porouchá motor, jeho výměna stojí 10 000 EUR. Zatímco jste při jeho koupi od neznámé firmy ušetřili 20 000 Kč. A renomované firmy, jako je třeba právě BRP, poskytují záruku na motory až 5 let. O ten je tak postaráno v celé Evropě – záruční opravu totiž bez problémů provede jakýkoli autorizovaný servis, a nikoli jen ten, kde jste si loď nebo motor koupili. 

Zveřejněno v YACHTU 4/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena