Yacht > Detail zprávy >

Po Vltavě z Hluboké do Týna

28.06.2017 |

V sobotu 20. 5. byla slavnostně otevřena nová plavební komora na Hněvkovickém jezu. Ta umožní malým lodím plout z Českých Budějovic až do Prahy, nebo dál po všech vodních cestách Evropy
až k moři.

Jedná se o první plavební sezonu po dokončení celého projektu splavnění Vltavy, který byl zahájen v roce 2008 a přinesl na jih Čech 33 kilometrů nové vodní cesty. Byly vybudovány čtyři plavební komory, dva přístavy a pět přístavišť. My jsme se rozhodli nově splavněný úsek Vltavy proplout na lodi a samozřejmě jsme nesměli chybět na slavnostním otevření komory na Hněvkovickém jezu.

 

Vypluli jsme z přístavu v Hluboké nad Vltavou, který se nachází těsně před jezem. Přístav umožňuje stání až 73 malých plavidel u plovoucích a pevných mol a je rovněž vybaven pevnou hranou pro stání osobních lodí. Kromě přípojek na elektřinu a vodu je v přístavu sjezd pro spouštění lodí, parkoviště a kapitanát s informačním centrem, toaletami a sprchami a služebnou Státní plavební správy. Přes vjezd do přístavu vede zdvižná lávka dálkově ovládaná z kapitanátu přístavu nebo z plavební komory, která umožňuje vjezd lodí vyšších než 3 m. Po lávce je vedena nová cyklostezka směřující podél řeky z Českých Budějovic až do Purkarce.

 

Neprojeli jsme úsek od Jiráskova jezu na ř. km 239,6 v Českých Budějovicích, kde bylo vybudováno obratiště s průměrem 45 m. Po proudu od Dlouhého mostu na levém břehu se nachází přístaviště Lannova loděnice, tvořené plovoucím molem délky 60 m pro přistávání osobních lodí i malých plavidel. Lokalita byla historicky od roku 1547 svázána s objektem blízké loděnice a rodného domku Vojtěcha Lanny. Jez České Vrbné prošel modernizací a kromě plavební komory zde je také nový veřejný přístav až pro 27 malých plavidel a dvě osobní lodě (YACHT 9/2015).


První komorou na naší plavbě je tedy Hluboká, která překonává výšku hladin 3 metry. Hladinu upravovaného koryta Vltavy udržuje až sem přehrada Hněvkovice. Vltava zde protéká krásnou zalesněnou krajinou, jen sem tam se objeví nějaká chata či rybářský domek. Na levém břehu pod silničním mostem (228,5 ř. km) se nachází zastávka osobní lodní dopravy Hamry, kde se dá případně na krátkou dobu zastavit. V polovině délky hněvkovické nádrže leží na levém břehu osada Purkarec s dominantním kostelem. Vloni zde bylo zprovozněno 50 m dlouhé molo s přípojkami na elektřinu. Najdete zde, obchod, restauraci i lodní obchod. Služeb pro majitele lodí všude postupně přibývá.

 

Pomalu se blížíme k přehradě Hněvkovice (ř. km 210,39). Její plavební komora překonává výšku 15 m. Před ní je na pravém břehu vybudováno samostatné čekací stání pro osobní i malá plavidla. Lze zde také vystoupit na břeh, jsou tady přípojky na elektřinu a vodu, možnost odčerpání odpadní vody i toalety. Také na dolní rejdě je postaveno čekací stání.

 

Po přibližně kilometru připlouváme k nové plavební komoře na Hněvkovickém jezu. Na břehu je spousta lidí, kteří se tlačí, aby si mohli prohlédnout velín. A je zde také několik desítek různých lodí, které na akci připluly po řece. Nová plavební komora je opět polorámové konstrukce obdobně jako ostatní plavební komory horní Vltavy. Rozdílný je systém úvazných prvků, kdy jsou zde díky malému spádu (2,5 m) umístěny jen úvazné tyče, nabízející bezpečné vyvázání i laikům bez potřeby převazování a povolování lan během proplavování. Mezi plavební komorou a levým břehem je multifunkční koridor, který slouží jako rybí přechod, přináší možnost pro vybudování slalomové dráhy pro kanoistiku a při vyšších průtocích tvoří další jezové pole. Před komorou jsou opět samostatná mola umožňující výstup na břeh, pokud plujete zdola, na břeh se před komorou běžně nedostanete. Nyní jsou zde ale připravena plastová mola, která jsou obsypána loděmi.

 

My se vyvazujeme k molu nahoře před komorou a míříme na velín. Ministr dopravy Dan Ťok si sedá k počítači a otevírá vrata komory. První loď, replika historické lodě vyrobené v 19. století pro jihočeského průmyslníka, loďmistra a stavitele Vojtěcha Lannu s posádkou divadelníků představujících Lannu a jeho družinu, je proplavena. Následuje symbolické přestřižení pásky. „Představuji si, že by to u nás mohlo fungovat stejně jako na kanálech v Holandsku nebo Francii. Lidé by sem jezdili na dovolenou. Může to pomoci celému regionu,“ uvedl na slavnostním zahájení ministr dopravy Dan Ťok. „Lodě do šířky tří metrů a hmotnosti 3,5 tuny jsou totiž schopné překonat přehradní nádrže Orlík a Slapy a doplují tedy až do Prahy a tím pádem do celé Evropy. Nikoli s nadsázkou lze říci, že od soboty jsou České Budějovice spojené vodní cestou s Hamburkem,“ doplnil Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest České republiky. „Doufejme, že se v budoucnu podaří vybudovat na těchto přehradách výtahy i pro větší lodě,“ dodal.

 

Vltava byla už v dávné historii hojně využívanou spojnicí měst ležících v okolí. Postupně sloužila pro přepravu soli, dřeva a dalších materiálů z jihu Čech až do Prahy. Ředitel společnosti Pražské Benátky Zdeněk Bergman vysvětloval: „Na splavnosti Vltavy záleželo již Karlu IV., který stanovil, že šířka propustí jezů musí být alespoň 11 metrů, což platí dodnes. Zároveň nařídil, že každý, kdo vybuduje překážku na vodní cestě, musí vybudovat proplavávací zařízení a zdarma je provozovat.“ Vltava se mohla pyšnit i první plavební komorou ve střední Evropě. V roce 1729 vznikla na jezu v Županovicích, ale nedochovala se – dnes je pod hladinou Slapské přehrady. Plavbě na Vltavě definitivně zamezila právě výstavba Vltavské kaskády, soustavy devíti vodních děl od Lipna po nádrž ve Vraném, která se začala budovat v 30. letech 20. století. Poslední vor proplul rozestavěnou Orlickou přehradou 12. září 1960.

 

„Při srovnání například s Baťovým kanálem, který ročně navštíví kolem 80 000 lidí, má Vltava ještě výrazně větší potenciál,“ doufá starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek, „řeku a její okolí by mohlo za rok navštívit až 100 000 turistů. Je tu však ještě jedna překážka, a to historický most v Týně nad Vltavou, s podjezdnou výškou pouze 3 metry. Řešením by bylo udělat jedno pole mostu, to bližší k centru města, zdvižné.“ Zvyšující se zájem o vltavskou vodní cestu dokládá například statistika proplavování přes plavební komory České Vrbné a Hluboká nad Vltavou. Vloni se proplavilo 2 337 lodí a 13 169 osob, což je 1,5x více než v sezoně 2015 a 5x více než v roce 2013. „Jsem přesvědčený, že do deseti let bude splavněná Vltava v jižních Čechách stejnou atrakcí, jako je zámek Hluboká. Je to obrovská příležitost, majitelů lodí jsou tisíce,“ míní starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.

 

Po slavnosti již zbývá doplout jen posledních 3,5 km do Týna nad Vltavou a naše plavba je u konce. Co se ještě na tomto úseku Vltavy chystá? Na sezonu 2018 by měla být postavena čerpací stanice v přístavu České Vrbné. Uvažuje se také o zvýšení kapacity stání prodloužením stávajících mol v Týně nad Vltavou a v centru Českých Budějovic. A v neposlední řadě by měly být řešeny výtahy na Slapech a Orlíku a most v Týně nad Vltavou.


Foto a text Eva Skořepová

 

PROVOZNÍ DOBA „PLAVEBNÍ KOMORA VD HNĚVKOVICE" od 19.5. do 30.9.:

  • v úterý, pátek a sobotu od 8:00 do 12:00 a od 13:00 do 19:00
  • v neděli od 8:00 do 12:00 a od 13:00 do 17:00
  • v pondělí, středa, čtvrtek od 8:00 do 15:00 bez trvalé obsluhy, proplavení do 2hod od zavolání

Mimořádné proplavení /1.10. do 31.10.2017/ se proplavuje na objednávku min. 24 hodin předem ve všední dny od 8:00 do 15:00 na tel.: +420 602 454 439, +420 723 454 602


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena