Yacht > Detail zprávy >

Odpoledne, víkend nebo měsíc? |Oceanis 38

16.06.2014 | Autor: Text a foto Eva Skořepová
Plachetnice

Mezi novinkami, které Beneteau připravila na letošní rok a které jsme měli možnost testovat v dubnu na Mallorce, byla i plachetnice Oceanis 38. Na první pohled zaujme tvarem trupu podobným závodním speciálům třídy Open 60 a při vstupu do podpalubí třemi verzemi interiéru – Daysailer, Weekender a Cruiser.

Inovativní změnou je konstrukce trupu bez nutnosti použití vnitřních přepážek mezi kajutami, které jsou u jiných lodí významným konstrukčním prvkem. Toto řešení umožňuje u verze Daysailer zcela otevřený interiér bez dělících stěn, skříněk a kuchyně. Naopak u varianty Cruiser přepážky jsou a loď je vybavená veškerým komfortem jako ostatní turistické plachetnice. Přesně tak vypadala i loď, jejíž test jsme začali právě důkladnou prohlídkou interiéru.

Do podpalubí sestupujeme po čtyřech poměrně pozvolných širokých schodech. Salon je vzdušný a opticky jej zvětšuje chybějící přepážka mezi přední kajutou. Ta je totiž třídílná skládací i s dveřmi a lze ji kdykoli postavit. Kajutu lze případně oddělit pouze závěsem. Zajímavé je, že místo skříněk se používají háky a na ně se zavěsí speciálně designované kufry, které mají velikost kabinového zavazadla do letadla. Jen se rozepnou a pověsí. Firma Beneteau při tom spolupracovala s renomovanou značkou Longchamp, takže kufry jsou skutečně luxusní a přitom praktické. Zavěsit se mohou ve všech třech kajutách stejně jako obleky ve stylových obalech Longchamp.

Za přední přepážkou jsou na bocích po obou stranách sedačky a před nimi lůžko o rozměrech 1,5 x 2,08 m, nad ním zrcadlo, pod ním úložný prostor. Je tu shodná stojná výška 1,95 m jako v salonu. Zadní oddělené kajuty jsou identické se stojnou výškou 1,85 m, postelí o rozměrech 1,5 x 2 m a odkládacími policemi. Všechna lůžka mají roštové matrace a přísluší k nim lampičky na čtení. V pravoboční zadní kajutě najdeme přístup k motoru, bateriím i pod podlážku ke kabeláži a potrubím. Pod schody se ukrývá motor Yanmar o výkonu 30 koní. Schody se ale dají zvednout jen do pravého úhlu, takže případný servis motoru je trochu komplikovaný. Místo jedné zadní kajuty může být velký sklad na plachty.
Navigační stůl je umístěný proti směru plavby a je integrovaný do sezení v salonu. Z přístrojů byla na testované lodi pouze VHF vysílačka Simrad a panel s vypínači. Nad navigačním stolkem se nacházejí tři zavírací skříňky. Levou část salonu vyplňuje lavice, která pojme pět osob, a pevný stůl na dvou nohách. Pravobok náleží kuchyni vytažené do prostoru. Je vybavena 130 l ledničkou přístupnou z boku, dvouplotýnkovým výkyvným plynovým vařičem s troubou, nerezovým dřezem, pod nímž se ukrývá koš na odpadky, a několika úložnými místy. Koupelna je rozdělena do dvou částí – na levoboku samostatný sprchový kout, v němž nechybí přihrádka na mýdlo a dá se v něm i posadit, naproti na pravoboku pak WC s umyvadlem, skříňkou a věšákem.

Nábytek ve světlém dřevě, podlážky z tmavého dřeva, stěny v béžové imitaci kůže, strop bílý – to je kombinace, která lahodí oku a působí velmi vzdušně. Přívod čerstvého vzduchu i dostatek světla zajišťují dvě stropní lukny – jedna nad předním lůžkem a druhá v salonu, čtyři velká boční okna v trupu v přední části lodě, další čtyři na bocích nástavby a další v koupelně a v zadních kajutách.
Většinu vnitřního zařízení lze zcela vypustit, protože majitel, který bude s lodí vyplouvat pouze na odpoledne a nechce v ní bydlet, nepotřebuje sprchu, kuchyň, stůl ani lůžka v zadních kajutách. Tím ušetří spoustu peněz. Pokud chce na lodi trávit víkendy, může přidat stůl, kuchyň nebo sprchu. Jestliže plánuje delší plavby, má možnost dokoupit všechnu výbavu jako na testované lodi. Je to jistě zajímavý koncept, díky němuž si mnozí jachtaři mohou takovou loď dovolit – Daysailer totiž vyjde na 96 600 EUR bez DPH, zatímco cena testované lodě vyšplhala až na 188 408 EUR bez DPH.
Kokpit na testované lodi byl stejně jako paluba i 1,69 m dlouhé a 0,5 m široké lavice pokryt teakem. Uprostřed dominoval velký rozkládací stůl s úložným prostorem, držáky na pití a madly, kterých jsme zaznamenali pro bezpečný pohyb po celé lodi dostatek. Klasické lankové zábradlí postrádá otevírání na bocích. Sklopné zrcadlo slouží zároveň jako koupací plošina o rozměrech 2,6 x 0,6 m se skládacím nerezovým žebříkem. Je na ni pohodlný přístup, neboť záďová lavice se dá celá zvednout. Na zádi jsou úložné prostory, mimo jiné pro záchranný ostrůvek a plynové láhve.

Kokpit a takeláž mohou být uzpůsobeny pro plavbu single-handed, ve dvou nebo pro plnou posádku – s rodinou či přáteli. K dispozici byly na testované lodi čtyři vinšny, z toho tři elektrické. Veškeré kování je značky Harken. Duralová takeláž nese dva páry sálingů, hlavní plachtu s lazy jackem, 103% kosatku a Code 0 na rolfocích, vše značky Elvström Cruising. Ve výbavě je i genakr, případně lze objednat rolovací hlavní plachtu a samopřehazovací kosatku. Otěže hlavní plachty využívají pevného oblouku na začátku nástavby, k němuž je připevněn sprayhood, jezdce kosatkových otěží najdeme klasicky na kolejnicích na bocích.

Loď má dvě kormidelní kola i listy. Na stojanech má kormidelník k dispozici sofistikované přístroje B&G – další značky, s níž začala Beneteau nově spolupracovat – malý GPS plotr na pravoboku, displej s logem, hloubkoměrem a větroměrem na levoboku. Na pravobočním stojanu je navíc ovládání motoru včetně joysticku docking systému a pomocné příďové vrtule.
Po vyplutí z mariny Oceanis 38 pluje na motor při 2 000 otáčkách za minutu rychlostí kolem 5 uzlů, s motorem může plout ale i rychleji. Vytahujeme plachty za větru kolem 8 uzlů. Kurzem ostře proti větru loď pluje rychlostí 5,2 uzlu. Při desetiuzlovém větru dosáhne 6 uzlů. Je citlivá na kormidlo, ale při správném vyvážení plachet pluje zcela sama. Design vycházející z lodí Open 60, které předvádějí nejlepší výkony hlavně na plné kurzy, nenasvědčoval, že by i plavba proti větru mohla být rychlá a příjemná. Ale opak je pravdou. Navíc díky dvěma kormidlům je vedení lodě přesné a bez velké síly i při větším náklonu.

Zkoušíme Code 0 a při síle větru 8,5 uzlu, v kurzu 60° ke zdánlivému větru máme rychlost 7 uzlů. V kokpitu je šest osob, navíc sedíme dost vzadu a mírně noříme záď. S tímto Codem 0 lze plout až 50° k větru a až do síly větru 15 uzlů. Na zadoboční vítr o síle 10 uzlů kurzem 160° ke skutečnému větru plujeme rychlostí 4,5 uzlu. Code 0 a genakry vůbec jsou díky snadné obsluze stále populárnější i u turistických lodí a je třeba říci, že jejich použití značně zpříjemňuje plavbu ve slabém větru, která by byla s pouze 103% kosatkou velmi pomalá.

„Věříme, že model osloví nejen běžnou klientelu, ale zejména ty, kteří loď využívají pouze na denní výlety nebo víkendové vyjížďky a většinu výbavy běžného cruiseru nepotřebují. Verze se zásadně liší ve výbavě a co je zásadní, uživatel si může svou loď dle potřeby přestavět z jedné varianty na druhou, nebo dodatečně dovybavit,“ upřesňuje zástupce firmy Beneteau. O tom, že odborníky tato loď rozhodně zaujala, svědčí i titul Evropská loď roku 2014.

www.yacht-magazine.cz/e-shop/predplatne/


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI