Yacht > Články > Technika >

Systém EZ Dock |Postavte si molo na míru

15.12.2014 | Autor: Eva Skořepová, foto: Kajetán Tvrdík
Technika

O tom, že každá loď méně trpí vytažená z vody, než když zůstává trvale na vodě, nemůže být pochyb. A o tom, že kvalitní molo zajišťuje pohodlné přistávání i nastupování a vystupování z lodí, také ne. Proto mít u loděnice, jachtklubu, restaurace, čerpací stanice, rodinného domu nebo chaty kvalitní molo, by mělo být samozřejmostí.

Řešením může být EZ Dock, patentovaný systém plastových mol, který je velmi stabilní, variabilní a bezúdržbový. Skládá se z jednotlivých dílů, jež lze využívat jak samostatně, tak ve spojení s dalšími částmi. Navíc díl EZ Boatport 2000 umožňuje kotvení na suchu pro motorové čluny do hmotnosti 900 kg, a díl EZ Port 3 je zase určený pro přistávání vodních skútrů. Molo si sestavíte přímo na vodě, montáž je snadná a rychlá. 
Molo EZ Dock se kompletuje od začátku do konce na vodní hladině. Ke stavbě je nezbytná montážní tyč, pomocí které snadno umístíme spojnice na nepřístupných místech pod vodou, dále potřebujeme ráčnu a adaptér na šrouby. Stavba mola v pražském přístavu firmy Marine trvala přibližně jeden pracovní den.
Předem je třeba si dobře rozmyslet a změřit, jak bude molo velké a jaké díly má obsahovat. Podle připraveného plánku se objednají jednotlivé moduly, spojky, vazáky… Montáž začneme od prostředního nebo krajního dílu a postupně přidáváme další, musíme dát pozor, abychom nezapomněli na žádnou spojku. Nejprve pomocí montážní tyče vložíme gumovou spojku s tyčí a závitem do spodního spojovacího lůžka pod molem (pod vodou). Do horního spojovacího lůžka vložíme druhou gumovou spojku tak, aby nepřesahovala úroveň mola. Spojky zajistíme speciální matkou. Protože se molo pod vlivem neustálého pohybu vodní hladiny mírně houpe, neutahujeme matku na doraz. Funguje to jako stavebnice – jednotlivé díly se přikládají k sobě a ze všech stran spojují spojnicemi.
Když je molo sestavené, je potřeba ho ukotvit. V tomto případě jsme použili čtyři nerezové tyče, umístěné na rozích mola, zavrtané do dna do hloubky jedné třetiny délky tyče. Celé molo se na tyčích vertikálně pohybuje, takže se přizpůsobí změně výšky vodní hladiny, aniž by se poškodilo. Potom se molo pro jistotu, kdyby při velmi vysoké vodě vyskočilo z tyčí, zajistí řetězem na břeh, aby neodplulo. Existuje více způsobů ukotvení mola, závisí to na podmínkách a stavu dna (bahno, skála). K molu patří také závěsná polyethylenová lávka, která zajišťuje pohodlnou chůzi ze břehu na molo. Molo je mrazuvzdorné, takže může být na vodě celý rok. Je prakticky bezúdržbové a navíc velmi dobře vypadá. www.marine.cz

Uveřejněno v Yacht 1/2015


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena