Stále na špici |Sea-Doo 2016
O podrobnější představení letošních nových modelů Sea-Doo jsme požádali kolegy z firmy RAL. S vodními skútry všech značek mají mnoho zkušeností a jejich názorů si vážíme.
Hlavní novinka se skrývá za zkratkou iBr. Jde o systém brzdy a zpátečky, který prošel kompletní inovací. Je o 15 procent účinnější než původní systém a navíc je výrazně jednodušší. Jeho hlavní výhodou však je, že se ani při brzdění v plné rychlosti neponoří příď skútru pod vodu. Kdo jezdil na skútru se starším modelem iBr, klidně mohl zažít pěknou sprchu od vlny, kterou vytvořila příď při pohybu pod vodu.
Další významnou novinkou je anatomický tvar gripů řídítek. Tou největší inovací je ale motor o objemu 1 630 cm3 s výkonem 300 koní. Jde o kompresorem přeplňovaný tříválec. Oproti loňskému modelu má kromě vyššího výkonu i větší objem, kterého bylo dosaženo vyšším zdvihem při stejném průměru válců. Nová je i speciálně upravená hliníková vložka válců, oproti dříve používané ocelové má větší kompresor i větší chladiče. Pojďme se ale na novinky podívat postupně.
SPARK LINE
U této úspěšné modelové řady jsou konečně k dispozici nové barvy − červená, modrá a zelená nahradily šedou, oranžovou a hlavně neoblíbenou fialovou. Bílá a žlutá barva zůstávají v nabídce. Dalším drobným vylepšením jsou gripy řídítek, které mají lépe padnout do rukou. U Sparku to podle našeho názoru není nic moc. U ostatních modelů nové gripy fungují opravdu dobře.
GTI, WAKE a GTR LINE
Tyto modelové řady prodělaly pouze malé změny v barvách, které ale ve srovnání s modely 2015 poznají pouze odborníci. Důležitý je nový iBr systém a znovu gripy řízení, na těchto modelech jsou fajn.
GTX LINE
Tato řada se dočkala změny v barevných kombinacích. Myslíme si, že černá jí opravdu sluší a má i dobrý ohlas u zákazníků. Má také nové gripy a iBr systém. Došlo i k úpravě sedačky, nyní jsou tyto modely vybaveny sedačkami typu ErgoLock. Znamená to zúžení v přední části pro lepší sezení jezdce a vytvarování sedačky tak, že každý spolujezdec má své pohodlné místo s opěrkou. Úplnou novinkou v kategorii GTX je GTX 300 Limited. Tento skútr vychází z typu plováku S3, který mají modely GTX a RXT. Má stejnou výbavu jako GTX Limited iS 260, ale bez iS odpružení plováku. Tento handicap nahradí 300HP motor. Jezdí se na něm skvěle a díky absenci závodních doplňků se na tomto „obyčejném“ 300HP stroji i skvěle „blbne“. Je škoda, že žádný odpružený Sea-Doo (GTX Limited iS 260, GTX S 155 nebo RXT-X 260 aS RS) nemá motor o výkonu 300 koní. Pravděpodobně se nevejde do trupu.
X LINE
Starší model RXP s výkonem 260 koní byl opravdu silný, 300 koní v letošním modelu z něj ale dělá pekelný stroj. Plovák zůstal naštěstí stejný, takže skútr pořád stále perfektně funguje, zatáčí a poslouchá. Ale podle našeho názoru je toto RXP s motorem 300 koní jen pro opravdu vyježděné piloty a nepatří do ruky začátečníkům. Značce Sea-Doo se tímto skútrem podařilo poslat konkurenci do kolen, jak Yamahu s jejich modelem FZR SVHO, tak hlavně Kawasaki Ultra 310 R, který se jako jediný pyšnil výkonem 310 koní. Sea-Doo RXP má 300 koní na 386 kg, Kawasaki Ultra 310 HP na 477 kg!
RXT-X 300 RS má velmi podobné vlastnosti jako RXP, ale je víc přizpůsobený pro normální smrtelníky, dalo by se říct, že je takový „hodnější“. Je to především díky delšímu plováku, který je ve vyšších rychlostech klidnější a dává větší pocit bezpečí a jistoty. Novinkou kromě motoru o výkonu 300 koní je iBr systém a ErgoLock System (pozor neplést si s ErgoLock, co mají GTX). Tento systém měl do roku 2015 pouze RXP a obsahuje hodně úzký předek sedačky, aby mohl mít řidič při sportovní jízdě nohy co nejvíc semknuté u sebe. Dále zahrnuje opěrky nohou ve spodní části a především sportovní řízení, na kterém se dá nastavit šířka i sklon řídítek. Možnost nastavovat řídítka mělo RXT-X RS již v minulosti, jen pro rok 2016 přibyly navíc opěrky nohou a úzká zúžená sportovní sedačka. RXT-X 260 aS RS má nové pouze barevné provedení, gripy a iBr systém.
SAR
Tento stroj, který je postavený pro záchranné složky, nás opravdu moc bavil, i když byl vybaven „pouze“ motorem o výkonu 155 koní. Na vlnách se díky nafukovacím válcům chová klidně a při velkých skocích jsou dopady jako do peřinky. Má velmi dobrou stabilitu, takže si umíme představit, že bude sloužit záchranářům třeba v Praze při povodních. Oproti loňskému roku na něm také není žádná změna, ale je to skvělý stroj. Jeho kvalitám a výjimečnosti odpovídá i poněkud brutální cena.
Dovozce do ČR: www.marine.cz
Dovozce do SR: www.imidjex.sk