Yacht > Články > Technika >

Plovoucí beton

19.07.2016 | Autor: Text Peter Mandl, Foto Ondrej Bobek
Technika

I když je technologie železobetonové konstrukce v lodním průmyslu známá již více než sto let, v našich zeměpisných šířkách je stále nedoceněná. Právě vlastnosti železobetonu ho předurčují jako ideální materiál pro stavbu plovoucích zařízení, jakými jsou přistávací pontony pro osobní i nákladní lodě, platformy pro plovoucí domy, mariny či plovoucí vlnolamy a mnohé další.

Spojením dlouholetých zkušeností z oblasti projektování lodí a stavebnictví vznikla společnost SM PONTON, která se zabývá vývojem a výrobou železobetonových pontonů a vyvazovacích a kotvicích systémů. Hlavními výhodami jejich pontonů jsou dlouhá životnost bez potřeby údržby a nepotopitelnost. Ta je zabezpečena absencí dutých částí. Jak je potom možné, že beton pluje? Dutiny jsou nahrazeny polystyrénovým jádrem, které je obklopené nosnou železobetonovou konstrukcí. Díky vyšší vlastní hmotnosti mají pontony pozitivní vliv na stabilitu celého plovoucího objektu, jelikož snižují jeho výsledné těžiště. Pobyt na palubě takového plovoucího zařízení je proto komfortnější i pro méně zkušené vodáky nebo úplné nováčky. Další z mnoha výhod betonových pontonů, která je důležitá pro naše klimatické podmínky, je odolávání sevření ledem, a to v jakémkoliv stavu zanoření pontonu. 

Protože pontony přicházejí do styku s tím nejvzácnějším, co na zemi máme, je kladen velký důraz na výběr materiálů, ze kterých se pontony vyrábějí, aby se minimalizoval jejich vliv na životní prostředí.

Firma dodává pontony ve třech různých technologických provedeních v závislosti na přepravních možnostech zákazníkovi. Prvním je monolitická konstrukce, kdy je ponton odlitý jako jeden kus. Využívá se ho hlavně v případě, že je ponton možné přepravit po vodě. Druhou možností jsou modulární pontonové platformy, které se skládají z více menších monolitických pontonů přepravitelných kamiony nebo železniční dopravou. Ty se na místě vloží do vody a tam se spojí zámkovým systémem. Třetí možností je kombinace prvních dvou. Využívá se hlavně tehdy, kdy je možné pontony přepravit jen po cestě či železnici a zároveň je nutné zabezpečit tuhost platformy jako u monolitického pontonu. Na místo určení se přepraví jednotlivé moduly, které se a smonolitní přímo na vodě.

Neméně důležitou součástí činnosti firmy je návrh a realizace vyvazovacích a kotvicích systémů pro plovoucí zařízení. Každá lokalita, kde má být ponton trvale vyvázaný, je specifická jak hydrologickými, tak i břehovými podmínkami. V zásadě se používají tři typy vyvázání – soustava vzpěr s vyvazovacími lany, vertikální vedení (dalby) nebo podvodní systémy. Zákazník si může vybrat ze standardních typů pontonů až po pontony na míru. Na výběr má také řadu příslušenství, jako jsou pacholata, rohatinky a oděrky různých velikostí, tvarů a materiálů a mnohé další. Mimoto umí firma zákazníkovi zabezpečit projekci a výrobu nadstavby, inženýring, schválení technické dokumentace a zaregistrování plavidla.

www.smponton.sk

Zveřejněno v YACHTU 7-8/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI