Yacht > Články > Technika >

Nanotechnologie a lodě

08.09.2016 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto autorka a Dana Kulajová
Technika

Firma Extreme Solution používá nanotechnologii na čištění a ochranu nejrůznějších povrchů – od automobilů přes karavany, letadla až po vybavení domácnosti. Proč to nevyzkoušet také na lodě? 

Nanotechnologie je zaměřena na ty nejmenší prvky hmoty, částice v měřítku cca od 1 nm do 100 nm. Jeden nanometr odpovídá v přepočtu jedné miliardtině metru, tedy rozměru jedné molekuly, takzvané nanočástice. Ty dokonale přilnou k pevným povrchům tím, že ucpou jejich mikroskopické póry, kam by se jinak dostaly nečistoty. Protože nanočástice působí na molekulární úrovni, nemění barvu, konzistenci a vzhled materiálů a výrazně prodlužují jejich životnost. Chrání je před usazováním různých nečistot i před oděrem. Povrchy upravené tímto způsobem odpuzují vodu. Nanočástice jsou biologicky odbouratelné, bez zápachu i nebezpečných látek.

Vůbec první test prostředků Extreme Solution na lodi proběhl na laminátové plachetnici třídy Fireball. Nejprve se musí povrch pečlivě vyčistit a odmastit. Protože testovaná loď byla poměrně čistá, stačilo nanést Extreme Nano Cleaner a otřít hadříkem. Na místa, která byla lehce poškrábána, byl použit abrazivní čistič Profesionální leštěnka pro leštění a čištění laku. Na velké skvrny byl použit Nano Extreme Orange, který odstraňuje barvy, lepidla a vosky. 

Na vyčištěný povrch byly naneseny dvě vrstvy prostředku Nano Extreme Paint, lihového přípravku, který obsahuje nanočástice oxidu křemičitého SiO2 a vytváří na ošetřeném povrchu vysoce hydrofobní vrstvu. Pak je už jen potřeba nechat loď nejlépe 24 hodin „zaschnout“, aby bylo dílo dokonalé. Na materiálu se po aplikaci vytvoří ultratenká nanovrstva, která má takzvanou samočisticí schopnost – lotosový efekt. Povrch je chemicky odolný proti přípravkům do hodnoty pH 13, je bez mastného filmu, plně transparentní, s vysokou tepelnou odolností až do 400 °C i proti UV záření. Loď se leskne jako zrcadlo, škrábance zmizely, je připravená na nadcházející mistrovství republiky na Lipně. Vypadá krásně, vyčištění jí určitě prospělo. Ale bude mít vliv i na rychlost? Byla jsem zvědavá a na závody se mimořádně těšila.

Po startu první rozjížďky se dostáváme do vedení, na návětrné bójce jsme první. Že by to skutečně fungovalo? Ale během další stoupačky je jasné, že loď jede přibližně stejně rychle jako ostatním, což potvrdí i zbytek závodu. Nic převratného se tedy nekoná. Ošetřený povrch je stejně jako při použití teflonu strašně kluzký a při převrácení dno lodě i ploutev značně kloužou, takže je obtížné na ploutev vylézt a loď postavit.

Výhodou je, že takto ošetřený povrch vydrží mnohem déle čistý než neošetřený nebo jen s použitím běžných prostředků obsahujících teflon. Teflon je obchodní název společnosti DuPont a je to asi 30 let stará nanotechnologie za použití nanočástic polymeru, který se získává z ropy a má proti  křemíku mnohem kratší životnost a je neekologický. Také profesionální ošetření povrchu je provedeno precizně, takže jej mohu doporučit všem, kdo vlastní starší laminátové lodě, a to jak malé závodní, tak velké kajutové plachetnice či motorové jachty, a přejí si, aby vypadaly zase jako nové a povrch byl dlouhou dobu chráněn před znečištěním. Vliv na rychlost lodě je minimální, samozřejmě ale platí, že čím čistší a hladší má dno povrch, tím vzniká menší tření, a v závislosti na těchto vlastnostech se zvyšuje i rychlost.

www.extremesolution.cz

Zveřejněno v YACHTU 9/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI