Když se řekne |Honda Marine

03.12.2018 |
Technika, Aktuality

V letošním roce značka Honda oslavila sedmdesáté narozeniny a za tu dobu se vypracovala mezi "TOP 20" nejznámějších světových značek vedle Microsoftu, Applu, Samsungu či Coca Coly.Představme si nyní současnou nabídku závěsných lodních motorů.

Kategorie malých motorů (2-20 koní)
Na začátku nabídky lodních motorů Honda stojí čtyřtaktní BF2,3 o výkonu 2,3 koně.
Tento "miničtyřtakt" o zdvihovém objemu 57 cm3 chlazený vzduchem způsobil v roce 1998 na trhu s malými lodními motory doslova revoluci a všichni ostatní se snažili Hondu ve vývoji co nejrychleji dohonit. BF2,3 je lehký kompaktní a velmi snadný na transport. Minimální nároky na obsluhu a manipulaci jak na lodi, tak i při transportu si rychle získaly oblibu u širokého spektra zákazníků, od rybářů na pramicích až po jachtaře na velkých plachetnicích. Žádné složité míchání oleje do benzinu. Motor disponuje neutrálem rychlosti i zpětným chodem, což v té době nikdo u tak malého motoru neměl. Vše je jednoduché a spolehlivé.

Skupina malých závěsných lodních motorů Honda pokračuje novou řadou BF4, BF5 a BF6 o výkonech 4, 5 a 6 koní představenou v roce 2017. BF4/5/6 mají nádrž na 1,5 l paliva, jsou kompaktní, přenosné a snadné pro použití.
Tak lze stručně charakterizovat tyto čtyřtaktní vodou chlazené jednoválce zdvihového objemu 127 cm3 s digitálním zapalováním CDI a hmotností cca 27 kg, které patří k tomu nejlepšímu v dané kategorii. Svou konstrukcí se Hondě podařilo téměř 100% odstranit nepříjemné vibrace předávané od motoru na závěs lodi a na ovládací rukojeť, jako je tomu u jiných výrobců. Dokonalé utlumení vibrací i hluku mnohdy uživatele překvapí tak, že si není jist, zdali je motor vůbec zapnutý nebo je vypnutý.

Výkonem 6 koní končí u Hondy jednoválcové motory a nastupují dvouválce. Výkonovou kategorii 8 a 10 koní reprezentují modely Honda BF8 a BF10, vodou chlazené dvouválce zdvihového objemu 222 cm3, které patří mezi nejlehčí motory v dané výkonové třídě. Historie osmi- a desetikoňových motorů u Hondy sahá do sedmdesátých let minulého století a během doby docházelo k mnohým přestavbám a inovacím. Dnes se Hondy BF8 a BF10 řadí hlavně v oblasti designu a ergonomie k tomu nejlepšímu. Programovatelné zapalování (PGM-IG) poskytuje motoru vysoký výkon a dlouhý průběh stabilního krouticího momentu. To znamená, že uživatel má k dispozici maximální porci síly již od nízkých otáček, kterou si udržuje až po ty maximální. Moderní rozvodový mechanismus OHC způsobil, že motory BF8 a BF10 jsou nejtiššími motory v této kategorii, provozně čistými a hlavně mimořádně úspornými. Pro případ pohodlného přenášení je motor opatřen ergonomickým sklopným madlem tak, aby byl při přenášení vždy vyvážen ve svislé poloze. Pro transport lze motor samozřejmě položit na bok.

Dvouválce dále pokračují zdvihovým objemem 350 cm3 a výkonem 15 a 20 koní. Hondy BF15 a BF20 jsou vyráběny v mnohých variantách obsahujících ruční start nebo elektrostart, elektrické vyklápění, případně pomocnou plynovou vzpěru. Dostupné jsou verze jak s ručním, tak i s dálkovým ovládáním. Součástí motoru je externí palivová nádrž na 12,5 litru benzinu. Všechny motory o výkonu 8-20 koní jsou standardně dodávány se čtyřlistou hliníkovou vrtulí. Ta díky své výborné účinnosti ještě umocňuje již tak vynikající výkonové charakteristiky motoru především v nízkých a středních otáčkách. Právě v těchto režimech plavby se projeví jejich vyšší tah, plynulejší chod a nízké vibrace v porovnání s konkurencí.
K dispozici jsou také vrtule Power Thrust vhodné zejména pro pohon těžšího a pomalého plavidla.

Kategorie středních motorů (40-100 koní)
Vítejte ve světě tříválců. Výkon o výši 40, 50 a 60 koní už vyžaduje notnou dávku zdvihového objemu. U modelů Honda BF40 a BF50 se jedná o 808 cm3 a u motoru BF60 je to celých 998 cm3. Zde už přichází ke slovu bohaté zkušenosti z oblasti motocyklů jak v podobě moderních lehkých a pevných materiálů, tak techniky. Blok motoru, klikový a rozvodový mechanismus, tvar spalovací komory a pístu jsou převzaty z motocyklů. Motocyklová technika řízeného předstihu zapalování poskytuje motoru super rychlou akceleraci a okamžitou reakci na přidání plynu. Znatelně se tak urychluje nástup trupu lodě do skluzu. Kromě toho si tyto motory získaly ohromnou reputaci díky snadné a nenáročné obsluze a údržbě. Elektronické vstřikování paliva už jen umocňuje mimořádné uživatelské přednosti v podobě nízké spotřeby paliva a nízké hlučnosti.

Výkony 80 a 100 koní jsou u Hondy zastoupeny již čtyřválcovými motory, které mají svůj vzor v motorech z automobilů Honda Civic nebo Jazz. Kompaktní a velmi lehké motory Honda BF80 a BF100 poskytují ve své třídě nejpříznivější poměr hmotnosti a výkonu při zachování mimořádně nízké spotřeby paliva. Jak je vůbec možné, že se Hondě daří z tak malých zdvihových objemů "vyždímat" takovou sílu? Hlavním důvodem jsou motory pro závodní vozy F1, kde v minulosti přísné předpisy snížily maximální zdvihové objemy motorů. To samozřejmě vedlo ke snížení výkonů motorů. Honda se s tím však nesmířila a vyvinula systém, jak zabránit u "malolitrážního" motoru ztrátě výkonu při dosažení maximálních otáček. Tento systém je u Hondy označen jako VTEC a pro vysokovýkonné motory se stal synonymem. Jedná se o to, že tam, kde standardní motory začínají ztrácet na výkonu, motor Honda se systémem VTEC chytá "druhý dech" a pokračuje ve výkonu a síle dále, daleko za hranici otáček obvyklou pro standardní motory. Tak se Hondě povedlo získat s menším, lehčím a úspornějším motorem stejného výkonu jako u konkurenčních motorů s větším zdvihovým objemem, a tudíž těžších s vyšší spotřebou paliva.

Dynamicky tvarovaný kryt motoru, tzv. klobouku, jen podtrhuje ukrytou sílu motoru líbivým designem a samozřejmě plní i roli důležitého podávání vzduchu přímo k válcům motoru.
Tyto moderní motory zdvihového objemu pouhých 1 496 cm3 jsou navíc zvyklé pálit směs s extrémně nízkým obsahem benzinu (chudou směs), aniž by tím byl ovlivněn jejich chod a výkon. Znamená to velmi nízkou spotřebu paliva. Nenáročnost na údržbu, spolehlivost a mimořádně nízké provozní náklady činí tyto motory velmi oblíbenými hlavně u profesionálů z řad vodních záchranných složek, hasičských záchranných sborů a policie. Celá kategorie středních motorů je plně kompatibilní s NMEA2000, což umožňuje snadnou a přehlednou komunikaci s ostatní elektronikou na palubě plavidla. Tyto lodní motory se vyrábí v celé řadě různých provedení. Jedno mají ale společné. Standardně jsou dodávány s dálkovým ovládáním, trimmetrem, otáčkoměrem a hliníkovou vrtulí v závislosti na typu plavidla.

Kategorie velkých motorů (115-250 koní)
V této kategorii Honda nabízí v podobě řadového čtyřválce o zdvihovém objemu 2 354 cm3, se 16ventilovou technikou, podpořenou dalšími systémy popsanými výše, ohromnou rezervu výkonu a síly. Kořeny tohoto motoru sahají k populárnímu automobilovému motoru Honda Accord. Každý, kdo potřebuje pohánět rychlý zásahový člun nebo pomalý pracovní těžký ponton a hledá výkon a sílu bez jakýchkoliv kompromisů, je tady na správném místě. Motory Honda BF115, BF135 a BF150 o výkonu od 115 do 150 koní disponují nejen ohromnou silou, ale i legendární spolehlivostí a odolností. Svoji popularitu si tyto motory rychle získaly hlavně ve Skandinávii, v drsných povětrnostních podmínkách blíže polárnímu kruhu.

Opravdovým vrcholem v nabídce lodních motorů Honda jsou vidlicové šestiválce V6. Závěsné lodní motory Honda BF175, BF200, BF225 a BF250 nejsou u Hondy žádnou novinkou, jenže do roku 2019 Honda tuto řadu motorů od základu přepracovala. Nejnovější evoluci modelové řady V6 představuje inovativní design, elegantní nový styl, zdokonalená technická řešení, vylepšená spolehlivost, zjednodušená údržba a další, což přináší snížení provozních nákladů. Ovšem změny na nových lodních motorech Honda BF175, BF200, BF225 a BF250 nejsou jen kosmetické. Hlavní, ale ne jedinou změnou, je sjednocení zdvihového objemu pro všechny čtyři výkony od 175 do 250 koní na 3,6 l. Motory jsou pochopitelně opatřeny vším, co má Honda dnes k dispozici.
Můžete si vybrat mezi mechanickým a zcela novým elektronickým ovládáním, obsahujícím například multifunkční barevný displej, imobilizér a další. Samozřejmostí je dodávka sady analogových přístrojů, jako jsou otáčkoměr, rychloměr, voltmetr, palivoměr, trimmetr a mechanické ovládání včetně vhodné páky a vrtule dle typu plavidla.

V loňském roce výhradní zastoupení Honda pro Českou republiku otevřelo v Praze ve Velké Chuchli velkou prodejnu lodních motorů Honda, lodního příslušenství a rovněž celé řady lodí od malých nafukovacích člunů přes nafukovací čluny s pevným kýlem, laminátové rekreační lodě až po kovové pracovní prámy. Přijďte se na kompletní sortiment motorů Honda Marine podívat a sami se o přednostech závěsných lodních motorů Honda přesvědčit.

Text Marek Bylnický
Foto Honda Marine
www.hondamarine.cz

Zveřejněno v Yachtu 12/2018 - 1/2019


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI