Yacht > Články > Technika >

Evinrude E-TEC G2 |Nová generace

09.09.2014 | Autor: Text: František Novotný, foto: BRP
Technika

Značka Evinrude patří k nejznámějším a nejuznávanějším v produkci přívěsných motorů a dělá vše pro to, aby si prestižní postavení udržela a obstála proti japonské konkurenci. Svědčí o tom i nová řada přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2, kterou firma představila letos v červnu a označila za vývojový skok v produkci přívěsných motorů. 

Tradice firmy Evinrude, kterou založil norský přistěhovalec Ole Evinrude, sahá až do roku 1909, kdy se na trhu poprvé objevil přívěsný motor této značky. Po téměř sto letech nezávislé výroby však upadající značku koupila skupina Bombardier Recreational Products a místo přímého vstřikování typu Ficht umožnila motory Evinrude osazovat mnohem účinnějším systémem elektronicky řízeného vstřikování E-TEC.

Nová řada přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2 pak překonává vše, co firma v tomto oboru doposud vykonala. Podle dostupných údajů se nové motory vyznačují bezkonkurenčními parametry ve své třídě. Disponují nejvyšším točivým momentem, nejúčinnějším využitím paliva a nejnižšími emisemi. Firma dále slibuje, že vzhled motoru si může navrhnout zákazník, avšak to podstatné je zjednodušení obsluhy a její digitalizace. Zákazník si může zvolit umístění ovládacího panelu a stejně tak barvy, které ladí s barevným provedením jeho člunu. Integrovaná digitalizace obsluhy je vlastně poslední rezerva, která výrobcům dnešních „dokonalých“ přívěsných motorů ještě zbývala, a vývojáři firmy Evinrude se chopili příležitosti. Nechali se inspirovat přístrojovými deskami a ovládacími prvky závodních automobilů F1 a bojových vrtulníků.

Dnes není přívěsný motor prodejný bez dokonalého servisu a dlouhé záruční doby. I v tomto směru je firma Evinrude s kapitálovým zázemím skupiny BRP na výši. Její značky přívěsných motorů jsou jediné, které zákazníkovi nabízejí záruku 5-5-5. Za tímto kódem se skrývá základní pětiletá záruka na motor, pětiletá záruka na korozi a 500 hodin provozu bez předepsané návštěvy servisu, což v době bezprostředně po koupi umožňuje majiteli bezstarostné používání motoru. Ani pak se nemá majitel čeho bát, nová řada přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2 vyžaduje méně údržby a méně návštěv v servisu než jakýkoli jiný motor. V konstrukci byly použity inovace, jež se již uplatnily u přívěsných motorů speciální řady pro pontonové čluny (YACHT 4/2014), takže se kromě jiného vyznačují minimálními vibracemi.

Řadu G2 zatím tvoří šest 3,4litrových dvoutaktních šestiválců o výkonech od 200 do 300 HP, přičemž se jedná o první radikální změnu konstrukce od roku 2001, s točivým momentem vyšším o 20 %, se zlepšeným využitím paliva o 15 % a snížením emisí o 85 % oproti nejlepším motorům této kategorie. Toho se dosáhlo překonstruováním spalovacího prostoru a vylepšením vstřikovacího systému E-TEC DFI. K velkým změnám došlo u závěsného zařízení motoru. Místo běžného hydraulického ramene k řízení mají motory G2 zabudovánu do závěsného zařízení hydraulicky poháněnou šroubovou tyč, která motorem otáčí. Nový závěs motoru s čepy o 2,5x větším průměru než u jiných přívěsných motorů zaručují doposud nebývale tuhé spojení se člunem. Ovládání motoru je elektronické – systémem drive-by-wire. Cenou za všechna tato vylepšení je lehce zvýšená hmotnost. Přesto se jedná o vynikající motor se skvělým točivým momentem a neuvěřitelným zrychlením. 

www.marine.cz


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena