Yacht > Články > Lodě > Testy >

Prestige 750 |Třída sama pro sebe

08.09.2014 | Autor: Text: Jan Šilhavý, foto: Daniel Guryča a Prestige Yachts
Testy
Testy

Do klubu luxusních motorových jachet o délce přes 70 stop razantně vstoupila koncem března letošního roku nová členka: Prestige 750. Při svém loňském křtu ve francouzském Cannes způsobila úplnou senzaci. Na prohlídku lodě, k níž vedl červený koberec, byli pozváni vybraní novináři, dealeři a zákazníci. Největší motorovou jachtu ze stáje Prestige pak pokřtil námořní architekt Vittorio Garroni. Úspěšný debut nové jachty doprovázel večírek s vybranými pokrmy francouzské kuchyně a příjemná ambientní hudba. Výjimečná designem exteriéru a unikátním interiérem si „sedmsetpadesátka“ ihned získala početné publikum obdivovatelů.

Při vstupu na trh luxusních motorových jachet je bezpodmínečně nutné něčím zaujmout. A to se Prestige 750 podařilo. Majitelská kajuta je na hlavní palubě a její velikost, tvar a styl vás uchvátí. Tím, že designéři nebyli pod tlakem kvůli prostoru pro salon, mohli využít tolik místa, kolik potřebovali. Kajuta má dostatečnou stojnou výšku, vejde se do ní předsíň a šatna. Tři velká okna zajišťují přísun denního světla, a kajuta tak působí ještě větší. Právě unikátní uspořádání interiéru umožnilo designérům navrhnout štíhlý trup, který má vynikající výkonnost a jízdní vlastnosti. Na vývoji a designu se podíleli Garroni Design a tým Prestige. Trup byl navržen za pomoci nejlepšího CAD softwaru a díky nejnovějším hi-tech technologiím se podařilo získat loď s výjimečnými jízdními vlastnostmi a cestovním komfortem. Struktura trupu má optimalizované rozvržení hmotnosti a pevnosti. Měli jsme možnost Prestige 750 se silnějšími motory MAN o výkonu 1 200 HP na jaře otestovat a předvedla nám vynikající výkon při relativně nízké spotřebě paliva.

Loď zaujme již na první pohled. Její siluetě dominuje velká pevná střecha. Masivní struktura horní paluby má vliv na řízení lodi, zvedá její těžiště. Naše testovaná loď byla vybavena Seakeeper gyrem, ale ve vyšších rychlostech se nám zdálo působení gyra zanedbatelné. Hmotnost lodě se projeví při ostrých zatáčkách, kdy se trup prudce nakloní před následným narovnáním a držením kurzu v přesně kontrolovaném oblouku. Ale protože většinu svého času bude řízena autopilotem, tak v tomto režimu plavby popluje příjemně a plynule. Během naší plavby bylo moře klidné, takže jsme nepociťovali žádné otřesy nebo rušivé zvuky ani při najíždění na vlastní vlny.

Pro večerní posezení na horní palubě je možné pevnou střechu odvětrat posuvnou roletou,tím odpadá veškerá práce s bimini. Stanoviště řidiče je netradičně umístěno na levé straně. Dělenému čelnímu sklu dominují dva velké stěrače s ostřikovačem, takže pilot vidí i ve velmi špatném počasí. Přístup z kapitánského místa na palubu umožňují posuvné boční dveře. Většinu času bude kapitán kormidlovat z horní paluby, odkud má lepší výhled. Kormidlování zevnitř připadá v úvahu jen za špatného počasí nebo při větších vzdálenostech.

Průchod kolem nástavby je velmi pohodlný. Zábradlí je elegantní, jedná se o nerezový plech vytvarovaný do písmene „U“. Při vstupu na přední palubu se nám otevírá pohled na monumentální příďovou sedačku. Řešení kotvy je neobvyklé, je umístěna právě pod touto sedačkou, nástavba je protažena až na úplnou příď, kde zbývá právě dost prostoru na sezení i opalovací lehátko s bimini. Přístup k vázacím lanům je pohodlný, vše je uděláno robustně. Boční ochoz je před vstupem na palubu ukončen odtokovou částí, aby za horšího počasí neteklo velké množství vody na zadní palubu. Zajímavě je řešeno zastínění oken, které je možné zasunout do drážek nad nimi. Zadní paluba je celá krytá nástavbou s flybridgem, není tedy potřeba žádná další stříška a na lodi vždy bude stín, což je velmi příjemné. Ve stropě jsou zabudována LED světla a reproduktory, nikde proto nic nepřekáží. Na vázací lana je určený prostor před vazáky, pro dotahování slouží elektrické vinšny, které umožňují loď pořádně zakotvit.

Interiér působí velmi zajímavým dojmem. Řídicí centrum je hodně otevřené a vyvýšené nad ostatním prostorem. Kapitán má vše po ruce, palubní deska využívá nejmodernější přístroje a připomíná cosi jako zvukovou aparaturu. Sedačka řidiče je elektronicky výškově stavitelná. Část hlavního salonu zdobí řada horních oken, která zdánlivě působí nepatřičně, ale umožňuje výhled na obě strany, což je při řízení velmi přínosné. Salonu dominuje široký teakový stůl se sedačkami pro osm osob. V zadní části se nachází ještě jídelní stůl pro šest osob. Kuchyň je situována na levoboku. 

Dokonce i spodní chodba, v níž jsou boční okénka, je dobře prosvětlena. Materiál i provedení dodávají lodi na eleganci. Interiér je laděný do béžové a bílé, skla jsou zatmavená, vše působí velmi příjemně. Vytknuli bychom snad jen ostré rohy na zábradlí při vstupu do ubytovacích prostor. V podpalubí se nacházejí tři dvoulůžkové kajuty a dvě koupelny. Ve všech prostorách je klimatizace. Kapitánská kajuta s vlastní koupelnou a dvěma lůžky je přístupná ze zadní paluby.

Během naší plavby bylo na palubě deset lidí, z toho dva členové posádky včetně skippera Emanuela Oliviera. To je maximální počet, ale vůbec jsme si nepřipadali stísněně. Pro snadné manévrování je jachta vybavena joystickem, který může být propojen s příďovým a zadním pomocným motorem (pokud jím je loď vybavena) nebo s oběma pomocnými a hlavními motory. Funkce joysticku je dvoustupňová, přistávání s lodí se tím zjednodušuje. Oproti první generaci joysticků je příjemně citlivý, ale má určitou setrvačnost, po vypnutí ještě chvilku jede, ale jde jen o získání cviku. Parametry řízení nahoře je možné sledovat na levém monitoru, na pravý lze pustit zpětnou kameru, takže kapitán přesně ví, co se děje za ním.

Hlavní displej uprostřed ukazuje důležité údaje o lodi: stav nádrží, spotřebu na motor v procentech, což je velmi příjemné, stejně jako přístroje od Raymarine, 12palcové monitory s údaji o motorech, jejich tlaku, spotřebě, otáčkách. Rychlostí 21 uzlů plujeme při 2 000 ot./min, maximální rychlosti 28 uzlů dosáhneme při 2 390 ot./min se spotřebou 430 l/hod na oba motory. Loď je velmi citlivá na práci s trimovacími klapkami, doporučujeme ponechat ji v automatickém režimu. Na rozvlněném moři je potřeba trochu zvednout příď, aby loď lépe prořezávala vlny. Ekonomická rychlost je 20 uzlů při 1 900 ot./min, spotřeba 250 l/hod. Při 1 000 ot./min je spotřeba 40 l/hod a rychlost 9,5 uzlu, při 1 500 ot./min 140 l/hod a rychlost 14,5 uzlu.

Kdybyste se měli rozhodnout o nákupu lodě na základě prohlídky jedné kajuty, volili byste Prestige 750. Takto umístěná majitelská kajuta je v této třídě unikátní, nemluvě o jejím designu. Ale i zbytek interiéru je skvělý, salon a další kajuty jsou prakticky a dobře navržené. Prestige 750 se tak stává novým klíčovým hráčem, s nímž je nutno počítat.

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI