Prestige 560 |test Yacht

30.06.2017 |
Testy
Testy

Vzhledem k tomu, že nová pětsetšedesátka není první lodí Prestige, kterou jsem měl možnost testovat, působí na mne známým a domáckým dojmem. Prodejci jiných značek občas upozorňovali na nedostatky, které je možné na lodích Prestige najít. Pokud to byla v některých detailech pravda před deseti lety, dneska to již určitě neplatí.

Seznámení s lodí začínáme v podpalubí, kam se dostáváme po šesti schodech. Na první pohled zaujmou stěny a jejich čalounění. To je totiž z příjemného a měkkého materiálu, který vypadá jako textilní tapeta. Dalším zajímavým prvkem jsou nerezová madla, která jsou na většině míst instalována svisle. V přední části se nacházejí dvě kajuty a jedna koupelna s toaletou a odděleným sprchovým koutem, která slouží i pro denní použití, pokud jsou na palubě další hosté. Pod schody je chytře ukryté místo pro pračku a sušičku.

 

V celém interiéru jsou položeny koberce, které jsou však upevněny pomocí druků a lze je snadno vyjmout a v případě potřeby buď nepoužívat vůbec, nebo jednoduše čistit mimo loď.

 

Majitelská kajuta, jak je to u Prestige obvyklé, má samostatný vstup přímo ze salonu. Charakterizují ji velkorysý prostor, výhled bočními okny na obě strany trupu a nejen velká koupelna, ale i samostatná šatna a odpočinkové sezení s toaletním či pracovním stolem pod levým bočním oknem. V této kategorii je vícezónová klimatizace standardem, a tak není divu, že nechybí ani zde.

 

Celý interiér působí v kombinaci béžové s hnědými prvky velmi útulně. V salonu je sezení s možností nastavení výšky stolu dle aktuálního používání, buď jako jídelní s velkou deskou, nebo jako nízký konferenční, přičemž se dá desku stolu nejen snížit, ale i zmenšit. V zadní části je po levé straně kuchyňský kout, který je možné propojit se sezením venku. Jednoduše řečeno, je do lednice stejně daleko ze zadní paluby jako ze salonu. Kuchyň je vybavena mrazákem, lednicí, velkou pracovní deskou, elektrickým vařičem s troubou a mnoha skříňkami. Proti kuchyňskému koutu je situováno audio centrum ukrývající kombinované rádio a zesilovač Fusion. Zajímavé je, jak rychle tato značka vytlačila ostatní firmy na trhu, a v továrních instalacích motorových jachet dnes jasně dominuje.

 

Na přehledné přístrojové desce v pravé přední části salonu najdeme dvě digitální obrazovky Raymarine Hybridtouch, samostatný ukazatel natočení kormidelního kola a kombinované otáčkoměry obou motorů. Otáčky a veškeré další funkce motorů Cummins lze ale zobrazit také na jednom z displejů Raymarine. A tady se již dostáváme k tomu, čím je pětsetšedesátka výjimečná a čím se liší například od modelu 500. Již v základní výbavě jsou právě už zmíněné motory Cummins s inovovaným pohonem Zeus, autopilot, elektronická kotva a systém smart control s ovládáním joystickem, což činí plavbu a především manévrování s lodí výrazně jednodušší a bezpečnější. Testovaná loď měla joystick nejen u řízení v interiéru a na horní palubě, ale také na zádi. Kotvení a přistávání se tak stává podstatně snazším.

Zadní palubu oddělují od interiéru trojdílné posuvné dveře, zadní sezení může být přeměněno na ležení a opalovací lehátko. Otevřené palubě dominuje robustní stůl. Důležitý je i pohodlný pohyb po lodi. Na přední palubu, kde je u Prestige 560 umístěno obvyklé opalovací lehátko, je velmi dobrý přístup. Stejně tak pohodlně lze vystoupat na flybridge. Schody totiž mají madla po obou stranách. Na horní palubě je prostor jak na sezení, tak na opalování či relaxaci. Dále zde najdeme úsporně tvarovaný stůl, kuchyňský box s lednicí a grilem a velký větrný štít, který dobře chrání před větrem i před odletující vodou. Na flybridgi je rovněž nezbytné skládací bimini. Vstupní dveře jsou dobře izolované, aby se voda nedostávala na zadní palubu.

 

Prestige 560 je přesně na hranici, kdy již někteří majitelé využívají služeb profesionálního kapitána, a tak ani na této lodi nechybí kajuta pro kapitána. Je umístěna vzadu s oddělenou sprchu s toaletou, klimatizací, ve většině případů ale bude sloužit jako odkládací prostor na fendry a další vybavení a hračky.

 

Za kormidlem

 

Jak jsem již zmínil, je model 560 vybaven dvojicí motorů Cummins QSC o výkonu 2x 600 koní ve spojení s pohonem Zeus. Řízení je elektronické, tudíž velmi lehké a každý kapitán musí ocenit jeho propojení s joystickem a autopilotem. Použití autopilotu vyžaduje na rychlých motorových jachtách a člunech zvláštní pozornost. Zde je vše řešeno právě s ohledem na maximální bezpečnost a kapitán může v případě potřeby kdykoliv převzít řízení pouhým razantním zatočením volantu bez nutnosti vypínat autopilot.

 

Stejně tak je možné „sáhnout“ do řízení v případě použití joysticku. Prostě vezmu za páku plynu, joystick se v tom okamžiku odpojí a mám kontrolu nad lodí s plným výkonem i možností řídit volantem. Během našeho testu foukal vítr okolo 12 uzlů a vlny dosahovaly výšky maximálně 0,5 m. Cestovní rychlost Prestige 560 je okolo 20 uzlů, maximální rychlost snadno dosahuje hodnoty 30 uzlů.

 

Řazení je u této motorizace prakticky zcela bez rázů a loď se řídí naprosto skvěle. Hmotnost lodě a tvar trupu pomáhá projíždět i velké vlny a dá se projet i relativně ostrá zatáčka. Nemá cenu používat jiné než automatické klapky, vyrovnání lodě zvládají rychleji a lépe, než by to dokázal kdokoliv z nás. Projektanti mysleli i na to, aby od horního řízení bylo vidět na hranu badeplata.

 

Prestige 560 je vyrobena do těch nejdrsnějších podmínek, vše působí pevně a robustně. Krásně organizovaný je i motorový prostor, kde je kromě motorů umístěna elektronika a elektrické rozvody za skleněnými dvířky, které ji chrání od okolního prostředí. Dále oddělený generátor, akumulátory pro palubní přístroje a vybavení a zvlášť pro motory. Pod generátorem je navíc prostor pro gyroskop, který zajišťuje stabilizaci lodě na vlnách.

 

Trendem je rostoucí rozměr badeplata, což se promítá do konstrukce lodě i její stability. Projektanti se s tím vypořádali i u tohoto modelu. Na badeplato se tak vejde poměrně velký nafukovací člun. Tento článek dává i odpověď na otázku, proč je při podobných rozměrech a uspořádání takový rozdíl v ceně mezi modely 500 a 560. Je totiž nutné porovnávat nejen samotnou loď, ale také použité motory (Cummins versus Volvo), dále standardní výbavu (u modelu 560 je v ceně autopilot a ovládání pomocí joysticku na třech stanovištích), na palubu se vejde stabilizátor, což z 560 dělá daleko dospělejší loď pro náročnějšího a poučenějšího zákazníka.

 

Text Daniel Guryča

 

Foto Daniel Guryča a Prestige Yachts

 

Zveřejněno v Yachtu 7-8/2017.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI