Yacht > Články > Lodě > Testy >

Povodně a vytrvalý déšť |Zodiac Milpro 750+Evinrude E-TEC G2

27.02.2015 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto Petr Novotný, Milan Havel a BRP
Testy, Motorové lodě
Testy

Na Lago Maggiore byla povodeň. Vydatně a vytrvale pršelo již několik dní. Hladina stoupala, postupně zaplavovala okolí hotelu v městečku Baveno. Když zmizelo pod vodou zábradlí terasy a pláž, bylo jasné, že k lodím uvázaným na molu se suchou nohou nedostaneme. Podmínky pro test Zodiacu Milpro 750 se dvěma motory Evinrude E-TEC 200 G2 byly skutečně náročné.

Akce začíná setkáním v hotelové lobby, kde je vystaven nový motor Evinrude G2, který jsme podrobně představili již v YACHTU 10/2014. Máme tak vůbec poprvé možnost vidět jej naživo. Se zájmem prohlížíme nové systémy, které se skrývají pod kapotou. George Broughton, ředitel vývoje značky Evinrude, nám vše vysvětluje. „Pokud chcete být rozhodujícím prodejcem na trhu, je potřeba jít s vývojem neustále dopředu. A tak jsme v roce 2008 začali s vývojem další generace přívěsných motorů E-TEC. Zásadní změnou je především zcela jiný způsob míchání vzduchu a paliva, který přináší vyšší výkon a zároveň úsporu paliva. Dalším přínosem je závěsné zařízení motoru. Místo běžného hydraulického ramene k řízení mají motory G2 zabudovánu hydraulicky poháněnou šroubovou tyč, která jimi otáčí. Nový závěs tak zaručuje doposud nebývale tuhé spojení se člunem a přesné ovládání. A třetí věcí jsou barvy. Poprvé je možné si barevně sladit motor se svým člunem.“ Barevné kombinace skutečně zaujmou na první pohled, design motorů navozuje výkon a různobarevné kombinace motorů a člunů, které jsou u mola připravené k testování, vypadají skutečně výborně.

Zajímá nás, jak je to s hmotností motorů, která se oproti předchůdcům mírně zvýšila. „To je dáno tím, že se změnilo závěsné zařízení motoru. To co přibylo na hmotnosti motoru, zase ubude při montáži na loď, takže ve výsledku vychází hmotnost velmi podobně.“ Ptáme se také, kdy přijdou na řadu motory s nižšími výkony (nyní jsou v nabídce jen ve výkonech od 200 do 300 HP). „Je to v plánu, ale přesný datum zatím nevíme.“

Původně jsme chtěli testovat více kombinací, ale vzhledem k počasí a velmi komplikovanému přístupu k lodím volíme jedinou variantu – Zodiac Milpro 750 SRA OB D-Shape se dvěma motory Evinrude E-TEC 200 G2. Profesionální člun Zodiac Milpro 750 zaručuje kvalitu, snadné manévrování, maximální stabilitu a vysokou rychlost i nosnost. Sedmsetpadesátka měla hliníkové pevné dno a válce vyrobené z nejpevnějšího hypalonu a pěnového sys tému DuroribTM, který udržuje tvar válce i při jeho mechanickém poškození. Patří do řady takzvaných Responderů a je vhodný do těch nejtvrdších mořských podmínek, zkrátka ideální člun pro test se dvěma motory zcela nové generace za silného větru, rozvlněného jezera a vydatného deště.

Nasedáme do malého člunu Zodiac Milpro 200AC, který je schopen přistát u břehu rozvodněného jezera a převézt nás do testovaného člunu kotvícího opodál. Na palubě nás vítá kompaktní řídicí konzola s novými digitálními přístroji Evinrude a šest profesionálních sedaček, na nichž se sedí obkročmo a jsou opatřeny madly, aby při rychlé jízdě ve vlnách byla plavba co možná nejpohodlnější a nejbezpečnější. Snažíme se něco vyfotit, ale prší tak vydatně, že to prakticky nejde. Navíc je zima, jen kolem 5 °C, při silném větru pocitová teplota hluboko pod nulou.

Vyrážíme, téměř okamžitě jsme ve skluzu, maximální rychlosti kolem 50 uzlů při
6 000 otáčkách za minutu dosahujeme vzápětí. Letíme po větru, přístroje ukazují spotřebu 30 litrů na jeden motor. Když otočíme proti větru, začíná doslova peklo. Kapky deště řežou do tváří, přes brýle není nic vidět. Ještěže je jezero veliké a nikde v dohledu žádná loď. Na palubě je nás pět, ideální cestovní rychlost se pohybuje kolem 40 uzlů při 4 500 otáčkách za minutu a spotřebě 23 litrů na jeden motor, při 4 000 oot./min člun letí rychlostí 30 uzlů a spotřeba je 17 litrů na jeden motor.

Trup lodí této kategorie je vhodný do těch nejnáročnějších podmínek, má patřičnou stabilitu i na rozbouřeném moři i třeba při spuštění z vrtulníku. Vlastnosti těchto člunů využívá nejčastěji armáda a policie a v kombinaci s novými motory Evinrude G2 se posunuly zase o krok dál. Jejich zvuk je závodní, dunivý, hluboký... Zážitek z plavby přes skutečně těžké podmínky, nebo právě kvůli nim, nezapomenutelný.

Videa z testování si můžete pustit zde.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena