Yacht > Články > Lodě > Testy >

Kde slunce nezapadá |S Marinou 450U na Lofotech

24.11.2014 | Autor: Eva Skořepová, foto: Petr Novotný
Testy, Motorové lodě
Testy

Jak opravdu otestovat loď? Je to jednoduché. Vyplujete za polárním kruhem na otevřené moře. Vezmete s sebou partu zdatných potápěčů s veškerou výstrojí. Loď bude pořádně přetížená, když s ní vyrazíte na plný plyn do bouřky. Prostě ji zkusíte rozbít. A přesně tohle jsme s Marinou 450U (test v Praze proběhl na jaře a vyšel v YACHTU 6/2014) udělali na Lofotech.

Expedice Grom začala v Narviku. GROM byl polský křižník, který byl potopen u přístavu Narvik při obraně Norska před nacisty. Členy výpravy byli i profesionální potápěči, kteří chtěli křižník GROM najit. Hliníkový člun Marine 450U pluje 200 km za severním polárním kruhem. Norské moře zde přechází do Severního ledového oceánu. Absolvujeme zde první ponory a chytáme spoustu ryb. Zakotvili jsme nad vraky ANTON SMITH, ULHELM HEIDKAMPF, DIETER VON ROEDER. Vraky začínají v 10 až 20 metrech, my jsme se potopili až do 30 metrů. Obkroužili jsme a podívali se na chloubu německého námořnictva. Ponor trval 50 minut, viditelnost byla 15 až 20 metrů. Z Narviku se přesouváme do Otofjordu. Je tu molo, u něhož vyvazujeme lodě, a chata má verandu, kde se ukrýváme před deštěm. Nejsou v ní postele, ale to nám nevadí. Počasí se prudce mění, chvílemi je krásně, pak zas strašně prší. Voda má 8–12 °C, bez teplého potápěčského obleku se nelze ponořit, i na palubě je potřeba být pořádně oblečen. Při rychlé jízdě v ostrých vlnách voda stříká všude kolem.

Hliníkový člun Marine 450U je 4,5 metru dlouhý, váží 116 kg a je osazen maximálním možným motorem Evinrude E-TEC E40DPL. Je certifikovaný na maximální zatížení 726 kg nebo 7 osob. Je to hodně vysoké číslo, ani se nechce věřit, že tak malá loď to opravdu vydrží. Používají ji hlavně rybáři, profesionální záchranáři a hasiči. Proto jsme chtěli ověřit, co skutečně zvládne v těch nejnáročnějších podmínkách Severního ledového oceánu. Abychom test ještě ztížili, poddimenzovali jsme dno lodě a vynechali nějaká žebra. A loď postupně přetěžovali víc a víc. Podnikali jsme delší výlety na otevřeném moři, absolvovali z lodě ponory u stěn až do 55 metrů a rybařili jsme.

Jak to bylo se zatížením lodě? Motor váží 110 kg, příslušenství k němu 134 kg – to je dohromady 244 kg. Z celkového zatížení 726 kg tak zbývá na náklad 482 kg. Kolik vážila posádka? Testování se zúčastnili samí pořádní chlapi Josef Klinkovský, Petr Šucha, Jacek Thomaszewski, Martin Čihulek, Petr Novotný, Zdeněk Svoboda, Radek Andrle, David Bek a Pavel Herzog, kteří vážili od 90 do 135 kg, k tomu pro každého potápěčská výstroj kolem 70 kg. 

První zatěžkávací zkouškou byl ponor u skály – na lodi vyplulo pět osob – dohromady 741 kg plus motor s příslušenstvím 244 kg – celkem 985 kg minus nosnost 726 kg – přeloženo o 259 kg. Loď se chová dobře, ve skluzu je za pár vteřin, dosahuje rychlosti 40 km/h. V jízdě je obratná a stabilní. Stabilita je slušná, i když zastavíme. Jen potápěči si nesmí stoupnout a kývat se na stranu nebo prudce vyskočit z lodě. Při nastupování se musí postupně rozmístit na sedačky, aby byla loď zatížena rovnoměrně. Po ponoru jsou všichni potápěči v pořádku zpět na palubě. Měli jsme strach, jak se dostanou z vody zpět do lodě, abychom se nepřevrátili, ale šlo to překvapivě dobře. 

Následoval ponor k vraku za klidného počasí. Naším cílem je GEORG THIELE. Potopili jsme se do více než 50 metrů. Na lodi bylo pět osob a náklad o hmotnosti 1 050 kg – přetížení o 324 kg! Loď jde po chvíli opět v pohodě do kluzu a jede rychlostí 36 km/h. Při plavbě je stabilní i ve vlnách. Při stání a hlavně při vystupování potápěčů z lodě se už musí dávat pozor na rovnováhu. Znovu proběhlo vše bez problémů. 

Další ponor k vraku lodi HANZ LUDENMANN se odehrává v silné bouřce. Je mlha, vane silný vítr, všude létá vodní tříšť. Ve dvoumetrových vlnách jsme jeli asi 12 km na plný plyn. Skoro pořád jsme letěli vzduchem, jen občas se ozvala rána, když loď bouchla o vodu. Trochu se zprohýbalo dno, ale nic neprasklo. Loď byla přitom přetížená o 174 kg. 

Zatěžkávací zkouškou byl výlet na Lofoty. Plavbu dlouhou cca 125 km na otevřeném moři mimo fjord absolvovali čtyři lidé bez potápěčského vybavení. Loď byla přetížená pouze o 40 kg. Většinou byly menší vlny a slabý vítr. Před Lofotami vítr zesílil na 20 uzlů a vlny dosahovaly výšky k jednomu metru. Maximální rychlost vyšplhala na 44 km/h, ve vlnách na 30 km/h. Při plavbě trochu drnčelo zábradlí, to ale vyřeší lepší zalepení šroubů. Když jsme byli daleko od břehu, měli jsme obavy, aby se nezhoršilo počasí – sledovali jsme předpověď každou půlhodinu – nebo aby se nestalo něco s motorem, ovšem Evinrude E-Tec je spolehlivý dříč. Byl to krásný výlet, na Lofotech jsme si opekli buřty, viděli jsme úžasné severské scenérie a pluli zase zpátky.

Další tři dny jsme se věnovali potápění a rybaření. Ulovili jsme samé tresky. Poslední den pobytu jsme potřebovali přeplout asi 10 km přes Otofjord zpět do Narviku. Na lodi sedělo rekordních 8 lidí s veškerou bagáží na cestu. Celkem náklad vážil 1 366 kg, čili loď byla přetížená přesně o 600 kg. Nastoupili jsme bez problémů, už perfektně secvičení při rovnoměrném vyvažování lodě. Pak náš motor dokázal v kombinaci s hliníkovým člunem neuvěřitelné: asi po 200 m naskočil do skluzu a pak už v pohodě rychlostí 34 km/h dorazil až do Narviku. Po silnici loď Marine 450U plně naložená bagáží ujela na přívěsu Harbeck 5 600 km, z části po velmi špatných polských silnicích. I obě cesty proběhly naprosto bez problémů, jen nás celníci připravili o 200 litrů vína, které jsme chtěli během testování vypít.

Po návratu do České republiky výrobce podrobil loď důkladné prohlídce a navrhl některé úpravy. Povolené zábradlí je třeba překonstruovat. Vyklepaly se šrouby na konzole řízení. Když se změní její tvar, šrouby nebude nutné používat. Ochranné plexisklo musí být vyšší a pevnější. Dno na přídi a za první lavičkou bylo prohnuté asi 4 cm dovnitř – místa je potřeba zpevnit žebry (původně tam žebra patří, ale my je schválně pro účely testu vynechali) a prohloubit podélná žebra. Do kokpitu by se měly přidat úchyty na karabiny na upevnění bagáže a madla na držení se na vlnách. Jinak se vše skvěle osvědčilo.

Testování proběhlo v těch nejnáročnějších podmínkách v Norském moři. Vysoké vlny, silný vítr, velké přetížení potápěči s jejich těžkou technikou loď Marine 450U pořádně prověřily. Vydržela všechny plavby asi 200 km za polárním kruhem prakticky bez problémů. Určitě se osvědčí i profesionálům při povodních.

Expedice Grom 2014 sice křižník GROM nenašla, ale určili jsme jeho polohu. Kdo to zkusí příště?

Vyšlo v Yacht 12/2014


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI