Figaro 3 |Na vlastní kůži

12.03.2018 |
Testy
Testy

O loni představené novince se dá určitě říct, že je přelomovou lodí.
Bude to totiž první sériově vyráběná kýlová plachetnice vybavená vysouvacími a naklápěcími foily.

Přípravné práce projektu Figaro 3 probíhaly od jara roku 2016. Společnost Beneteau pověřila architektonické studio VPLP, aby navrhlo nový design oblíbeného Figara. Podmínkou však bylo navržení lodě vybavené foily. První vizualizace byly zveřejněny v prosinci 2016 a prototyp vyplul na konci července 2017. Testovací jízdy potvrdily, že předpoklady byly správné a že Figaro 3 je přesně ten typ lodě, který sólo jachtaři se závodními ambicemi dokážou ocenit. 

První lodě Beneteau Figaro 3, které jsou vyhrazeny pro současné závodníky třídy Figaro, budou prodávány za cenu 155 000 EUR bez DPH. Poté bude loď v prodeji za 175 000 EUR bez DPH.

Testovací plavba začíná tím, že po odpoutání od mola vytahujeme oba foily do stran v neutrální pozici. Loď je v tomto nastavení nejstabilnější a je to zvláštní pocit, trochu jako roztáhnout křídla. Ovládání foilů je na nástavbě kajuty a kromě vytažení do stran je možné nastavovat jejich úhel náběhu.

Po vytažení plachet se loď přes relativně slabý vítr do 8 uzlů slušně rozbíhá proti větru a navzdory téměř půlmetrovým vlnám je plavba k mému překvapení naprosto suchá. Vítr postupně zesiluje a přebírám si kormidlo. Na palubě nás bylo během testu pět, takže se dá říct, že se vzhledem k charakteru lodě trochu motáme. Za kormidlem je ale posez naprosto přirozený a překvapivě pohodlný. Náklon Figaru 3 rozhodně sluší a není nutné s každým poryvem povolovat plachty. Důraz na výkon je znát na každém detailu. Gena doléhá při jízdě proti větru přesně na přední palubu, aby zbytečně neunikl ani cm3 proudícího vzduchu, aniž by odvedl svou práci.

Po pár obratech jsme nastoupali dostatečně vysoko, aby bylo možné obrátit po větru a vytáhnout genakr. Byl jsem zvědavý, jak funguje autopilot s takto přeplachtěnou lodí, a je nutno přiznat, že je to nádherný zážitek. Vítr zesílil na 10 uzlů a hladce jsme jeli podobnou rychlostí. Loď jede klidně a je vidět, že je stavěna na daleko horší podmínky.

Po zveřejnění prvních vizualizací jsem byl ke konstrukci spíše skeptický, po vlastní zkušenosti za kormidlem však veškerá skepse zůstala daleko za lodí. Jízda s Figarem je nádherný zážitek a je velmi pravděpodobné, že se s foily v různé podobě budeme setkávat stále častěji nejen na čistě závodních lodích.

 

Text Daniel Guryča

Foto autor a Beneteau

 

Zveřejněno v Yachtu 3/2018.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI