Yacht > Články > Lodě > Testy >

Beneteau Oceanis Yacht 62 |Skutečná jachta

16.11.2016 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto Guido Cantini, Nicolas Claris a autorka
Testy, Plachetnice
Testy

Když jsem poprvé slyšela, že Beneteau představilo novou plachetnici Oceanis 62, myslela jsem si, že je to jen největší loď této klasické série. Mýlila jsem se. Jedná se naopak o první model nové luxusní řady, plánované v délkách 53–73 stop. A poté co jsem ji v marině Port Gineste viděla na vlastní oči, pochopila jsem, že jde o skutečnou jachtu.

Když stojí u mola, vypadá Oceanis Yacht 62 opravdu obrovská, s kompletně zakrytým kokpitem na mě však působí nevzhledně, jako velká turistická loď. Ale jakmile vypluje a já spatřím siluetu tmavě šedého trupu s černým pruhem po celé délce zakrývajícím vestavěná okna a dalším pásem oken na nástavbě, připadá mi najednou velmi krásná a rozhodně nezapře italské rysy, což se ukáže i po vstupu do interiéru. Aby také ne, když ředitel sekce plachetnic značky Beneteau Gianguido Girotti je Ital (dříve pracoval pro Grand Soleil a Dufour) a jeden z designérů Pierangelo Andreani také. Ten pracoval již na vývoji řady luxusních motorových jachet Monte Carlo, odkud převzal na novou plachetnici mnohé prvky. Není to jen pruh oken v trupu a uspořádání interiéru pouze se třemi kajutami, takže zbylo místo na garáž pro člun, ale také pohodlné schody vedoucí na sklápěcí koupací plošinu, hydraulická lávka pro vystupování na břeh či dřez s grilem ukrytý v sedačce kormidelníka. 

Nejenže je Oceanis Yacht 62 vybavena veškerou možnou technikou, jakou si můžeme představit, ale vypadá jinak než plachetnice této kategorie, na které jsme zvyklí. Z řady Oceanis si přinesla tvar trupu, dobré jízdní vlastnosti a možnost jak závodní takeláže, tak turistické. Převzala i „radarový“ oblouk, na kterém jsou uchyceny otěže hlavní plachty. To je věc, která se mně osobně nelíbí, ale zajišťuje to, že v kokpitu hlavní otěže nikde nepřekáží a dají se svést společně s ostatními výtahy na jedno místo. Většina rekreačních jachtařů to jistě upřednostňuje před možností precizního trimu hlavní plachty. Na rozdíl od řady Oceanis je „šedesátdvojka“ vybavena tak, že se s ní dá plout kolem světa. Je koncipována pro skutečný život na moři ideálně manželského páru nebo čtyřčlenné posádky. 

Garáž na člun

Vstupujeme na palubu obehnanou třílankovým nerezovým vysokým zábradlím. Je přerušené jak vpředu, tak na bocích dvířky, která umožňují pohodlně vystupovat z lodě i bokem, navíc jsou zde pro usnadnění nastupování sklopné žebříky. Hydraulická záď představuje dveře od garáže, v níž se skrývá člun Williams 285 Turbojet 80 HP, a zároveň je širokou koupací plošinou pokrytou stejně jako paluba a kokpit teakem a opatřenou žebříkem pro vstup do vody. V garáži může být i jakýkoli jiný nafukovací člun do délky 3,5 m s přívěsným motorem. Spouštění na vodu a vytahování člunu z vody  se obsluhuje dálkovým ovládáním. 

Relaxační zóny

V kokpitu mě upoutá prostorná relaxační zóna, uspořádaná symetricky před kormidelními koly. Na obou bocích jsou sedačky do tvaru „U“ pokryté teakem a opatřené pohodlnými matracemi a opěradly, každá se skládacím stolem, ty ve složeném stavu obsahují čtyři držáky na nápoje. Na lodi je skutečně všechno elektrické, takže i stoly se posouvají stiskem tlačítka. Když sjedou dolů, vzniknou dvě obrovská opalovací lehátka. Sedačka pro kormidelníka je široká 80 cm a pod ní se skrývá venkovní kuchyň. V prostřední části je dřez a gril, u levobočního kola se objeví lednička, u pravobočního plynová láhev. Nechybí zde madla, ani držáky nápojů pro kormidelníka. Kokpit je prošpikován úložnými prostory – dvě praktické schránky jsou vedle vstupu do kajuty, pod podlahou se skrývá prostor na záchranný ostrůvek a je v ní i víko od garáže, pod zadní částí lavic jsou bakysty na uskladnění lan a dalšího vybavení.

V noci na palubě

Přední část kokpitu chrání sprayhood, jehož stěny se dají pro lepší výhled odepnout. Je připevněn
k  „radarovému oblouku“ stejně jako pevné bimini s rolovací pevnou látkovou střechou. Po stranách vstupu do podpalubí se nacházejí dvě lehátka, na nichž se kromě opalování dá velmi pohodlně trávit noční hlídka. Kormidluje autopilot, vy odtud vidíte do všech stran a navíc jste chráněni před nepřízní počasí. Další dvojice opalovacích lehátek je umístěna na přední palubě. Ani tady nechybí madla, držáky nápojů a polohovací polštář. Před nimi jsou zapuštěné lukny majitelské kajuty a vstup do kajuty pro profesionálního skippera s lůžkem a toaletou, která může být nahrazena prostorem pro uskladnění plachet či velkých fendrů. Úplně vpředu je elektrický kotevní vrátek a kotva na dlouhém nerezovém čelenu, který slouží zároveň pro uchycení druhého rolfoku pro code 0 nebo genakr. 

Kuchyň jak má být

Po šesti pozvolných schodech, výrazně širších, než na jaké jsme na plachetnicích zvyklí, opatřených po obou stranách zábradlím potaženým kůží, sestoupíme do salonu. Kombinace světlého dubového dřeva, tmavých hnědých doplňků, světlého čalounění s barevnými polštáři a LED osvětlení působí v celém interiéru velmi dobře, moderně. Na první pohled upoutá na pravoboku po celé délce salonu kuchyň, která začíná vinným barem. Má rovnou tmavou desku z Corianu a všude vidím jen samé skříňky. Začínám objevovat, co se skrývá uvnitř. V první skříňce nahoře mikrovlnná trouba, pod ní shora přístupná lednička, vedle následuje další větší lednička přístupná jak svrchu, tak z boku. Následuje skříňka dole, která zahrnuje klasické šuplíky. Vedle odklopíme výkyvný tříhořákový plynový vařič a z boku se nám ukáže pečicí trouba a nad ním digestoř, která se automaticky zapne pouhým odklopením dvířek. Následuje dřez se sklápěcí baterií, pod ním najdeme odpadkový koš. Poslední skříňka obsahuje myčku na nádobí. Kuchyň je zakončena chodbou, odkud na levoboku vedou dveře do přední majitelské kajuty. Na pravoboku je velká skříň s poličkami a pod nimi má své místo pračka. Pod zvedacími podlážkami je kromě nádrží na vodu a ovládání vodního systému další obrovský úložný prostor. Kuchyňská linka je opatřena madlem, aby bylo možné se při vaření na hrubším moři přidržovat. Zároveň se kuchař může zády opírat o bar, který je dostatečně blízko.

Obývací pokoj

Zbytek salonu vyplňuje skutečný obývací pokoj – sedačka do tvaru „L“, proti ní podélná sedačka, velký stůl, který se může výškově elektricky nastavit, a celkový dojem umocňuje obrovská TV obrazovka, jež se po stisku tlačítka vysune z baru. Do koncepce domácího pohodlí zapadá i navigační pracoviště se stolem do tvaru „L“ orientovaným po směru jízdy a otáčecím křeslem, takže nevadí, že vysílačka a ovládací panel se spínači jsou umístěny na zadní stěně.

Luxusní ložnice

Majitelská kajuta situovaná dopředu obsahuje královské lůžko, šatní ramínkovou skříň, poličky, šuplíky, televizi a samostatnou koupelnu s odděleným sprchovým koutem, umyvadlem a elektrickým WC. Vzadu jsou pak dvě symetrické dvoulůžkové kajuty, každá se skříní, lavicí a opět se samostatnou koupelnou a s odděleným sprchovým koutem, umyvadlem a elektrickým WC. Jedna koupelna může být případně nahrazena další kajutou s palandou. Zcela vzadu až za postelemi jsou další prostory zakončené otevíracími okny v zádi, čímž je zajištěno výborné odvětrání těchto kajut. Z obou je po zvednutí schodů přístup do motorového prostoru a v něm se kromě motoru Yanmar 160 HP skrývá i generátor či klimatizace/ topení Dometic. 

Za kormidlem

Po prohlídce lodě vyplouváme z mariny. Na motor pluje Oceanis Yacht 62 rychlostí 4 uzly při 1 000 ot./min a až 10 uzlů při 3 000 ot./min. Na obou stojanech s karbonovými kormidelními koly jsou identické přístroje, a to včetně mapových displejů B&G, ovládání autopilotu téže značky, páky plynu a displeje motoru Yanmar, ovládání záďového i příďového pomocného motoru a kompasů. Různě rozmístěna je celá řada dalších vypínačů – záďová sprcha, navigační či podvodní světla, kotevní vrátek, hydraulické ovládání kikingu a zadního stěhu, osvětlení, hudba... 

Černé oplachtění

Veškeré ovládání plachet je vymyšleno tak, aby ho zvládl sám kormidelník. Všechny čtyři vinšny jsou elektrické dvourychlostní značky Harken. Dvě jsou umístěny před koly a k nim jsou do 
stoperů svedena všechna ovládací lana včetně otěží hlavní plachty. Dvě otěžové vinšny na kosatku, code 0 a eventuálně genakr jsou za koly. 105% kosatka je na elektrickém rolfoku, celospírová hlavní plachta se spouští do lazyjacku, rolfok na code 0 je manuální. Před stěžněm se nachází kolejnice s jezdcem na samopřehazovací kosatku, kterou jsme ale stejně jako genakr nevyzkoušeli.

Zcela černé extrémně pevné plachty na testované lodi vyrobila francouzská firma Incidence Sails, s níž Beneteau spolupracuje.  Překvapivě nejsou z karbonu, ale materiál je kombinací kevlaru, grafitu a dalších vláken. Jsou vyrobeny technologií 2DL, lemy jsou šité a na kosatce je použit na obou lemech pruh černé látky, aby ve srolovaném stavu ochránil kevlarový materiál proti UV záření. Code 0 je vyrobena z mylaru. Takeláž je sice také černá, ale opět není z karbonu – je to nabarvená slitina hliníku. Takeláž může být i bílá anebo za příplatek 100 000 EUR karbonová. V tom případě je vyšší a nabízí větší plochu plachet.

Dosažená rychlost

Testovaná loď měla standardní hluboký kýl a chovala se za plavby výborně, pokud se to dá během jednoho odpoledne posoudit. Plula téměř
sama, držela směr, dala se vytrimovat s codem 0
i s kosatkou tak, že se kormidlovala „dvěma prsty“. Měla jsem z ní velmi příjemný a bezpečný pocit. Od kormidla bylo dobře vidět do plachet i před loď. Protože plavba začínala za velmi slabého větrum, vytáhli jsme nejdříve code 0 a samozřejmě celou hlavní plachtu, která je opatřena třemi refy. Přibližně 90° ke skutečnému čtyřuzlovému větru plula rychlostí 2 uzly. Vítr naštěstí rychle zesílil, takže jsme mohli naměřit při stejném kurzu při větru 10 uzlů rychlost 7 uzlů, při 13 uzlech dokonce 9 uzlů. Ostře proti větru plula s kosatkou při 10 uzlech větru rychlostí 6 uzlů.

Závěr

Už dlouho se mi žádná plachetnice takhle nelíbila. Udělala na mě příznivý dojem, a to jak svými plavebními vlastnostmi, tak uspořádáním a komfortem, který poskytuje na palubě majitelům, plánujícím na ní žít nebo plout kolem světa. Myslelo se téměř na všechno, na každý detail či situaci, která by mohla během plavby nastat. Zcela právem je jednou z nominovaných plachetnic na Evropskou loď roku 2017 v kategorii Luxury Cruiser. Jediné, co bych vytkla, je pohodlí kormidelníka. Když si sednete ke kormidelnímu kolu, není možné se opřít ani dozadu, ani do strany. A pokud stojíte, nemáte se o co zapřít, když loď pluje v náklonu. Zřejmě návrháři nepředpokládali, že by majitel kormidloval sám, počítali s tím, že to svěří autopilotu nebo profesionálnímu skipperovi, takže na pohodlí za kormidlem příliš nemysleli. Velkou předností je také cena. I když částka za testovanou loď s veškerou nadstandardní výbavou 1 067 777 EUR bez DPH je závratná, stále je to výrazně méně, než kolik stojí podobné jachty vyráběné na zakázku. Přitom i Beneteau umožňuje budoucím majitelům navštěvovat loděnici, kde se jejich jachta vyrábí, a personifikovat si ji a vybavit podle svých představ.

www.bemexboot.cz

Zveřejněno v YACHTU 11/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI