Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

Velká, velká, velká |Beneteau Oceanis 60

14.07.2015 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto Eva Skořepová a Gilles Martin-Raget
Plachetnice

Pokud trávíte většinu plaveb na plachetnicích v délkách mezi 40 a 50 stopami a vstoupíte na „šedesátku“, připadá vám obrovská. A pokud se k tomu přidá šířka 5 metrů, jako je tomu v případě testované novinky značky Beneteau, stojíte na palubě plachetnice, která nabízí obdobný komfort jako podobně velká motorová jachta.

Oceanis 60 je novou vlajkovou lodí této již devítičlenné řady, která začíná na 31 stopách. Se svými 190 m2 plachet, tmavě modrým trupem a ergonomicky uspořádaným kokpitem, který nabízí ovládání i pouze dvoučlenné posádce, upoutá pozornost každého milovníka jachtingu.

Do zcela rovného kokpitu vstupujeme přes záď. Pod podlahou za vyklápěcí koupací plošinou se skrývá garáž, kam se vejde malý nafukovací člun. Na pravoboku na zádi je místo pro záchranný ostrůvek, na levoboku je další úložný prostor na různé potřebné věci. Za kormidelními koly následují dvě lavice s polstrováním pokryté teakem, stejně jako podlaha kokpitu, záďová plošina i celá paluba. Kormidelní stojany jsou opatřeny mapovými plotry B&G, klasickými kompasy a na pravé straně k tomu přibývá ovládání motoru s autopilotem i bowthrusteru, zapínání elektrického kotevního vrátku a světel. Nechybí držáky na nápoje a velmi praktické zavěšené „tašky“ na drobnosti. Kormidelník má po ruce dvě velké elektrické kosatkové vinšny a těsně před nimi další menší vinšny opět elektrické. Přední vinšny se nacházejí za spinlocky se 6 klapkami na každé straně, kam jsou svedena všechna ovládací lana od stěžně včetně otěže hlavní plachty. Klasická poměrně vysoká takeláž se třísalingovým duralovým stěžněm i ráhnem nese hlavní plachtu, rolovací stěžně a genu na rolfoku. Loď lze vybavit i samopřehazovací kosatkou. Celá paluba je obehnaná vysokým masivním zábradlím s výstupy na bocích vpředu i vzadu. 

Kokpit je zepředu krytý velkým sprayhoodem na pevném laminátovém oblouku, na kterém jsou umístěny kladky otěží hlavní plachty. Kolem masivního sklopného teakového stolu s barem jsou dvě dlouhé polstrované lavice s polštáři jak na opěradle, tak na sedáku. Za opěradly je madlo, které určitě při tvrdších podmínkách, když se polštáře uklidí, bude velmi praktické na držení. Madlem je opatřen i stůl.  Pod sprayhoodem je k dispozici velký odkládací prostor, kam se dají odložit třeba mapy nebo oblečení. V kokpitu jsou zabudovány i reproduktory, lze si tak na palubě pouštět hudbu.

Paluba na přídi je rozlehlá, při kotvení v zátokách poskytuje příjemný relaxační prostor. Je tady několik oken, tři vedle sebe vedou do salonu, menší do přední kajuty. Velká lukna umožňuje vstup do samostatné kajuty pro posádku, která obsahuje palandu, malou kuchyňku s dřezem a sprchový kout s WC. Úplně na přídi se nachází kotevní vrátek a na dlouhém čelenu je kotva. Čelen se dá využít případně i pro uchycení genakru a dá se přes něj snadno vystupovat na břeh. Při průchodu na příď jsem ocenila madla na držení umístěná na nástavbě.

Sestupujeme do interiéru po velmi pohodlných širokých schodech po obou stranách opatřených zábradlím potaženým kůží. Lukna zakrývající vstup do podpalubí se ovládá elektricky – její horní část se odsune rukou a boční část se stiskem tlačítka zasune. Takže není potřeba nikam obvyklý dekl odkládat. Interiér je proveden ve velmi pěkné kombinaci lesklého mahagonového dřeva s bílou kůží na čalounění nábytku, použitou i na obložení stěn a stropu. Působí prosvětleným dojmem, což podtrhuje ještě velké množství oken, a to jak v trupu, tak v nástavbě. O osvětlení se starají také LED světla, která vypadají velmi elegantně. Dominantou salonu je sezení umístěné přes celou šířku lodě. Na pravoboku se můžete posadit na lavici do tvaru „U“, která je dlouhá 2,3 x 1,5 m se šířkou sedáků 50 cm, u ní stojí masivní stůl s velkým barem v noze. K němu náleží ještě taburet, opět s úložným prostorem, který lze využít jak k sezení, tak i jako malý servírovací stolek. Na levoboku je pak 1,85 m dlouhá lavice s velmi pohodlnými polštáři, která vypadá jako sofa. Je zde všude spousta úložných prostor ve skříňkách po celém obvodu i pod sedačkami. Na levoboku je umístěná kuchyň. Je uzavřená, aby se v ní dobře pracovalo i na hrubším moři. Obsahuje dva nerezové dřezy, které se dají přikrýt, myčku, výkyvný tříplotýnkový vařič s pečicí troubou, dvě ledničky – jednu přístupnou shora, druhou zboku, mikrovlnnou troubu a velice praktický koš s víkem přímo z desky. Kuchyň doplňuje ještě třetí lednička naproti za navigačním stolkem, která je hlavně na nápoje a pod ní je vestavěna pračka. Zkrátka výbava, s níž si na lodi připadáte jako doma.

Také navigační stůl je skutečně velkorysý. Dá se u něj sedět z boku i zezadu po směru plavby. Je na něm praktické madlo, jedno madlo je i u stropu, takže o bezpečný pohyb posádky je zde poměrně dobře postaráno. Navigační stůl má několik prostorů pro uložení drobností a map. Je zde ovládání technických vymožeností na lodi a vysílačka. Navigační přístroje jsou umístěny ale pouze nahoře u kormidla. Když projdeme celý salon, dostaneme se do přední „majitelské“ kajuty s velkým pódiovým dvoulůžkem o rozměrech 2 x 1,66 m, s opravdu spoustou úložných prostor a skříní a malým stolem, který se dá využít jako toaletní nebo jako psací. Noční stolky a samostatná koupelna s odděleným sprchovým koutem, elektrickou splachovací toaletou, umyvadlem a zrcadly jsou samozřejmostí. Zrcadla najdeme také na dveřích od všech kajut, což je opticky ještě zvětšuje.

Zadní kajuty jsou obě stejné dvoulůžkové a každá se samostatnou koupelnou s dveřmi ze salonu i z kajuty, odděleným sprchovým koutem plexisklovými dveřmi, elektrickou toaletou a úložnými skříňkami. Koupelny jsou velmi prostorné a mají dvě otevírací okna. Lůžka mohou být oddělená (2 x 0,8 m), nebo se dají spojit k sobě. V kajutách je opět spousta úložných prostor, a to jak skříň, tak poličky, a přístup ke všem technickým prostorům – k motoru, generátoru, bateriím, pojistkám a podobně. Na lodi jsou dvě palivové nádrže. Když v jedné dojde nafta, automaticky se nepřepne na druhou. Ta zůstává jako záložní, aby se dalo vždy doplout do přístavu. Stojná výška v salonu a v přední kajutě je 2,1 m, v zadních kajutách 1,8 m.

Po prohlídce lodě vyplouváme z mariny. S motorem VW Marine při 2 500 otáčkách za minutu Oceanis 60 pluje rychlostí 8,8 uzlu, maximum 3 000 otáček za minutu dává až 9,2 uzlu. Rozrolováváme plachty, vane příjemný vítr o síle 10 až 12 uzlů, jsou půlmetrové vlny. Při křižování ve 40° úhlu ke zdánlivému větru jsme dosáhli rychlosti kolem 7 uzlů. Když se odpadne na 60 ° ke zdánlivému větru, tak loď zrychlí na 8 uzlů. Když odpadneme až na 90 °, loď zpomalí na 4 uzly. To už by byla chvíle pro genakr, který ale na testované lodi není k dispozici. Všechny navigační přístroje jsou na dálkové ovládání, takže je možné si od kormidla údaje pohodlně měnit. Autopilot nemá s těmito podmínkami žádný problém. 

Plavba je velmi příjemná, loď je možné ovládat zcela bezpečně v jednom, a to jak od kormidla díky vinšnám, které jsou na dosah – lana se přitahují pouhým stiskem tlačítka, tak v případě, že si vezmete dálkové ovládání od autopilotu a můžete bezpečně manipulovat s plachtami odkudkoli. Loď je navržená s cílem, aby ji zvládl i méně zkušený jachtař, který na ní plánuje strávit důchod. Je určená pro dlouhý pobyt na lodi, ale především pro kratší plavby s častými zastávkami, ale dal by se s ní přeplout celkem bezpečně i Atlantik. Se samopřehazovací kosatkou je ideálně přizpůsobená i pro osamělou plavbu, takže se často stává, že manžel pluje sám a manželka za ním létá do přístavu letadlem.

O popularitě Oceanisu 60 svědčí fakt, že během roku se prodalo již 100 kusů po celém světě. Varianta uspořádání, které bylo na testované lodi, není jediná. Dá se spousta věcí změnit na přání klienta. Nejen použité materiály na nábytek, podlahu a čalounění, ale i místo jedné zadní kajuty lze udělat šatnu nebo velikou koupelnu. Na přídi může být místo kajuty pro posádku pouze úložný prostor, místo jedné majitelské kajuty, mohou být dvě menší, navigační stolek po nebo proti směru jízdy, rozložení salonu... Dá se říci, že Beneteau v podstatě splní i individuální požadavky – co už bylo na některé z jejích lodí navržené, lze použít i v případě Oceanisu 60. Navíc když jde loď do výroby, každý klient se na ni může jet podívat, jak se vyrábí. To dříve u Beneteau obvyklé nebylo.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena