V elegantní šedé barvě |Beneteau Oceanis 46.1

03.11.2018 |
Plachetnice, Testy
Testy

Nový Oceanis 46.1, který měl světovou premiéru v září na výstavě v Cannes a který je nominován na Evropskou loď roku v kategorii Family Cruiser, využívá nového tvaru trupu specificky se rozšiřujícího nad vodoryskou na přídi stejně jako jeho úspěšný předchůdce Oceanis 51.1. Díky tomu nabízí mnohem větší prostor jak na palubě,
tak hlavně v předních kajutách, a to při zachování skvělých jízdních vlastností daných nezměněnou šířkou na vodorysce a také díky dvěma kormidelním listům.

Loď jsme testovali ve španělském přístavu Port Ginesta jižně od Barcelony, kde značka Beneteau zároveň otevřela svou novou základnu pro testování lodí. Na první pohled nás Oceanis 46.1 zaujal svou elegantní šedou barvou
a netradičním designem trupu, na němž tentokrát nepracovala kancelář Berret Racoupeau jako v případě modelu 51.1, ale architekti z Finot-Conq, kteří jsou známí celou řadou svých závodních plachetnic. Přesto vychází trup ze stejných základů, jaké byly použity u větší lodě, která kotvila hned vedle.

Zaujalo nás také to, že výška stěžně byla stejná jako u sousední "jednapadesátky". Testovaná loď byla totiž ve výbavě First Line, tedy s dvousálingovým o metr vyšším stěžněm, dlouhým závodním kýlem s olověným balastem na spodku, kevlarovými plachtami, které mají o 28 % větší plochu, a Codem 0 na rolfoku na vysutém čelenu, jenž pěkně zakrývá celou kotvu. Loď je opatřena samopřehazovací kosatkou, má ale i kolejnice pro velkou genu. Zadní stěh je půlený hydraulický. Kevlarová celospírová hlavní plachta se dvěma refy značky Elvstrøm Sails padá do lazy bagu.

Paluba s nízkou nástavbou s dlouhými bočními okny je celá pokryta teakem.
Velký počet oken najdeme i v trupu a v palubě, kde tvoří celé prosklené pásy a dodávají do interiéru dostatek světla
i vzduchu. Všechna ovládací lana jsou schovaná v útrobách nástavby a vedou až dozadu ke kormidelníkovi, kde jsou ukončena ve spinlocích. Jejich konce padají do speciálních úložných boxů, takže nikde nepřekážejí. Na každém boku jsou dva páry vinšen Harken na kosatku či Code 0 a hlavní plachtu, případně výtahy. Všechny vinšny mohou být elektrické. Na testované lodi byla elektrická pouze jedna na levoboku. Navigační přístroje jsou značky B&G.
Na obou stojanech má kormidelník k dispozici mapové plotry, k tomu na levoboku tridata a na pravoboku ovládání motoru a autopilot.

Kokpit je skutečně široký a pohodlný. Přestože je celý pokryt teakem, jsou na všech lavicích čalouněné matrace
i s opěradly. Dá se na nich komfortně ležet, ležet lze i na polstrovaných lehátkách nahoře na palubě v okolí hlavního vstupu. Loď je vybavena bimini, které může chránit kokpit před slunečními paprsky nebo nepřízní počasí. Nyní je ovšem složené. Uprostřed kokpitu stojí masivní stůl až pro osm osob, ve kterém se skrývá záchranný ostrůvek. Nahoře je odkládací prostor, který se dá zakrýt, a je zde také malá lednička. Nezapomnělo se ani na madla a držáky na nápoje či klasický kompas. Co se týká úložných možností, vzadu na levoboku je místo na plynové láhve, na pravobok se ukládají fendry. Uprostřed v podlaze je další objemný prostor pro uložení plachet, koupacího žebříku, případně malého člunu. Pojme toho opravdu hodně. Pod lavicemi se nacházejí ještě bakysty. Kormidelník má k dispozici výklopné stupačky. Pod nimi najdeme plnicí otvory nádrží na naftu a vodu. Na pravoboku je přípojka na 220 V. Záďová plošina je vyklápěcí (v základu ručně, zde elektricky) a nechybí malé jeřábky na pomocný člun nebo třeba výklopný gril.

Po pozvolných schodech sestoupíme do velkého salonu, který je klasicky řešený se sezením do tvaru "U" na pravoboku, stoličkou uprostřed, kuchyní do tvaru "L" na levoboku, za níž následuje další sedačka zakončená navigačním stolkem ve směru jízdy. V dosahu zde je vysílačka B&G, lampička či schránka na papírové mapy. Překvapivé je umístění elektrického panelu a stavoznaků na druhém boku lodě za sedačkou.
K dispozici jsou v salonu i v kajutách USB zásuvky. Podpěra stěžně, která jej spojuje s kýlem, je čistě čalouněná stejně jako ostatní prostor, takže neruší celkový dojem z velmi pěkného salonu.
Skříňky jsou světlé a hranaté, jak už to u značky Beneteau bývá v poslední době obvyklé.

Kuchyň je vyřešena poměrně dobře, zahrnuje dvojdřez, výkyvný dvouplotýnkový sporák s troubou, velkou ledničku přístupnou zboku a ještě jednu menší přístupnou shora. A jsou zde dvě velké skříňky a jedna zásuvka na příbory.
Za kuchyní se vstupuje do zadní kajuty, která je opravdu překvapivě prostorná se dvěma šatními skříněmi
a množstvím poliček. Jsou tady i přístupy do motorového prostoru.
Pomocný motor Yanmar o výkonu 80 HP (ve standardu 57 HP) je jako obvykle uložen pod schody. Totožnou zadní kajutu najdeme i na pravoboku. Na ni navazuje koupelna s odděleným sprchovým koutem, do které se vstupuje
jak z této kajuty, tak ze salonu.

Celou příď na testované lodi vyplňuje majitelská kajuta s královským dvojlůžkem, velkým šuplíkem pod ním, dvěma skříněmi na bocích i dalšími úložnými prostory nahoře i po stranách.
Koupelna na levoboku skrývá sprchový kout a umyvadlo, na pravoboku je WC také s umyvadlem. Nechybí velké zrcadlo. Protože je loď o 50 cm širší než její předchůdce Oceanis 45, v charterové verzi se na příď vejdou dvě kajuty a dvě koupelny. Loď je tak v nabídce ve tří-, čtyř-, a dokonce i v pětikajutové verzi.

Po prohlídce lodě vyplouváme na moře. Vítr postupně zesiluje až k 10 uzlům, vlny jsou jen mírné, a tak si užíváme příjemnou plavbu. Šířka dodává novému Oceanisu stabilitu. Na vodorysce je však trup již poměrně úzký, takže výkon je zajištěn. Vytahujeme hlavní plachtu a kosatku.

Rychlost je při pětiuzlovém větru při kurzu 35° k větru 4,5 uzlu. Odpadáme, měníme kosatku za Code 0. Rychlost lodě narůstá - při skutečném větru 8,5 uzlu a 110° úhlu plujeme 7,5 uzlu. Silnější vítr jsme bohužel neměli příležitost vyzkoušet, ale zkušenosti ostatních hovoří jasně:
"Za větru 20 až 25 uzlů, s druhým refem a poloviční genou rychlost lodě při plavbě ostře proti větru prakticky neklesala pod 9 uzlů, na boční vítr byla kolem 12 uzlů, maximum jsme dosáhli 14,2 uzlu. Díky dvěma kormidelním listům je při tom loď velmi stabilní a lehce řiditelná."

Vyzkoušeli jsme i plavbu na motor (příplatkový Yanmar 80 HP) - cestovní rychlost při 2 500 ot./min, s osmi lidmi na palubě, proti větru o síle 8 uzlů, je 7,5 uzlu. Při maximálním výkonu 3 500 ot./min jsme pluli rychlostí 9 uzlů.

Nová generace jachet Oceanis je mimořádně povedená designově, svými výkony i vnitřním prostorem, což dokazuje i to, že kapacita výroby této novinky byla hned po svém představení vyprodána na celou následující sezonu.
Zájemci si nový Oceanis 46.1 ve čtyřkajutové nebo pětikajutové verzi budou moci vyzkoušet příští sezonu
v Sukošanu u firmy Bemex Boot, která značku Beneteau v České republice zastupuje.

Text Eva Skořepová
Foto autorka a Guido Barbagelata

Zveřejněno v Yachtu 12/2018 - 1/2019


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI