Pegaz 800 |Nová plachetnice na Slapech

12.12.2017 |
Plachetnice

Po delší době jsme rádi využili příležitost testovat loď, která vznikla z podstatné části v Čechách. Stihli jsme to doslova na poslední chvíli na konci sezony, hned po testu šla loď z vody a hladina přehrady šla naopak podstatně dolů.

Slapská přehrada je pro nás tradiční voda a Jan Vebr, který tyto lodě staví, je zde vlastně doma. Přestože se jedná o více než deset let starý projekt studia Centkowski & Denert, je vidět, že loděnice Janmor, odkud projekt pochází, má nos na nadčasový design, který ani po mnoha letech nezestárne. Vždyť v jejich dílně vznikla a stále je ve výrobě i u nás hodně rozšířená Sasanka.

Stavitel není na trhu žádným nováčkem a pečuje již 25 let o desítky lodí. Proto je dobré naslouchat jeho názorům i tomu, proč si vybral pro vlastní stavbu právě Pegaz 800. Má to hlavu a patu. Loď má rozměry, které jí umožňují doplout na Orlík a dále až do Českých Budějovic, samozřejmě může plout po Vltavě i směrem dolů. Dá se naložit na 3,5tunový přívěs a odvézt třeba na Jadran, což mimochodem majitel a stavitel v jedné osobě plánuje. Současně se stavěly dvě identické lodě, my jsme testovali tu, která se stala jakousi „výkladní skříní“ firmy Jacht Servis Vebr a na které je dobře vidět, co všechno firma umí.

Tak pojďme na palubu. Začátek října nezklamal! Po deštivém ránu sevyjasnilo, přišel očekávaný vítr 4–6 m/s a my jsme mohli vyzkoušet vše, co Pegaz 800 umí, pokud vezmeme v úvahu domácí vody bez vln. Podle zkušeností ze zahraničí zvládne ale dobře i vlny. Loď je vybavena pro vstup přes příď. Tento způsob kotvení u mola poskytuje posádce během pobytu v marině víc soukromí. Přídi dominuje čelen s kotevní rolnou a s integrovaným vpřed skloněným žebříkem, takže i přes poměrně vysokou příď je vstup na palubu bezpečný. Bílou palubu doplňují o pár odstínů tmavší protiskluzové plochy. Na přední palubě je ještě pevně instalované zařízení pro snadné sklápění stěžně tak, aby tento úkon mohla udělat pomocí kladkostroje dvoučlenná posádka bez použití jeřábu. Díky zábradlí a umístění vantů od sebe je pohyb po palubě komfortní a bezpečný. Do kokpitu se vejdou čtyři osoby a vnitřní boky kokpitu jsou tvarovány tak, aby sezení bylo pohodlné. Pro delší přeplavby na motor jsou po obou stranách záďových košů zábradlí integrované sedačky, které poskytují kormidelníkovi lepší výhled přes příď.

Využití vnitřního prostoru je malý zázrak. Celý interiér včetně obložení stěn s izolací i vestavěného nábytku, přepážek a výztuh je z mahagonové vodovzdorné překližky. Dvoulůžko v přídi je jen opticky odděleno otevřenou přepážkou. Toto řešení vnitřní obytný prostor výrazně zvětšuje. Další kajuta s dvoulůžkem je vzadu, tentokrát již uzavíratelná. Loď je vybavena i samostatnou koupelnou s toaletou a kuchyňským koutem, který je opatřen dřezem s tlakovou vodou, lihovým vařičem a vestavěnou ledničkou. Na obvyklém místě pod schody je vestavěný motor Nanni Diesel s pohonem saildrive. V salonu je velmi slušná stojná výška 186 centimetrů. Testovaná loď měla pevný kýl s ponorem 120 centimetrů, loď je možné dodat i ve verzi se spouštěcím kýlem. Elektropanel s ovládáním osvětlení, vysílačkou, autorádiem a ukazateli stavu nádrží a akumulátoru je dobře přístupný hned pod schody po pravé straně.

Po prohlídce interiéru konečně vyplouváme. Pegaz 800 velmi dobře reaguje na kormidlo, během testu jsme na palubě byli ve třech, ale ovládání plachet lze snadno zvládnout v jednom. Ovládání výtahů a refů je vyvedeno na střechu po obou stranách nástavby, vinšny pro otěže kosatky nebo genakru jsou na bocích přibližně uprostřed délky kokpitu, aby na ně dosáhl jak kormidelník, tak někdo z posádky. Otěže hlavní plachty jsou ukotveny uprostřed kokpitu. Stěžeň nese jeden pár sálingů a 7/8 oplachtění. Hlavní plachta má k dispozici dva refy, gena je na robustním rolfoku s pevnou drážkou. Je potřeba si zvyknout na tvar kormidelní páky, kterou je možné zvednout, nebo použít teleskopickou pínu. Chvíli hledám optimální polohu. Díky tvaru páky a píně lze sedět jak na lavici v kokpitu, tak na boku při větším náklonu. Za kormidlem si teprve uvědomuji, jak je loď vysoká a jak daleko mám k vodě. Při kurzu ostře proti větru je nutné počítat s tím, že Pegaz 800 nebude zrovna loď, která nejlépe stoupá. Daleko více jí sluší a vyhovuje, pokud se nesnažím urvat každý stupeň výšky. Také do poryvů je lepší včas plachty trochu povolit a nenechat ji naklonit. Odmění se zrychlením místo splutím. Pořád je potřeba myslet na to, že jde o pohodlnou turistickou loď a plavba na plachty je krásným bonusem. Na boční a zadoboční vítr může dojem a zážitek umocnit plavba s genakrem.

Vestavěný dvouválcový motor Nanni Diesel je překvapivě tichý a dává lodi na klidné hladině pohodlnou cestovní rychlost okolo 5 uzlů. Je vybaven mohutným alternátorem a zapojený je i dvojitý chladicí okruh, který zajišťuje ohřev vody v pětadvacetilitrovém zásobníku. Ten funguje v přístavu na 230 V. Na lodi jsou jak okruh 230 V, tak 12 V během plavby. K dispozici jsou dva servisní akumulátory 2x 100 Ah a nezávislý startovací akumulátor 1x 100 Ah. Vnitřní osvětlení je LED, navíc s plynulou regulací intenzity světla. Navigační světla jsou decentně integrovaná přímo do trupu.

Pegaz 800 vyniká kvalitním zpracováním a je vidět, že stavitel věnoval velkou pozornost každému, byť sebemenšímu detailu. Loď vznikala se znalostí místních podmínek a majitelům přinese mnoho krásných zážitků.

 

Text a foto Daniel Guryča

Zveřejněno v Yachtu 12/17-1/18.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI