Jachtou roku |Překližková šarpie RM 970

07.06.2017 |
Plachetnice

Konstrukce námořních plachetnic s obšívkou z vodovzdorné překližky na lomených žebrech byla doménou amatérské stavby a lodní architekti jako Jean Jacques Herbulot a Van de Stadt prosluli návrhy právě takových lodí, které se pak amatérsky stavěly po celém světě. Nejinak tomu bylo i v bývalém Československu. A právě jim vděčí československý námořní jachting za rozmach, k němuž došlo koncem 60. a v 70. letech minulého století.

Nicméně zavedení stavby trupu ze skelného laminátu znamenalo prakticky konec nejen pro překližkové šarpie, ale pro dřevěné jachty vůbec. Zejména když k tomu připočteme rozvoj charteru, který podstatně snížil zájem o amatérskou stavbu, neboť je snadnější a levnější si námořní plachetnici půjčit – dnes skoro ve všech koutech světa – než ji vlastnoručně dlouhou dobu stavět a pak ještě draze a pracně udržovat a dopravovat do zvolené destinace. Je tedy s podivem, že ve Francii existuje loděnice, která se stavbě překližkových šarpií cíleně věnuje a nabízí touto technologií postavené cruisery od 9 metrů dlouhého RM890 až k 13metrovému RM1270.

Samozřejmě firma RM Yachts tyto lodě nestaví tak, jak se to dělalo v 60. letech minulého století. Stavebním materiálem je vysoce kvalitní vodovzdorná překližka ze dřeva okumé a trup se vytváří technologií „sešij a slep“. To znamená, že přesně vyříznuté pruhy obšívky se na kopytě napřed sestehují sponkami a pak se spoje za pomoci epoxidové pryskyřice přelepí pásy skelné tkaniny. Teprve potom se do vzniklé skořepiny v dalším přípravku vlepují přepážky a pomocná žebra s bachorky, která vytvářejí nosný rošt pro zavěšení kýlu, respektive kýlů, neboť loděnice RM Yachts své lodě obvykle nabízí i v provedení se dvěma kýly. Hotový trup se ještě olaminuje, takže je velmi pevný a tuhý a přitom relativně lehký.

RM970

Aby vyplnila mezeru mezi délkami stávajících cruiserů, představila loděnice RM Yachts loni v létě nový typ RM970 o délce 10,57 m, který dedikovala jako „Family cruiser“, tedy jako rodinnou cestovní plachetnici. Co nejvíce překvapí, je fakt, jak dokonale se konstruktérům podařilo touto starou a jinými výrobci opuštěnou technologií vytvořit moderní trup, jehož linie kopírují tvary vyspělých racerů. Zřetelně zakloněný klounovec a mírně negativní zrcadlo způsobují, že délka ve vodorysce, která podstatně přispívá k rychlosti lodě, je jen o málo menší než celková délka trupu. Půdorys má zřetelný tvar klínu s dlouhou, úzkou přídí a širokou zádí, kterou zakončuje otevřené zrcadlo, další prvek, jenž spíše přísluší racerům. Na opačném konci trupu pak již neudiví konstrukční čelen, který jednak slouží jako držák kotvy, jednak k vedení genakru. Třikrát lomená šarpie dostatečně aproximuje oblý trup a vylepšuje vzhled cruiseru. Na první pohled si ani nevšimnete, že se díváte na „hranatou“ loď.

Lubová linie je prakticky přímá a mírně se svažuje k zádi. Nad ní vystává uměřená nástavba, jejíž střecha se zakřivuje k přídi a pozvolna přechází do paluby bez čela či stupně. Obdélníková okna, na každém boku jedno, slouží k osvětlení salonu, poněkud skromného a zřetelně posunutého dopředu. Střecha nástavby nese duralový eloxovaný stěžeň s dvěma sálingy, přičemž přední stěh je ukotven kousek pod vrcholem, takže RM790 je oplachtěna jako nepatrně redukovaná šalupa.

Konstrukce

O konstrukci trupu jsme se již zmínili, takže stručně o tom ostatním. Cruiser RM970 se nabízí v provedení s jedním nebo dvěma kýly. V obou případech se jedná o odlitky z litiny, opatřené epoxidovým povrchem, které jsou přes dno trupu dotaženy nerezovými svorníky k výztužnému roštu z pozinkované oceli, jenž je do trupu vlaminován. Kormidelní list nebo listy jsou vyrobeny z polyesterového laminátu, neboť i v tomto případě má zákazník na vybranou mezi jednoduchým a dvojitým kormidelním systémem. U prvého slouží k ovládání kormidelní páka, pro ten druhý je cruiser vybaven dvěma kormidelními koly. Paluba je vyrobena jako laminátový sendvič s vypěněným jádrem a k překližkovému trupu přilaminována.

Takeláž tvoří duralové kulatiny, ráhno má kování pro refování ve třech pruzích. Na přídi je umístěn běžný rolfok s navíjecím bubnem nad palubou, elektrický kotevní vrátek se dodává na přiobjednávku. K vytahování plachet jsou určeny dvě vinšny Lewmar ST40 a k dotahování otěží kosatky dvě ST45. Hlavní otěže jsou ukotveny do podlážky kokpitu za kormidelní pákou, nebo mezi kormidelními koly. K výbavě kokpitu ještě patří panel se dvěma navigačními přístroji a kompasem, na pravoboku motorový panel, úložné prostory pro záchranný ostrůvek (pod podlážkou) a pro tlakovou plynovou láhev, ruční stokové čerpadlo a koupací žebřík na zádi.

Interiér

Interiér je uspořádán poněkud neobvykle. Nejširší část trupu není vyhrazena pro salon, ale pro něco, co se dá nazvat servisní modul. Člověk se v něm ocitne ihned po sestupu hlavní luknou. Prakticky přímo před sebou má pracovní kuchyňský stůl s dřezem a kuchyně se pak lomí na levobok, kde je v rohu šachtová chladnička a vedle ní dvouhořákový vařič ve výkyvném závěsu. Pravobok je vyhrazen relativně prostornému pracovišti navigátora s vlastní sedačkou a za jeho zády je vstup do sanitární buňky s pumpovacím WC, umyvadlem a sprchou. Skromný salon je pojat jako další spací kajuta a jídelna. Stůl v ose lodi má sklopná křídla, aby se dalo projít do příďové kajuty s dvojlůžkem do „V“. Označení kajuta je spíše pomyslné, když od salonu ji dělí pouze polopřepážka a de facto tvoří se salonem jediný prostor. To podtrhuje i čalounění pohovek (203 x 65 cm), jež plynule navazuje na čalounění příďového dvojlůžka (245 x 208 cm).

Majitelská kajuta s dvojlůžkém (200 x 135 cm) je vzadu na levoboku zastrčena pod kokpit. Na pravoboku navazuje na sanitární buňku velký ložný prostor pro plachty a další výstroj, který je přístupný z kokpitu po zvednutí pravoboční kokpitové lavičky. Celé uspořádání interiéru napovídá, že RM970 je spíše navržena k plavbě na delších trasách než ke kotvení v zátokách.  Výtvarné řešení interiéru může připadat milovníkům tradice příliš chladné a sterilní, avšak stoupencům moderny se bude svými jednoduchými a hranatými tvary líbit. Pravda je, že uvnitř cruiseru RM970 nenajdete nic zbytečného a jen okrasného. Místo skříněk s ozdobnými dvířky jen police, vše v šedobílé kombinaci, kterou svým hnědým odstínem oživuje jen dřevěná deska jídelního stolu.

Pomocný motor a instalace

Za schody hlavní lukny je uložen pomocný motor o výkonu 20 HP s náhonem typu Saildrive, osazeným dvoulistou pevnou vrtulí. Palivo je uskladněno v nádrži o objemu 60 l. Motor má vlastní startovací baterii o kapacitě 80 Ah, k napájení lodních okruhů pak slouží pracovní gelová 110Ah baterie. Obě baterie se dají dobíjet nabíječkou, napájenou kabelem z mola, nebo 115A alternátorem na motoru. Zdrojem pitné vody jsou dvě nádrže uložené pod pohovkami v salonu, každá s objemem 70 l. Rozvod zajišťuje tlaková vodárna. V souladu s předpisy je loď vybavena automaticky spouštěným stokovým čerpadlem s elektrickým pohonem a ručním čerpadlem v kokpitu.

Ihned po uvedení na trh zaznamenal cruiser RM970 značný prodejní úspěch. Všichni se více méně shodují na tom, že se lodnímu architektu Marku Lombardovi skutečně podařil. Recenzenti a majitelé oceňují rychlost, prostornost interiéru a chování lodě na moři.

RM970 je vskutku „Family cruiser“, uspořádaný tak, aby bez nadbytečného luxusu, ale s veškerým pohodlím vyhovoval rodině, která se chce věnovat turistickému jachtingu a každoročně vyrážet na vlastní lodi na prázdninové plavby podél pobřeží nebo v uzavřených mořích. A navíc má loď značný závodní potenciál, který se dá posílit osazením karbonových kulatin a kompozitních plachet, takže dobře obstojí i v regatách. Nezanedbatelným bonusem je také výběr mezi jednokýlovou a dvoukýlovou verzí a mezi jednoduchým a dvojitým kormidelním systémem. Oproti běžné laminátové jachtě nalezne majitel v RM970 loď, jejíž trup ani po několika sezonách nezměkne a bude stále tuhý. Musí ale počítat s důkladnější údržbou, neboť i přes všechny moderní nátěry a izolační vrstvy překližka přece jen není tak netečná vůči vodě a povětrnostním vlivům jako laminát. Zajímavé je cenové srovnání. S cenou 120 500 EUR bez DPH je RM970 ve verzi se dvěma kýly a jednoduchým kormidlem o něco dražší než Bavaria Cruiser 33 (114 000 EUR), ale podstatně levnější než Jeanneau Sun Odyssey 349 (133 000 EUR) a Bénéteau Oceanis 35 Cruiser (150 000 EUR).

Text František Novotný
Foto RM Yachts

Zveřejněno v Yachtu 6/2017.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI