Yacht > Články > Lodě >

Známé Jet lodě jsou zpět |Scarab 215 HO Impulse Wake edition

10.02.2017 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto autorka a Beneteau Group
Lodě, Motorové lodě, Testy
Testy

V roce 2015 koupila Beneteau Group továrnu u jezera Michigan ve městě Cadillac v USA, kde se vyrábějí čluny Four Winns, Scarab, Wellcraft a Glastron. Tyto značky nyní patří pod Beneteau Group, a proto jsme některé modely měli možnost vyzkoušet  na podzim v Port Ginestě  jižně od Barcelony v rámci velkého testování, které Beneteau Group každoročně pořádá.

Tam jsem v marině poprvé viděla bílo-černo-zelený ryze sportovní otevřený člun s výbavou na vodní lyžování. „Ten se povedl, vypadá jako Sea-Doo Challenger, ale ty už se přeci nevyrábějí,“ uvažuji nahlas. „Máte pravdu, je to vlastně Challenger,“ vysvětlí mi záhy Nicole Lengert, která má v Beneteau Group tyto nové americké značky na starosti. „Když Beneteau Group před dvěma roky jet lodě Sea-Doo od BRP kupovala, podmínkou bylo dát jim nový název, který bude začínat písmenem S a bude na šest písmen. Tak vznikl Scarab, což je název, který nesly čluny velmi populární v 80. letech minulého století,“ vypráví. „První modelovou řadu značky Scarab jsme sestavili vlastně z inovovaných lodí Sea-Doo, které se před krizí výborně prodávaly. Nabízejí vysokou kvalitu, originální technologická řešení, nadčasový design, velký prostor v kokpitu, bohatou základní výbavu a pohánějí je osvědčené jetové motory Rotax. Díky těmto vlastnostem jsou lodě Scarab špičkové sportovní motorové čluny,“ chválí. „Pojďme se svézt,“ zve mě. 

Nastupujeme tedy do prostorného kokpitu a usedáme na dvě pohodlná křesla pro pilota a spolujezdce, která umožňují sezení i vyvýšený posed. Z lodě je tak dobře vidět. Volant padne skvěle do ruky a můžeme vyplout. Dva Rotaxy o výkonu 2x 250 koní příjemně hučí. Jsou bezpečně ukryté pod zadní sedačkou a snadno přístupné po jejím vyklopení. Vzpomínám na Challenger, s nímž jsem kdysi létala na Vltavě. Na moři jsou však velké vlny, a tak člun zdaleka neukáže všechno co umí. Dá se bezpečně plout nejvyšší rychlostí 30–40 km/h. Maximální rychlost kolem 80 km/h jsme vyzkoušet opravdu nemohli. I tak to byla velmi zajímavá jízda plná adrenalinu. 

Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla, že páka plynu je hodně citlivá. Když loď skočila z vlny, často jsem nechtěně přidala plyn. Jinak bylo vše takřka perfektní. Přehledné palubní desce dominuje dotyková obrazovka, kde si můžete vybrat zobrazení všech hodnot a údajů přesně podle vašich představ. My jsme si nastavili otáčkoměr a tachometr doprostřed a malou mapu dolů. Všechny ovládací prvky jsou také přímo na dotykové obrazovce, kromě pár klasických spínačů na zapnutí osvětlení či bilge pumpy. Systém nabízí čtyři módy plavby: docking pro pomalou rychlost během manévrů v přístavu, eco pro co nejnižší spotřebu, cruise pro nastavení trasy a plavby podle GPS a ski pro přesnou rychlou akceleraci a nejvyšší rychlost pro optimální jízdu pro wakeboarding nebo vodní lyžování. iST systém umožňuje nastavit rychlost na volnoběh tak, aby vám vyhovovala pro manévry v přístavu, nebo automaticky zbrzdí loď, když zařadíte zpátečku. To vše lze sledovat na digitálním multifunkčním displeji. Součástí výbavy je také rádio se vstupem pro USB. 

Jaké jsou hlavní výhody jetového pohonu kromě rychlosti? Ponor pouhých 38 cm umožní plavbu i v mělkých vodách nebo snadné přistání u břehu. Na člunu není žádná vrtule, což je pro bezpečnost koupajích se velmi důležité. Člun jde rychleji do skluzu, což lyžaři rozhodně ocení. A další devízou jsou velmi nízké emise.

V kokpitu je rovná podlaha s velkým úložným prostorem uprostřed, aby se sem vešly vodní lyže nebo wakeboardy. Na podlaze jsou položeny praktické šedé odepínací omyvatelné koberce. Příď, kam se prochází děleným čelním sklem, vyplňuje polstrované sezení s opěradly po i proti směru jízdy do tvaru „V“. Stejně jako po celé lodi nechybí držáky nápojů, madla a reproduktory. Na zádi je přes celou šířku kokpitu pohodlná sedačka do tvaru „U“. Záďové plato se schody do vody umožňuje snadné nastupování pro lyžaře nebo koupání. Ani zde nesmějí chybět reproduktory. Praktický je malý úložný prostor na zádi, kam se dají odložit boty, když z mola nastupujete na palubu. Další místa na uskladnění věcí najdeme pod lavicemi, v konzole řízení – sem lze přiobjednat příplatkovou ledničku. Schránka na drobnosti před spolujezdcem se snadno otvírá. Řidič má k dispozici ještě síťku na další malé předměty.

Scarab 215 HO Impulse je ve verzi Wake Edition standardně vybaven také hliníkovou věží na tahání hraček, waků a lyžařů (samozřejmě klasické tahací oko je i na zádi) s obrovskými světly a reproduktory. K věži se dá uchytit i bimini. 

Pokud hledáte loď pro zábavu na vodě, je Scarab 215 určitě tou správnou volbou a povedeným nástupcem lodí Sea-Doo. Záleží na vás, v jakém stupni výbavy (215 Standard, 215 HO, 215 HO Impulse, Wake Edition) a v jaké barevné kombinaci si ho vyberete. Pro rok 2017 je jich k dispozici celá řada. Lodě Sea-Doo na českém trhu úspěšně prodávala firma Marine. Nyní získala zastoupení pro značku Scarab.

Zveřejněno v YACHTU 2/2017.

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena