Zajímavá loď oceněná v Cannes |Galeon 640 FLY

01.11.2018 |
Lodě, Motorové lodě

Hledáte velkou loď na dlouhé plavby? Nový model 640 Fly, který získal ocenění na výstavě v Cannes pro nejinovativnější loď v délce 60-80 stop, z polské loděnice Galeon by mohl být tou pravou. Vyznačuje se nečekaným vnitřním prostorem a okázalým vybavením interiérů. Galeon 640 jsme měli příležitost testovat přímo na Baltu. Vyplouvali jsme z luxusní mariny v Sopotech.

V Gdaňsku sídlící loděnice Galeon si vypůjčila jméno od stavitelů dávných dřevěných korábů. Skutečné galeony byly masivní lodě s mnoha palubami a hlavně kanóny. Velikostí se dnešní výrobky svým předchůdcům z 16. století sice nevyrovnají, ale některé modely od Galeonu jsou vskutku velké moderní motorové jachty. Spadá mezi ně i téměř jednadvacetimetrový Galeon 640 Fly.

Jak už název napovídá, patří do série modelů vybavených flybridgem, tedy otevřeným kapitánským můstkem. Ten dodává lodi úctyhodnou výšku přes 7,5 m nad vodoryskou. Navzdory tomu loď nemá zvlášť masivní siluetu. Nástavba začíná přibližně v jedné pětině délky trupu. Pokračuje zhruba do čtyř pětin délky lodě, kde přechází ve stříšku nad otevřeným záďovým sezením.

Flybridge také chrání střecha korunovaná nevysokým stožárem s navigačními přístroji. Na zádi prodlužuje obrys lodě bytelná koupací plošina. Na trupu zaujme i výrazná plocha oken. Přibližně v úrovni tří pětin délky lodě se z boku dají vyklopit dvě plošiny, které loď rozšíří z pěti na sedm metrů a čtyřicet centimetrů. V přední části flybridge najdeme řídicí centrum se dvěma plotry Raymarine a širokou sedačkou. Za ní se na pravobok vešel malý bar a na levobok sezení se stolkem. Ještě víc vzadu se pak rozkládá další větší sezení opět se stolkem. Od zadního sezení vede na pravoboku schodiště na hlavní palubu. Jednotlivé stupně jsou poměrně vysoké. Na hlavní palubu se po nich ale sejít dá, a to je nejdůležitější.

Projděme si ji od přídě k zádi. Hned na začátku upoutá pozornost příďový prostor k sezení. Když je zrovna nepoužíváte, dají se sedačky i stolky složit tak, aby nerušily čisté linie lodě. Mezi stolky nechali konstruktéři místo na lukny do příďové kajuty. Z příďového sezení se dá dveřmi v šikmém čelním skle nástavby projít do hlavního kormidelnického stanoviště. Všechny přístroje najdeme v konzole na pravoboku. Je větší než ta na flybridgi. Stojí před ní dvě křesla pro kormidelníka a navigátora. K dispozici mají tři velké plotry Raymarine. Když je hezky, můžete si při kormidlování otevřít dveře po své pravé ruce a pustit do kajuty vzduch.

Za zády kormidelníka a navigátora vedou schody do podpalubí. Naproti nim, na levobok, umístili konstruktéři stůl obklopený pohodlnou sedačkou ve tvaru písmene "U". Urazíme-li ještě dva nebo tři kroky směrem k zádi, ocitneme se v prostorné kuchyni. Vévodí jí bytelná levoboční linka s veškerým běžným i ne úplně běžným vybavením. Na opačném boku proti lince stojí malý barový pult se dvěma stoličkami. Nábytek a obklady na celé lodi jsou vyvedené z leštěného dřeva. Zákazník má na výběr mezi 15 druhy dřeva a může si sám navrhnout vlastně celý design interiéru - kromě dřeva na nábytek, stěny a podlahy také materiál a barvu závěsů, exteriérových matrací, kuchyňské desky, koberců či přístrojové desky. Z kuchyně se pak dá projít prosklenými dveřmi do otevřeného prostoru na zádi.

Největší dojem v něm dělají už zmíněné boční vyklápěcí plošiny. Dají se na nich rozložit další malé stolky a barové stoličky. Kromě vyklápěcích plošin najdeme na zádi sedačku ve tvaru písmene "U". Na přání může být buď menší s jedním stolkem umístěná v ose lodi, nebo větší se dvěma stolky na levoboku. Po obou stranách menší sedačky nebo po pravé straně větší pak vede průchod na koupací plošinu. Naproti sedačce stojí na levoboku ještě jedno menší dvojkřeslo zády ke směru plavby. Koupací plošina je vybavena hydraulickými schody. Dá se využít i k upevnění vodního skútru nebo jiné "hračky". Loď disponuje i přes tři metry dlouhou garáží pro člun umístěnou pod kokpitem. Můžete do ní samozřejmě uložit i ledacos jiného.

Loď je certifikovaná pro 15 lidí, vyspí se jich na ní ale méně. Počet lůžek závisí na konkrétním provedení. V základní verzi jsou v přední části trupu tři velké kajuty. Všechny jsou opatřeny dvojlůžkem. Na zádi za garáží pro člun je ještě jedna malá kajuta pro posádku se dvěma samostatnými postelemi. Na přání je možné rozdělit prostřední příďovou kajutu na dvě menší, každou se dvěma samostatnými postelemi. Mají pak ovšem společnou koupelnu. Ostatní kajuty mají každá svou koupelnu. Prostřední kajutu lze objednat i se dvěma samostatnými lůžky. V kajutách je kromě postelí spousta poliček, skříní atd. Zpracování působí luxusně. Jediné, co lze lodi vytknout, jsou příliš příkré schody na flybridge.

Během testu byly krátké a až 1,5 m vysoké vlny typické pro Balt. Testovaná loď byla vybavena dvojicí nejsilnějších motorů Volvo Penta o výkonu 2x 1 000 koní a přímým náhonem. Do tohoto modelu Galeon dodává ještě silnější MAN o výkonu 2x 1 200 koní. S těmito motory radikálně roste maximální rychlost až na 35 uzlů. Optimální rychlost pro tuto loď je 20-22 uzlů, minimální rychlost ve skluzu je 17 uzlů. Během testu jsme prováděli i měření rychlosti a spotřeby paliva. Údaje najdete v tabulce. V průběhu měření bylo na palubě 12 osob, 65 % paliva a 55 % vody. Při plavbě na relativně rozbouřené vodě byla v salonu velmi nízká hladina hluku, a to i při maximální rychlosti. Plavba s Galeonem 640 Fly je klidná a velice dobře se s ním manévruje i ve stísněných prostorech mariny. Při 23 uzlech je dojezd bez dotankování 230 námořních mil. Odpovídá to velkému dospělému plavidlu, v němž se můžete odvážit na pořádný výlet. Tento model existuje i ve verzi 650 Skydeck.

Text Radek John a Daniel Guryča
Foto Galeon

Zveřejněno v Yachtu 11/2018


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI