Yacht > Články > Lodě >

Sacs Strider 13 |Opravdu „jen“ nafukovací člun?

08.12.2016 | Autor: Text Daniel Guryča, Foto Daniel Guryča a SACS
Lodě, Motorové lodě, Testy
Testy

Pod pojmem nafukovací člun si ještě v nedávné době každý představoval malou, většinou k záchraně určenou loď. Jiný rozměr tomuto pojmu dali lidé jako Jacques-Yves Cousteau, který začal tyto lodě spolu s výrobci vyvíjet a cíleně používat pro výzkumnou práci na vodě. 

Začal se měnit materiál nejen nafukovacího pláště, ale i podlahy, a tak se čluny dostaly od tenkých překližkových výztuh až k pevným laminátovým skeletům, kde nafukovací plášť plní především stabilizační a bezpečnostní funkci. Mezi přední výrobce v tomto oboru patří i SACS. Tato italská továrna stále zvětšuje svoje modelové portfolio a její lodě patří co do designu a funkce k těm nejlepším. Rádi jsme proto přijali pozvání firmy Luxury Yachts na testování modelu Strider 13 v Chorvatsku.

První dojem

Je určitě v každém vztahu důležitý. První dojem ze Strideru 13 je úchvatný a každý milovník lodí, který jej vidí u mola, zůstává chvilku stát s otevřenou pusou. Je třeba se ujistit, že se opravdu jedná „jen“ o nafukovací člun. Délka přes 13 metrů a šířka téměř 4 metry totiž odpovídá poněkud jinému typu lodí. Robustní nafukovací bok ale nenechává nikoho na pochybách.

Na palubě 

Na palubu se vejde až 16 osob. Pohledu zezadu dominuje koupací paluba s teakovým povrchem a z boku situovaným koupacím žebříkem. Na ni navazuje opalovací paluba a teprve potom kokpit se stolem a lavicí do tvaru „U“, který je možné přeměnit v další „ležení“. Pod opěradlem je důmyslně ukryta skládací střecha bimini. Na tuto nejfrekventovanější část navazuje směrem dozadu otočená kuchyňská linka s dřezem, vařičem a lednicí. Tato strategická poloha umožňuje servírovat rovnou na stůl. Kuchyňská linka je chráněna převisem pevné střechy, která chrání zároveň kapitána a spolujezdce, ti mají k dispozici nastavitelné a sklopné sedačky.

Řídicí konzola je kryta integrovaným štítem a v její levé části je vstup do podpalubí. To nabízí pro odpočinek pohodlné dvojlůžko a plnohodnotnou koupelnu s toaletou a sprchou. Druhá sprcha je umístěna venku na koupací plošině. Kajuta je osvětlena střešním oknem na přední palubě a bočním malým kulatým okénkem. Na přední palubě je stejně jako v kokpitu teak. Z dokonalého dílenského zpracování je jasné, že se jedná o to nejlepší, co se dnes v dané třídě dá pořídit. Dobře o tom vypovídají rovnoměrně spasované laminátové či teakové díly i bezchybné švy na čalounění. Nechybí ani úložné prostory a nádrže na 170 litrů pitné vody a 1 000 litrů nafty.

Technika

Také patří k tomu nejlepšímu, co dnes lodní průmysl nabízí. Pro pohon je použita dvojice osmiválcových dieselových motorů MerCruiser 370 TDI, které vycházejí z osvědčených automobilových motorů pro Porsche Cayenne. Testovaná loď byla vybavena na přání náročného zákazníka. Přístrojové desce vévodí kromě nastavitelného volantu také šestnáctipalcový dotykový displej navigace, radaru a hloubkoměru, který doplňuje po obvodu sada analogových přístrojů, vysílačka, palubní rádio a kompas. Pro ovládání motorů slouží jednak elektronické řazení a potom také joystick, který umožňuje snadné manévrování lodě v úzkých prostorech. Audio systém doplňují dva zesilovače, dva subwoofery a osm reproduktorů. Důležitý, a přesto elegantně schovaný je elektrický kotevní vrátek s rolnou a kotvou integrovanou v přední části trupu. 

Na vodě

Na vodě působí Sacs Strider 13 stejně mohutně jako u mola v přístavu. Z odstupu však více vynikne velmi nízko položené těžiště a elegantní linie trupu. Díky hydraulice je řízení velice snadné a přesné, loď hezky reaguje v zatáčkách. Je potřeba sebe i posádku připravit na velké odstředivé síly, které mohou vzniknout v zatáčkách. Strider 13 si totiž s testovanou motorizací počíná jako malý sportovní člun. Krásně drží stopu, poslušně se naklání do zatáčky a jde pěkně za plynem. Prostě se chová jako hračka, jen je poněkud větší. Hmotnost 7,5 tuny není prakticky znát (6,5 tuny + palivo, a posádka). Na palubu příliš neproniká ani zvuk motorů. V motorovém prostoru je totiž použita speciální zvuková izolace. Strider 13 jde do skluzu při rychlosti 12 uzlů, hodnota pohodlné cestovní rychlosti však leží o poznání výš. 

Závěrem

Můžeme jedině konstatovat, že se Striderem 13 se dá opalovat v zátokách, jde s ním závodit, na palubě se dají pořádat party a zákazníci jej často používají jako dinghy pro opravdu velké megajachty. Pokud tedy není zrovna 11 °C a neprší, jako tomu bylo během našeho krátkého redakčního testu. Jeho jedinou nevýhodou tak zůstává vysoká pořizovací cena.

www.luxury-yachts.sk


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI