Yacht > Články > Lodě >

Oceanis 41.1 |Šedá elegance

01.06.2016 | Autor: Text Eva Skořepová, Foto autorka a Beneteau
Lodě, Plachetnice, Testy
Testy

Testy značky Beneteau se letos konaly opět v Palmě na Mallorce. Slunečné, i když chladné, ale poměrně větrné počasí bylo pro plavbu s jedinou představenou plachetnicí zcela vyhovující. 

Oceanis 41.1 je první lodí z nové řady. Je postavená na stejném trupu z dílny Finot Conq Architects jako předchozí „jednačtyřicítka“, ale konstruktérům se podařilo o 800 kg snížit její hmotnost. Byla optimalizována laminace a odlehčeno vybavení především interiéru, například všechny dřevěné součásti, které nejsou nutně potřeba, byly odstraněny. Úsporou hmotnosti došlo ke zlepšení jízdních vlastností.

Když vstoupíme na palubu, ihned naši pozornost upoutá sklopná záďová plošina, která se ovládá stiskem jednoho tlačítka. Je dostatečně široká (rozměry 2,76 x 0,74 m), umístěná poměrně nízko pro snadný vstup do vody a jsou na ní integrované schody. V kokpitu následuje široký prostor s výklopnými lavicemi pro kormidelníka a dvěma kormidelními koly. Uprostřed se nachází velký úložný prostor s přístupem k napouštěcím ventilům nádrží na vodu i naftu a místem pro uskladnění plynových lahví. Po stranách pod lavicemi jsou další snadno přístupné úložné prostory.

Pohodlné lavice jsou 170 cm dlouhé a 50 cm široké, takže si na ně lze celkem dobře lehnout. Jsou stejně jako podlaha v kokpitu, paluba i koupací plošina pokryty teakem. Uprostřed kokpitu stojí stůl – zde lehký teakový skládací s nerezovými madly a otvory na nápoje, ale dá se objednat také velký laminátový stůl s lednicí uvnitř. „Radarový oblouk“, na němž je uchycena otěž hlavní plachty, měla i předchozí řada. Lze k němu připevnit i sprayhood. Otěže hlavní plachty vedou stejně jako ty od kosatky, případně genakru na jediný pár vinšen umístěný na bocích. (Druhý pár vinšen – jedna z nich je elektrická, aby pomohla s vytažením hlavní plachty – náleží k výtahům a je namontován na střeše nástavby. Otěž hlavní plachty lze zajistit stoperem.) Toto uspořádání zcela nekorespondovalo s výbavou „performance“, která zahrnuje vyšší stěžeň se dvěma páry sálingů (oproti předchozímu modelu je posunutý trochu dozadu a testovaná loď měla odpovídající hluboký kýl), hlavní plachtu s lazy jackem (ráhno je upevněné o něco níž, takže se plachta lépe skládá), 104% kosatku na rolfoku a plachty s karbonovými vlákny značky Elvström, které nejenže jsou výkonnější, ale dobře vypadají a perfektně ladí s šedým trupem. Do výbavy patří také genakr a Code 0, oboje na rolfoku. Na přání je možné loď osadit i spinakrem.

Kotevní kování na přídi je velmi dlouhé a plní i funkci čelenu. V přední části je podepřené a vybavené okem, kam se dá uchytit přední roh genakru nebo Codu 0. V hluboké kotevně je pod elektrickým vrátkem místo na dostatečné množství řetězu. Všechny lukny a okna jsou zapuštěné, což stejně jako vysoké laminátové borty podtrhuje moderní křivky lodě. 

Líbí se nám nové přístroje B&G. Displeje jsou instalovány na obou kormidelních stojanech (kormidelní list je ale pouze jeden), takže je na ně dobře vidět. Systém v podstatě nahrazuje navigační počítač, jsou do něj svedena veškerá data z lodě – o rychlosti, větru, náklonu, autopilotu… Lze jej připojit k internetu a stahovat předpovědi počasí (soubory Grib), přílivy, proudy… Vždy, když je počítač online, předpověď se aktualizuje. Díky kompletnímu závodnímu softwaru se předpovědi zobrazují přímo v navigační mapě, s využitím údajů z polárního diagramu lodě systém vypočítá, jakou rychlostí by se mělo v daném kurzu a v daných podmínkách plout, určí „laylines“, navigační trasu, dozvíte se, jaká je teplota vody, pokud máte připojen radar, i kde jsou okolní lodě. Tento navigační přístroj B&G Vulcan 5 bude v prodeji od července. 

Vyplouváme z přístavu, fouká kolem 10 uzlů, jsou mírné vlny. Na stoupačku loď pluje rychlostí 6 uzlů, při 12uzlovém větru dosahuje 7 uzlů. Je ale trochu prověšený přední lem kosatky, takeláž bohužel nejde dotáhnout, neboť kladkostroj půleného zadního stěhu je nadoraz, aby šel správně dotáhnout, potřeboval by zadní stěh zkrátit. Proto nový Oceanis nepluje příliš ostře, pouze 45° ke zdánlivému větru. V mírném náklonu se loď kormidluje snadno, dobře drží směr. Z lavice lze na kormidelní kolo dobře dosáhnout, opěrka na nohu se hodí při kormidlování vestoje v náklonu. Po odpadnutí se loď s Codem 0 a zdánlivým větrem pod úhlem 80° rozjíždí na 8 uzlů, v úhlu 100° pluje 7,5 uzlu. Plavba je stabilní, loď se lehce kormidluje, Code 0 je vyroben z pevného materiálu, snese plavbu až do 20 uzlů síly větru.

Během klidné plavby se podíváme také do interiéru. Tam vedou poměrně široké pozvolné schody. Interiér je proveden ve světlém dubu, což vypadá skutečně pěkně. Je sice spartánsky zařízený, ale díky tomu se uspořila velká část hmotnosti. Přesto se na materiálu nešetřilo – dveře jsou masivní s běžnými klikami, není tu nic, co by vypadalo fórové. Uspořádání je klasické – dvě záďové kajuty s dvoulůžky a malou skříní, na levoboku kuchyně do tvaru „L“ s výkyvným vařičem, poměrně velkým dřezem a lednicí přístupnou shora i z boku, ve které jsou praktické košíky. Na pravoboku je rozměrná koupelna se stojnou výškou 1,85 m, samostatným sprchovým koutem, záchodem a umyvadlem. Vedou z ní dveře přímo do pravé zadní kajuty. Před ní je instalovaný malý stolek, který slouží zároveň jako bar a úložný prostor, a nad ním visí zrcadlo – to je docela zajímavý prvek. V centru salonu je na pravoboku sedačka do tvaru „U“, na levoboku krátká dvousedačka, u které je po směru jízdy „přilepen“ malý navigační stolek. Je zde pouze vysílačka VHF B&G a rádio s CD Fusion. Displeje v kokpitu umožňují kapitánovi navigovat přímo od kormidla, takže není třeba, aby byl další přístroj tady.

V salonu najdem velký stůl se stojnou výškou 1,93 m, který má v sobě bar jak vevnitř, tak v noze a je rozkládací, takže se dá sedět po celé šířce prostoru. Za sedačkami i pod okny jsou po obou stranách odkládací police. Úložné prostory jsou také za opěradly sedaček i pod nimi a tam jsou rovněž nádrže (testovaná loď byla opatřena přídavnou 330l nádrží na vodu). Vpředu je klasická příďová kajuta s velkým lůžkem o rozměrech 2 x 1,5 m a je zajímavé, že je před lůžkem asi 60 cm široké místo se stojnou výškou 1,88 m a skříní, kde se může posádka pohodlně převléknout a dát si tam věci.

Interiér je dobře prosvětlený i odvětraný, zadní kajuty se stojnou výškou 1,92 m a rozměry lůžek 2,07 x 1,32/1,47 x 1,1 m nemají jen obvyklá malá otevírací okénka směrem do kokpitu, ale mají prosklenou čelní stěnu nástavby, takže je v nich daleko více světla. A navíc jsou zde ještě okna v trupu, takže vznikly prosvětlené kajuty, i když poměrně nízké. 

Oceanis 41.1 na nás působil velmi příjemně. Tato loď je sice směřovaná hodně do charteru, ale na výběr je kromě tříkajutové verze s jedním nebo dvěma WC i dvoukajutová. Svému majiteli přinese navíc možnost si ji vyladit na závody, má i příznivý handicap. Díky odlehčení získala dobré jízdní vlastnosti. Určitě by byla vhodná do charterové „závodní“ flotily. 

Zveřejněno v YACHTU 5/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI