Yacht > Články > Lodě >

Lucia 40 |Elegantní dáma

20.04.2016 | Autor: Text P.A., Foto Fountaine Pajot
Lodě

Francouzská společnost Fountaine Pajot v letošním roce oslavila 40. výročí svého úspěšného působení na trhu sportovních plachetnic a katamaranů. V roce 2016 v rámci svého výročí nadělila zákazníkům dárek v podobě nové generace katamaranu spadajícího do kategorie délky do čtyřiceti stop a ozdobila ho názvem Lucia 40.

Lucia 40 byla poprvé předvedena veřejnosti na výstavě v Paříži v prosinci 2015 a ihned vzbudila velkou pozornost. Architekt Berret Racoupeau si opravdu dal záležet na celkovém designu, který díky moderním ostrým křivkám působí nadčasově, vzdušně a elegantně. Využity byly také v praxi osvědčené prvky z předešlých oblíbených modelů Helia 44, Saba 50 a Ipanema 58. 

Lucia 40 je určena pro segment zákazníků, kteří preferují delší pobyt na moři s veškerým pohodlím ve velkých a světlých kajutách. Oceňují se rozměrné úložné prostory jak pro zásoby potravin, tak pro osobní věci posádky, což bývá slabším místem na standardních lodích. Celková plocha kokpitu je 12 m2 a 3 m2 salonu. Jízdní vlastnosti uspokojí i náročného jachtaře, protože Fountaine Pajot má bohaté zkušenosti s výrobou sportovních plachetnic. Při návrhu rekreačních lodí klade velký důraz na jachtařskou část výbavy. Lucia 40 s výtečným koeficientem poměru plochy plachet k hmotnosti lodě (10,6) je zárukou kvalitního jachtařského svezení. Pro srovnání katamaran Lagoon 39 má koeficient 6,5.

Trup

Konstrukce trupu je z laminátu vyrobeného moderní technologií injekčního vstřikování. Tato technologie zaručuje vysokou kvalitu s optimální hmotností a dokonale hladkým povrchem z obou stran ihned po vytažení z lisovací formy. Plováky jsou vzájemně propojeny palubou s integrovanou nadstavbou kajuty a vytvářejí tak kompaktně pevný trup. Podlouhlé nízké kýly jsou součástí trupu. Jsou dobře dimenzované pro plavbu proti větru při zachování celkově malého ponoru
1,2 metru. V předních částech plováků se nacházejí vzdušné komory, které v případě havárie zajišťují nepotopitelnost lodě. Z vrchní přední paluby jsou přístupné úložné prostory pro lana, kotvy a fendry. V zadní části každého plováku má své místo dieselový motor Volvo Penta 20 HP s pevnou nohou a sklopnou vrtulí přímo pod trupem. Z pohledu bezpečnosti jsou dva motory rozumným řešením pro případ poruchy jednoho z nich. Nádrž na palivo má dostatečný objem 300 litrů. Dvě nádrže pro pitnou vodu o objemu 265 litrů jsou umístěny v každém
plováku. Dodávka elektrické energie je zabezpečena alternátory 2x 115 A/12 V integrovanými v motorech, sadou servisních baterií o kapacitě 345 Ah a 50Ah startovací baterií. Baterie jsou průběžně dobíjeny solárními články instalovanými na střeše centrální nadstavby kajuty.

Kajuty

Dispozice středních částí plováků se liší podle vyráběného modelu. Model Quatuor poskytne dvě kajuty a dvě koupelny s WC v každém trupu. Model Maestro je vybaven  apartmánem pro majitele v pravém plováku a dvěma kajutami spolu se dvěma koupelnami v levém plováku. Všechny obytné části jsou prostorné a mají dostatečnou stojnou výšku i pro nejvyšší členy posádky. Každá kajuta je opatřena dvojpostelí o rozměrech 1,5 x 2 m a místností pro koupelnu s umývadlem, sprchou a WC. 

V modelu Maestro je apartmán pro majitele situován v prostoru celého plováku a je uspořádán odlišně od standardních kajut. Prostorná ložnice s dvojlůžkem, pracovní stůl včetně poliček, šatní skříně a lednička vytvářejí pocit pohodlí a soukromí. Komfortní je část koupelny, kde sprcha je situována odděleně od umývadla a WC. 

Kajuty jsou výjimečné obzvlášť řešením prosvětlení a provzdušnění a nepůsobí tak stísněným dojmem uzavřeného prostoru. V každé kajutě je na boční stěně instalováno velké pevné panoramatické okno, ve kterém je zabudované menší otevírací okno. Na stropě jsou velká pevná okna a otevírací prosklené lukny. V zadní kajutě zabírá celou zadní stěnu pevné panoramatické okno. Světelné odrazy modré oblohy a třpytící se mořské hladiny vytvářejí v kajutě příjemnou relaxační atmosféru.

Kokpit a paluba

Paluba je velice prostorná, volně průchozí a po celém obvodu trupu chráněná zábradlím. V zadní části paluby jsou instalována dvě ramena jeřábů s celkovou nosností 200 kg pro zvedání pomocného motorového člunu, který je během plavby zavěšen na zádi. Zadní část plováku je vybavena koupacími žebříky se zábradlím a sprchou. Mezi plováky je velká a po celém obvodu prosklená centrální nástavba kajuty. Prostor pod nástavbou vytváří salon – hlavní obývací prostor posádky, kuchyň a navigační pracoviště pro kapitána. Střecha této kajuty přesahuje nad kokpit, a tak chrání posádku před sluncem. Při nepřízni počasí je možné celý kokpit zakrýt plachtou. Kokpit je pojat jako společenské centrum posádky, kde na bocích a zádi jsou rozmístěna pohodlná sedadla a pohovka.

Do salonu se vstupuje z kokpitu ze zádě. Středová část předních oken salonu je otevíratelná a slouží pro obsluhu posádky na přední palubě. Nerušivě jsou do návrhu salonu zakomponovány boční vstupy do ubytovacích částí v plovácích. Kuchyň je standardně vybavena dvěma dřezy, plynovým tříplotýnkovým vařičem, 144l chladicím boxem a mnoha úložnými prostory pro potraviny a kuchyňské potřeby. Za zmínku stojí dostatečná plocha na kuchyňské lince pro pohodlnou přípravu pokrmů.

Takeláž a oplachtění

Pro kapitána je velice praktické umístění stanoviště kormidelníka nad úrovní kokpitu u pravého plováku. Z tohoto místa je dobrý přehled po celé lodi a rovněž je vidět do kokpitu na posádku. Přístup na stanoviště vede přímo z kokpitu a ze zadní části plováku. Pro kapitána a jeho pomocníka je k dispozici kompaktní centrum s navigačním plotrem, kompasem, signalizací, ovládáním motorů a elektrického navijáku kotvy. Všechna lana pro ovládání plachet jsou přes stopery svedena ke třem 45palcovým vinšnám. Vše působí čistě a uspořádaně, protože konce lan končí v úložném prostoru v palubě.

Projektanti si dali záležet na návrhu oplachtění s důrazem na prožitek z jachtingu. Loď je vybavena výkonnou celospírovou hlavní plachtou o ploše 69 m2 s balením do lazy bagu a 36m2 genou s rolfokem. Hlavní plachtu lze refovat až na tři refy, což výrazně zvyšuje větrný rozsah pro plavbu lodě. V zadní části je přes celou šířku nadstavby kajuty instalována kolejnička pro otěžový vozík hlavní plachty. Volitelně je možné nastrojit spinakr, protože na lodi jsou nainstalovány boční kladky na otěže spinakru. Oplachtění je opravdu výkonné a jsou zde všechny prvky trimování plachet podobné jako na závodních speciálech.

Celkový dojem

Katamaran Lucia 40 je z mého pohledu něco jako komfortní vilka se vším potřebným jak pro aktivní trávení volného času, tak pro relaxaci. Je vhodná pro delší pobyty na moři se zajištěním potřebného prostoru pro společenské aktivity a také posádce poskytuje možnost se uzavřít do klidu soukromí v komfortních a prosvětlených kajutách. Na přední palubě je rovněž dostatek pohodlí na opalování. Takeláž a oplachtění splní očekávání i milovníkům dynamického jachtingu. Lucia 40 je pro každého, kdo si chce užít romantickou pohodu na moři.

Zveřejněno v YACHTU 4/2016.

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena