Jak se rodí lodě |Corsiva

23.02.2018 |
Lodě

Díky pozvání firmy Wavy boats, které jsme rádi přijali, jsme po delší době měli příležitost vypravit se do míst, kde to všechno začíná, tedy do výroby lodí. A v polské továrně Corsiva Yachting vznikají lodě od samého začátku.

Polsko je výrobou lodí proslulé a podle různých statistik vzniká v Polsku asi 80 % laminátových lodí, které se prodávají pod různými značkami po celém světě. Corsiva Yachting je rodinná firma založená 1. dubna 2001 a jejím hlavním cílem je výroba především laminátových lodí. Od listopadu 2003 je majitelem Artur Grugel, který byl naším milým hostitelem. 

Jak vůbec vznikla myšlenka vyrábět lodě?

Od mala jsem se kolem lodí pohyboval. Jezdil jsem na plachetnici Optimist, později na Tornadu, rodiče navíc pracovali v jedné z místních velkých továren na lodě. Když ta továrna skončila, byl jsem na univerzitě a prostě jsme si řekli, že to zkusíme sami. V té době to ale byla typická garážová firma a začátky byly z dnešního pohledu úsměvné. První vyrobené lodě jsem rozvážel půjčeným autem na půjčeném vleku přímo k zákazníkům. Jednou se mi dokonce stalo, že jsem loď špatně přivázal a cestou jsem ji ztratil. Byla to ta nejmenší, jen 2,5 m dlouhá, stejně mne to ale mrzelo. Než jsem se k místu, kde se to stalo, vrátil, někdo ji mezitím ukradl. Od té doby se však firma hodně změnila. Několikrát jsme se stěhovali, než jsme koupili tento objekt. Okolo byl strašný nepořádek, budovy rozpadlé, krok za krokem jsme ale prostory a haly upravovali. A letos to bude konečně hotové. Jsme tu 12 let a postupně se stále rozšiřujeme.

Jaké byly vaše první lodě?

První lodí byla 360, tedy 3,6 metru dlouhá otevřená, úplně jednoduchá loď, pak jsme sortiment rozšířili na modely 250 a 450 a potom už jsme začali vyrábět větší lodě, až jsme dospěli k dnešní nabídce.

Kdo má na starosti design lodí Corsiva?

Je to práce, na které se podílí více lidí. Na část práce najímáme designové studio, část děláme sami a důležití jsou pro nás i naši obchodní partneři. Hodně posloucháme, jak si přejí, aby lodě vypadaly, nebo naše lodě upravujeme podle jejich návrhů. Přece jenom jsou v denním kontaktu se zákazníky.

To se již dostáváme k zákazníkům. Kde všude si můžou lodě Corsiva koupit?

Máme zastoupení téměř po celé Evropě. Jsou to velmi rozdílné trhy. Jiné požadavky mají ve Skandinávii a jiné ve Středomoří. Aktuálně máme několik desítek dealerů, ale hlavním trhem je pro nás Nizozemí. Tam prodáme téměř 300 lodí ročně a místní zákazníci preferují typické otevřené lodě, používané především pro plavbu po holandských vodních cestách.

Prezentujete svoje lodě na výstavách?

Samostatně jako výrobce na výstavy nechodíme. Tuhle práci necháváme na našich obchodních partnerech. V Düsseldorfu máme, myslím, vystavených pět lodí. Řekl bych, že každý zná svůj trh lépe než my. Rozhodli jsme se proto raději investovat do nových modelů. Nyní například připravujeme zkušební sérii hliníkových lodí.

Vy sám tedy jezdíte na výstavy jen jako návštěvník?

Přesně tak. Je to příležitost vidět, co se na trhu děje. Objel jsem postupně snad všechny výstavy v celé Evropě. Nejvíc se mi líbila ta v Helsinkách. Většina vystavovatelů tam má vystaven celý sortiment lodí a návštěvníci se mohou po lodích i po ploše volně pohybovat bez toho, aby bylo nutné stát fronty a vyplňovat různé registrace.

Pojďme zpět k výrobě lodí Corsiva. Jak je výroba organizována?

Začínáme přípravou forem a ručním laminováním. To u nás probíhá v první hale. Z jedné formy jsme schopni vyrobit 30, maximálně 50 kusů. Potom musí forma na opravu, která může trvat dva dny, při větším opotřebení a větších opravách až dva týdny. V této hale jsme investovali velké prostředky do nové vzduchotechniky s rekuperací a připravujeme investici do CNC stroje na výrobu dílů, které zatím nakupujeme. Druhou halu v současné době používáme pro výrobu nových forem, je zde truhlárna a pracoviště pro kompletaci menších dílů, převážně se tady montuje kování na různá dvířka a kryty a je tu také mezisklad dílů a komponentů. Po dokončení čtvrté haly ale dojde k přeskupení a nové organizaci výroby. Ve třetí hale jsou pak plně vytížené čtyři výrobní linky. Čtvrtá hala bude dokončena v nejbližších týdnech, provizorně slouží jako expedice a mezisklad. Úzce to souvisí s další investicí do systému řízení výroby, který je rovněž na obzoru.

Kolik zde aktuálně pracuje lidí?

Celkem nás je nyní 83. Je hodně těžké získat nové spolupracovníky. Pracovní trh je v Polsku doslova vyluxovaný.

Velké procento vašich lodí jde na export.
Jak ale vypadá trh tady v Polsku?

Trh poměrně stabilně roste, ale začíná chybět infrastruktura. Jakmile se někde otevře nová marina, nejpozději do jednoho měsíce je zcela zaplněná.

Jak často se na loď dostanete Vy?

Během sezony docela často. Každý loď si beru jinou loď z naší produkce a poctivě ji testuji jak s kamarády, tak s rodinou. Používáme ji třeba jako záchrannou loď při tréninku na triatlon. Musím vědět, co je na lodi dobře a co špatně.

Jaký materiál používáte na výrobu skořepin?

Většina základního materiálu pochází z Polska. Převážně jde o skelnou tkaninu o gramáži 350 až 450 g, i pryskyřice je domácí výroby. Gelcoat je z Velké Británie, jeho barvení ale děláme sami opět za pomoci domácích materiálů. Trupy jsou všechny lami-
nované ručně, na výrobu jednotlivých menších dílů používáme rovným dílem jak ruční laminování, tak laminování pomocí infuzní technologie. Snažíme se, aby část dílů byla použitelná na různé typy lodí pro zjednodušení výroby.

Jakmile je skořepina hotová, přesouvá se do montážní haly. Jaký je další krok výrobního postupu?

Po očištění paluby nebo trupu montujeme vše potřebné – vodoinstalace, elektroinstalace v dostatečně dimenzovaných kabelových svazcích, které jsou montovány v ochranných trubkách, aby nedošlo k poškození. U kabelů je vždy dostatečná rezerva pro periferie. Jde především o reproduktory, hloubkoměry, navigace a další příslušenství, které často instalují  samotní prodejci. Jakmile je vše připraveno, sestavují se obě části – paluba a trup dohromady. U větších lodí je těch dílů ještě více. Některé formy jsou dokonce dělené podélně. Poslední operací je založení čalounění, závěrečné čištění, kompletní kontrola trupu i všech dílů a zabalení do fólie.

Nabídka vašich lodí je opravdu široká. Jaký model je nejprodávanější?

Nejúspěšnějším modelem byla v roce 2017 Corsiva 475, kterých se vyrobilo celkem 128, což je maximum, které lze z našich dvou forem zhotovit. Následovala ji Corsiva 595 v počtu 100 kusů za rok a třetím nejúspěšnějším byl model Coaster 600 s pěkným počtem 85 lodí za rok. Zajímavostí je i model Sport 475, několikrát jsme tuto loď vyřadili z ceníků, ale naši zákazníci na ní trvají a stále ji objednávají. S malými úpravami se vyrábí již od roku 2006 a vypadá to, že ještě nekončí.

Kolik lodí za rok vyrobíte?

Produkce trvale stoupá. V loňském roce jsme vyrobili 540 lodí, přičemž ještě v roce 2012 to bylo „jen“ 360 lodí. Kapacitu továrny při zlepšení řízení i produktivity vidím někde okolo 600 lodí ročně.

Děkuji za rozhovor a přeji úspěšnou sezonu 2018!

 

Text a foto Daniel Guryča

www.corsiva.pl 

www.wboats.cz 

 

Zveřejněno v Yachtu 2/18.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI