Yacht > Články > Lodě >

Galeon 430 HTC |Šedý elegán v Portoroži

09.06.2016 | Autor: Text a foto Eva Skořepová
Lodě, Motorové lodě, Testy
Testy

Model, který jsme testovali ve slovinské Portoroži, disponuje typickými znaky pro lodě značky Galeon – trupem ve tvaru ostrého „V“, prosklenými prostory i hrou se světlem. Ne nadarmo tak patří mezi oblíbené modely a jen dokazuje, že více než třicetileté zkušenosti společnosti Galeon se na lodi skutečně projeví. 

Galeon 430 na první pohled vypadá trochu masivně, a snad i proto se výrobci rozhodli dojem odlehčit a provzdušnit mnoha okny. Pokud si navíc vyberete vnitřní vybavení ve světlých barvách, celkový dojem bude působit ještě o mnoho lehčeji. Testovaná loď byla tříkajutová s kuchyní umístěnou nahoře v salonu. V nabídce je i dvoukajutová verze s kuchyní posunutou částečně do podpalubí. Jejím posunutím ale salon nedostane žádnou přidanou hodnotu. Design je vyveden v hodně tmavém dřevu, které je v kontrastu se světlým čalouněním, světlými koberci a světlou podlahou. Vybavení tak vypadá pěkně, ale prostor působí přeci jen poněkud tmavě. Navíc i palubní deska je celá v tmavém laminátu. 

Rafinovaný kokpit

V kokpitu je na podlaze teak a záďová plošina disponuje integrovaným žebříkem pro vstup do vody. Na lodi najdeme samozřejmě i nerezové vazáky, kterých je celkem šest. V podlaze kokpitu vidíme zabudované kolejnice, v nichž jezdí dvě podélné lavice (1,6 x 0,6 m) a stůl. Vybavení se tak dá rafinovaně nastavit do různé šířky, takže se buď lavice srazí k sobě, stůl se posune dolů a vznikne jedna velká plocha na relaxaci (1,6 x 2,2 m), nebo se naopak lavice roztáhnou, stůl se rozloží a vznikne jedno veliké sezení. Celý prostor je zajímavě a originálně řešený, ačkoliv působí navzdory bílému provedení velmi masivně. 

Po stranách najdeme úložné prostory na vázací lana a ve stole je místo na drobnosti. Pod lavicemi jsou další úložné prostory, ale s malým otvorem, takže rozměrnější vybavení se tam nevejde. Výhodou je polstrování z omyvatelné látky, matrace se tak nemusí sklízet a mohou zůstat trvale na svém místě. Vpravo na zádi jsou dvířka, která ukrývají ovládání bilge pump, vypouštění všech odpadních nádrží a zapínání generátoru. 

Po bočních ochozech se dá projít na příď, přičemž ochozy jsou relativně široké, ale zábradlí začíná docela nízko, i když je nerezové a masivní. Ale nahoře v úrovni ramene je madlo, takže se může procházet bezpečně a pohodlně. Fendry se dávají na přídi do košů a celá příď je rovná a velká, takže se na ni mohou pohodlně položit opalovací lehátka. Na přídi jsou také tři veliké lukny, z nichž jedna je otvírací, aby přivedla do majitelské kajuty nejen dostatek světla, ale i čerstvého vzduchu. Nechybí zde samozřejmě ani vrátek a kotva. Zábradlí je na přídi přerušené, aby se z lodi dalo snadno vystupovat i přes příď. 

Salon se vším všudy

Do salonu se vchází třídílnými prosklenými dveřmi, které jsou řešené tak, že jdou v případě potřeby ze dvou třetin otevřít. Na levé straně nás upoutá skříňka s rozvodným panelem a pojistkami, která vypadá velmi elegantně a skrytě. Hned za vchodem je jídelní kout s výškově nastavitelným stolem a sedačkami po obou stranách, na levoboku je menší lavice (1,2 x 0,4 m) a naproti pak rozměrná sedačka ve tvaru „U“ (2,2 x 1,2/1,25 m).

Pokud je třeba, stůl se složí a rozložená sedačka poslouží jako další dvoulůžko, takže na lodi může přespat až osm lidí. Za lavicí je možné umístit vysunovací televizi, v našem případě televize chybí a prostor je uzavřen. Pod podlahou salonu se skrývá velký úložný prostor, motory jsou totiž uloženy až vzadu pod kokpitem. Do tohoto prostoru se mohou namontovat různé přepážky a je zde i technické zázemí lodě. 

V přední části salonu je na levoboku kuchyň s nerezovým dvojdřezem, ledničkou značky Izoterm, dvouplotýnkovou keramickou deskou značky Avica a nerezovou vestavěnou horkovzdušnou/mikrovlnnou troubou značky Whirlpool. Celkově je kuchyň velmi dobře vybavená a skutečně prostorná, její součástí je i odpadkový koš integrovaný do desky. Celá pracovní plocha je vyvedena ve světlém Corianu. 

Na pravoboku se nachází řídicí centrum s lavicí (1,1 x 0,5 m), kam se pohodlně vejdou dva lidi. Ačkoliv volant je výškově nastavitelný, výhled vsedě je trošku stísněný, protože deska je poměrně vysoká. Vestoje nám zase trochu brání ve výhledu strop. Řídicí panel obsahuje páky motoru Volvo Penta s asistentem trimu a s tempomatem, ovládání trimovacích klapek a thrusterů, přístroje motorů jak digitální, tak klasické kulaté budíky se všemi údaji, vysílačku VHF a mapový plotr Raymarine, který ukazuje všechna navigační data, data z motorů, autopilotu či hloubkoměru. Nahoře nechybí ani malý klasický kulatý kompas. Jediné, co nám zde chybí, jsou držáky na nápoje, na celém panelu je pouze jeden a malá odkládací plocha na drobnosti. Na straně spolujezdce je ale šikovně umístěné madlo na držení. 

Čerstvý vzduch do salonu proudí elektricky ovládanou střechou, kterou lze přibližně z jedné třetiny otevřít. Celý salon je bohatě prosklený, takže je v něm dostatek světla a působí prostorně. Všechny skleněné plochy jsou z termálního skla, nedochází tak k přehřívání uvnitř interiéru. Velmi praktické je i jednoduché zamykání prosklených dveří při odchodu z lodě.

Za pohodlím do podpalubí

Po třech schodech sestupujeme do malé chodby se čtyřmi dveřmi. Pravé zadní vedou do zadní kajuty, jež disponuje dvojlůžkem o rozměrech 1,9 x 1,62 m, velkou šatní skříní a dvěma šuplíky. Prostor na oblékání se stojnou výškou 1,9 m je docela velký, výška nad postelí činí 1,1 m. Dveře nalevo od schodů vedou do druhé kajuty, která je ale výrazně nižší. Rozměr lůžka je sice 1,90 x 1,7 m, ale strop nad postelí je pouhých 0,8 m a také místo na oblékání je menší. Celý prostor působí dost stísněně. I zde je menší skříň s poličkami, ale tato kajuta bude spíš využívána jako skladiště. 

Přední dveře vedou do kajuty majitele s dvojlůžkem dlouhým 2,05 m a v nejširším místě širokým 1,8 m. Nejvyšší stojná výška v podpalubí je 2 m, což je právě zde. Vysoká šatní skříň, poličky a zásuvky podél celého obvodu zaručují dostatek úložného prostoru, stejně jako velký box pod postelí. Z přední kajuty vedou dveře do první koupelny, která má samostatně oddělený sprchový kout s možností sezení, najdeme zde i poličku na mýdla a šampony. V přední části koupelny je kulaté umyvadlo s pákovou baterií, zrcadlem a automatickou splachovací toaletou, vše v jednoduchém a elegantním designu. Nejprve si myslíme, že zrcadlová skříňka půjde otevřít, ale zjišťujeme, že loď je vybavena klimatizací a její rozvody vedou právě za zrcadly v koupelně. Druhá koupelna na pravoboku je velmi podobná, i když zde chybí samostatně oddělená sprcha. 

A co předvedl Galeon 430 HTC na moři? Díky tvaru trupu do hlubokého „V“ má velmi dobré jízdní vlastnosti, dobře sedí v zatáčkách na vlnách. Manévry nečinily žádné problémy. Se dvěma motory Volvo Penta D6-370 a pohonem Sterndrive dosáhl se čtyřmi osobami na palubě a plnými nádržemi vody i paliva maximální rychlosti 31 uzlů při 3 300 ot./min.

Celkově na nás loď udělala dobrý dojem hlavně z praktického hlediska. Je vidět, že výrobci si dali záležet na rafinovaných detailech a zákazníkovi tak poskytují nejvyšší možné pohodlí na daném prostoru. Také kvalita zpracování se u tohoto polského výrobce za poslední roky výrazně zlepšila. Co se týká poměru cena/výkon, můžeme říci, že se jedná o jeden z nejvýhodnějších modelů na evropském trhu.

Více na www.cld.cz

Zveřejněno v YACHTU 6/2016.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI