Sportovní Elegán |Prestige 460S

27.04.2018 |
Aktuality

Pro značku Prestige bude letošní rok velmi důležitý. Vstoupila do něj totiž s novým logem, identitou a konceptem sportovně laděného designu nových modelů. To vše představuje Prestige hned v šesti letošních novinkách, které tato značka do svého segmentu luxusních motorových jachet připravila.

Na nedávném testování v Cannes jsme měli možnost si většinu z nich vyzkoušet a nový model s názvem Prestige 460S mezi nimi nemohl chybět. Cannes je pro francouzskou loděnici Jeanneau, pod kterou Prestige jako samostatná divize patří, strategickým místem. Je zde situováno jedno z největších servisních středisek a Cannes je také významným místem z hlediska prodeje a marketingu.

Novinka s označením 460S vychází z úspěšného modelu 460, který byl představen v roce 2016. U lodí Prestige můžeme najít nezvyklou identifikaci. Všechny modely, které nesou pouze číselné označení, disponují flybridgem. Modely s přívlastkem "S" pak patří do nové řady "Coupé line", která se vyznačuje ryze sportovním vzhledem. Charakteristickým prvkem všech lodí této řady je otevírací posuvná střecha. Zkrátka takové coupé - cabrio, jak má u správného sporťáku být.

Vítejte na palubě
Přes 14 metrů dlouhá jachta působí na první pohled větším dojmem. Mohou za to výrazné boční prolisy na trupu a již zmiňovaný nový sportovní vzhled. Při vstupu na palubu zaujme velká hydraulická koupací plošina, jež unese až 230 kg. Zajímavé je velké okno, které je přes celou šíři plošiny garáže, respektive kajuty pro skippera. Ta bývá obvykle na jachtách této velikosti velmi malá, stísněná a především téměř bez světla. Zde má případný skipper okno přes celou svoji kajutu. Do velkého zadního kokpitu, který je díky absenci flybridge hlavním místem k sezení, se do "L" sedačky pohodlně posadí celá posádka. Sezení lze snížením stolu proměnit na velké dvoulůžko. Celý prostor kokpitu se dá s interiérem propojit úplným zasunutím dvou ze tří posuvných dveří a před sluncem jej může chránit elektrická markýza.

Bezpečný pohyb po palubě zajišťuje na příď se zvyšující standardní zábradlí. Ocenil jsem však druhé zábradlí ve výšce ramen nad okny, které se táhne téměř přes celý salon. Se svými 185 cm výšky jsem se poprvé nemusel při cestě na příď během plavby lehce ohýbat k zábradlí, ale pohodlně jsem se držel nástavby. Příď je určena výhradně k relaxaci. Předurčuje ji k tomu polohovatelné trojlůžko s vyjímatelným prostředním dílem zakrývajícím lukny přední kajuty a nezbytné držáky nápojů.

Račte vstoupit
První příjemné překvapení na mne čekalo hned při vstupu, kde je v zadní části salonu situována kuchyně. Ovšem žádný kuchyňský "L" nebo "U" blok, ale skutečná kuchyně, která zabírá celou šíři salonu. Na jedné straně standardní kout na vaření, na straně druhé klasická lednice o objemu 174 l, mrazák o objemu 16 l a chlazená vinotéka na devět lahví. Za kuchyní je v přední části salonu druhé, tedy vnitřní sezení, kapacitně opět pro celou posádku. Osobně se mi toto rozvržení velmi zamlouvá, především kuchyně v celé šíři zadní části salonu a její umístění mezi dvě sezení. Venkovní a vnitřní. Druhou a praktickou vlastností je pak to, že při vaření mohou výpary putovat rovnou ven a neobtěžují posádku uvnitř. Další příjemné překvapení způsobilo otevření posuvné střechy, nebo spíše její velikost. Množství světla a slunce jsem ocenil nejen v přístavu, ale především při plavbě.

Sportovně laděná čtyřistašedesátka je dvoukajutová, přičemž v tradiční střední části trupu je majitelská kajuta s pevným dvoulůžkem, malým sofa na straně, dvěma šatními skříněmi, velkou komodou s úložnými šuplíky a toaletou s odděleným sprchovým koutem. Celá koupelna je mimo hlavní prostor kajuty majitele a vstupuje se do ní z chodby. Osobně jsem takové řešení na lodích tohoto typu vždy z praktických důvodů ocenil a díky dvěma schodům, které kajutu a vstupní chodbu oddělují, nemá člověk stísněný pocit v jednom prostoru. Přední kajuta je určena pro hosty a je vybavena posuvným dvojlůžkem, které lze přeměnit na dvě samostatná lůžka. I tato kajuta má vlastní toaletu se sprchovým koutem, jež je přístupná jak z kajuty hostů, tak i ze vstupní chodby salonu.

Startujeme
Na jediném kormidelním stanovišti, kde jsou dva 12" LCD displeje Raymarine Axiom, se nachází ovládání prakticky všeho na lodi. Jedinou výjimkou je ovládání audio techniky Bose a příplatkového elektrického systému, do kterého lze integrovat generátor o výkonu 7 nebo 11 kVA, topení s vodní cirkulací nebo klimatizaci o výkonu až 60 000 BTU. Toto ovládání bývá umístěno v kuchyni. Testovaná loď byla vybavena joystickem, který s IPS pohony dokáže s lodí prakticky jakýkoliv manévr. Pro ještě snadnější manévry v marině lze instalovat druhý joystick do kokpitu.

Námi testovaná jachta byla opatřena silnější motorizací, tedy dvojicí motorů Volvo D6 o výkonu 435 HP. Standardní motorizace je dvojice Volvo D6 o výkonu 370 HP. Silnější motorizace znamená u této jachty spíše živější reakce a kratší dobu, kterou je potřeba do režimu plného skluzu, než výrazný nárůst maximální rychlosti.

Díky umístění IPS motorů více vzadu, než tomu bývá u lodí s přímým pohonem, je zvuk motorů velmi tlumený a příjemný. Při rozjezdech je cítit, že silnější motorizace této lodi sluší. Na motorových jachtách jsem si oblíbil současné ovládání obou plynových pák, tedy bez zapnutého "Single Lever". Tady tato funkce není, což mi nijak nevadí. Mám tak lepší kontakt s lodí a větší cit na plyn. Jako ideální se osvědčila cestovní rychlost mezi 18 až 22 uzly. Jachta již jede v plném skluzovém režimu a při správném nastavení trimovacích klapek lze dosáhnout přijatelné spotřeby kolem 115 litrů za hodinu v závislosti na podmínkách na moři. Klapky je potřeba ručně elektronicky nastavovat. Automatický trim zde není a to ani v příplatkové výbavě. Správnému nastavení pomůže ukazatel polohy vůči jejich neutrální i obou krajních poloh a ukazatel spotřeby paliva pro každý motor. Na nastavení trimovacích klapek reaguje přirozeně i výtlačná vlna za lodí a zvuk motorů s výfukovými plyny pod vodou. Přesto vyžaduje správné nastavení trimu trochu zkušeností a najetých mil v různých podmínkách. Výsledkem bude čistá, stabilní a ekonomická jízda.

Co však považuji za nešťastné, je umístění ovládání trimovacích klapek. Ze sedící pozice na ně nedosáhnu, musím se tedy zvednout a pravou ruku skoro podstrčit pod volantem - kormidlem. V rychlosti 20 uzlů a ve vlnách je to vyloženě akrobatický kousek, nehledě na to, že LED indikace trimovacích klapek z této pozice a přes volant nejde vidět. Chce-li skipper při tom ještě regulovat výkon motorů plynovými pákami, bude jeho sestava sed - vztyk - ruka pod volant - zpět do sedu a plyn vypadat hodně komicky. Věřím, že by se pro ovládání trimovacích klapek našlo lepší místo. Druhou věcí, která mi s mojí výškou 185 cm trochu vadila, je nemožnost nastavení sezení. Sedačka je pevná, bez možnosti regulace výšky nebo tvaru sedáku pro sed - opřený stoj. Nicméně, po několika hodinách bych si asi zvyknul.

V den testování nám v Cannes foukalo kolem 10 uzlů a vlny oscilovaly do jednoho metru. Při plavbě tak bylo potřeba vůči vlnám často měnit nastavení trimu a výkonu, ale s tím se v takových podmínkách musí počítat. Zkušenosti s podobnými podmínkami a technikou zde výrazně pomohou. S plnými palivovými nádržemi, ale bez vody, se třemi lidmi na palubě a prakticky bez nákladu se mi podařilo dosáhnout maximální rychlosti místy přes 30 uzlů. Spotřeba se v tomto momentě vyšplhala na 165 l/h, což je trochu více, než uvádí výrobce, ale podmínky neumožňovaly delší a stabilní plavbu, během které je prostor na správný trim. Jachtě velké rychlosti nevadí, trup má pochopitelně rezervy a poradil si i s vlnami. Přesto jsem se s lodí nejlépe cítil v rychlostech kolem 20 uzlů, kdy je loď schopna zaručit stabilní a klidnou plavbu téměř za všech podmínek.

Prestige 460S je dobrou volbou pro dvoutýdenní pobyt na moři pro někoho, kdo již nějaké zkušenosti z motorové lodi, byť i menší, má. Pro někoho, kdo má sportovní ambice, nebojí se rychlosti a řízení. Řízení, které vyžaduje pozornost. Odměnou mu bude skvělý pocit při pobytu na moři, kontakt se sluncem, vodou, sportem, výjimečný zážitek z energické plavby a zájem okolí v marinách. Za sporťákem se přece otočí každý.

Zveřejněno v Yachtu 5/2018


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI