S italskou elegancí |Monte Carlo Yachts

16.05.2018 |
Aktuality

Přestože se jedná o jednu z nejmladších loděnic na trhu, je jasné, že jde o velmi ambiciózní projekt. Zajímavé je, že na jeho začátku stály dvě dámy. Většinová akcionářka a prezidentka společnosti Beneteau Group Annette Beneteau Roux a také Carla Demaria, prezidentka Monte Carlo Yachts, která byla zaměstnancem číslo 1 a celý projekt vede s nesmírným elánem a vášní.

Monte Carlo Yachts je součástí Beneteau Group, které v širokém portfoliu chyběl segment luxusních megajachet. A pro firmu, která byla založena již v roce 1884 a potomci zakladatele drží stále většinový podíl akcií, to bylo rozhodnutí docela logické. Bylo sice možné koupit některou ze zavedených továren, jejichž majitelé by okolo roku 2008 rádi souhlasili, ale myšlenka postavit vlastní značku, kde půjdou uplatnit zkušenosti jak z výroby „menších“ lodí, tak zkušenosti z modulové výroby v Beneteau Group, zvítězila.

Pozvání na prohlídku továrny Monte Carlo Yachts přišlo do redakce letos na sklonku zimy a vyšlo na první jarní den. Vzhledem k poloze továrny na břehu Jadranu v italském městě Monfalcone jsem čekal přece jenom vyšší teplotu než těsně nad bodem mrazu. Práci v loděnici ani moji návštěvu to však nijak nenarušilo a přijetí bylo vřelé. Průvodcem mi byl Federico Peruccio, člověk, který má komunikaci ve firmě na starosti. Federico byl také jedním z prvních zaměstnanců.

Loděnice byla oficiálně založena v roce 2008, veřejnost se o této skutečnosti ale dozvěděla až v roce 2010. A dozvěděla se to tak, že byla představena první jachta s lakonickým označením MCY76. Nutno poznamenat, že tento model je i po osmi letech stále zákazníky žádaný a díky nadčasovému designu to vypadá, že hned tak nezestárne a z nabídky nezmizí. Aktuálně je v nabídce celkem sedm modelů v délkách od 65 do 105 stop a všechny jsou identifikovatelné a konzistentní od nejmenšího po největší. Pokud by čtenáři měli zájem, můžou vidět všech sedm aktuálních modelů na podzimní výstavě v Cannes. 

Po úvodním představení a prohlídce administrativní části míříme do výroby, kde je z pochopitelných důvodů zakázáno fotografovat. V recepci, v jednacích místnostech a prakticky v celé administrativní části jsou použity designové prvky, které pak zákazníci najdou na lodích. Zážitek pro zákazníky je tak dokonalý již při objednání jachty.

„Organizujeme výrobu podle potřeby a je rozdělena na tři samostatné části. Kancelář se dělí na projekční, nákupní a obchodní oddělení. Důraz klademe na to, že jsou všichni, kdo se podílejí na výrobě a prodeji lodí, pohromadě. Občas si vymění stoly a všichni vědí o celém problému ze všech hledisek. Zrychluje to komunikaci a jsme díky tomu pružnější a rychlejší než naše konkurence,“ říká Federico.

Administrativní část je od obrovské výrobní haly vzdálena jen přes krátkou chodbu a pro dobrý výsledek je tato blízkost obou neoddělitelných částí důležitá. Lodě se zde vyrábějí trochu jinak, než tomu bylo doposud zvykem. Výroba je totiž rozčleněna na jednotlivé segmenty. Laminování trupu a jeho úplné vystrojení technologiemi a pohonnou jednotkou je první segment. Ve druhém se montuje kompletní interiér. Ale ne tak, jak tomu je u menších lodí, že se samostatně vyrobí například buňka toalety a instaluje se do trupu. V MCY šli ještě mnohem dál. Opravdu kompletní interiér se montuje na pomocných rámech celý. Toto řešení přináší až 40% úsporu mzdových nákladů a zrychluje celý proces výroby, protože pracovníci jednotlivých profesí se během montáže uvnitř trupu vzájemně nepletou. Tuto úsporu vrací MCY zákazníkům ve formě použití těch nejlepších materiálů. Dalším benefitem je zlepšení přístupu k servisním místům jednotlivých technologií v trupu. Interiér se pak jako celek na hliníkových rámech jeřábem „vloží“ do připraveného trupu na silentbloky. Pevné spojení je jen na několika místech. To přináší výrazně vyšší komfort celé posádce, protože interiér je mnohem lépe odizolován od vibrací a hluku motoru i trupu během plavby. Vyžaduje to ovšem daleko vyšší přesnost výroby každého jednotlivého dílu. Posledním dílem skládačky je potom paluba, na kterou se montuje vše, doslova každý detail, ještě před konečným spojením s trupem. Obrovská hala poskytuje zázemí i pro samotné dílny, které připravují díly pro výrobu, ať je to nábytek, čalounění či dekorace.

Než se ale dostane loď do výroby, je třeba splnit celou řadu úkolů. Začíná to výběrem designérského studia. Tím je v případě MCY od samého začátku italská kancelář Nuvolari Lenard. MCY nazývá styl, ve kterém jsou lodě navržené, „future classic“ a důvod, proč si za svoje sídlo francouzská skupina vybrala Itálii, je právě blízkost nejen designového studia, ale i dalších dodavatelů materiálu a zároveň italská tradice ve skvělém designu a citu pro detail. Mezi dodavatele materiálů i interiérových prvků patří značky jako Armani, Rubelli, Hermés a řada dalších.

Jedním z klíčů k úspěchu Monte Carlo Yachts je způsob prezentace a představení nových modelů. A protože se nejedná o tuctové zboží, je kladen důraz na vysokou úroveň show, která každý nový model provází, stejně jako na design, technologie či inovace ve výrobě. Pro prezentaci si loděnice vybírá místa jako prostor před náměstím sv. Marka v Benátkách, náměstí v Terstu, historické doky Arsenale opět v Benátkách nebo marinu v Monte Carlu.

Při prodeji jachet aktuálně spolupracuje Monte Carlo Yachts se čtyřiadvaceti partnery v pětatřiceti zemích a patří v této kategorii motorových jachet mezi pět největších hráčů na trhu. O výrobu se stará 440 zaměstnanců a za loňský rok firma dosáhla obratu 75 milionů EUR. „Chceme být i nadále lídrem trhu, ale bez arogance a s respektem k ostatním“, říká na závěr mé návštěvy Federico.

 

V Čechách i na Slovensku zastupuje tuto zajímavou loděnici Aventura boats.

 

Text Daniel Guryča

Foto Daniel Guryča a Monte Carlo Yachts

www.montecarloyachts.it

 

Zveřejněno v Yachtu 5/2018


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI