Leboat boří hranice |Horizon 2S

07.09.2018 |
Aktuality, Lodě, Testy
Testy

Lodní park na vnitrozemských charterových lodích je poměrně stabilizovaný. Jsou vidět francouzské Penichety se svým charakteristickým tvarem, pak LeBoat starší generace a poslední dva roky rozvířila vody opět firma LeBoat, když si objednala v polské loděnici Delphia flotilu modelové řady Horizon. Zbořila tak jasně dané hranice a do charterového trhu přinesla malou revoluci v podobě zadní otevřené paluby a velkého flybridge. Kontrakt zněl na hodně přes 100 lodí v 5 variantách pro 2 až 12 hostů. Naše loď je druhá nejmenší, ale malá rozhodně nebyla.

Na testování jsme měli tentokrát celý týden a loď jsme vyzkoušeli v reálném provozu na plavebních kanálech vybudovaných v první polovině 19. století na řece Loiře. U modelu 2S je v přídi jedna velká kajuta se samostatnou koupelnou a oddělenou sprchou a po straně další kajuta s toaletou, kde je možné využívat dvě oddělená lůžka nebo je spojit k sobě. Kajuty i toalety mají vlastní větrání. Další lůžko lze vytvořit v salonu, který se dá rovněž zcela zatemnit. Salon je v jedné rovině se zadní palubou, jež je oddělena trojdílnými posuvnými dveřmi. Na zadní palubě je sedačka s překlápěcím opěradlem, je tak možné sedět směrem do salonu nebo směrem k zádi.

Zadní paluba je částečně zakryta převisem horní paluby, která je zlatým hřeben této lodě. Dominuje jí sezení ve tvaru "U", následuje malá kuchyňka s lednicí, dřezem a grilem a sezení, které lze podle sklopení opěradla využít jak pro komunikaci s ostatními na palubě, tak pro sezení během plavby směrem dopředu. Na pravoboku je pak dvousedačka kormidelníka s velkým kormidelním kolem a rovněž s překlápěcím opěradlem. Na střeše salonu jsou pak ještě dvě opalovací lehátka s nastavitelným podhlavníkem. Celá loď je pohodlně obchozí, což usnadňuje manipulaci při přistávání a v plavebních komorách.

Horizon 2S je vybaven dvěma řídicími stanovišti, ale také díky nádhernému počasí jsem využíval prakticky jen to na horní palubě. V salonu je rovněž sezení pro čtyři osoby ve směru jízdy. Pro lepší ovládání lodě je k dispozici nejen příďový, ale i záďový propeler, který kormidelník obsluhuje ovladačem ve tvaru lodě.

Je to velmi intuitivní a jednoduché.

O pohon se stará zabudovaný dieselový motor Vetus, který je kvůli úspoře místa uložen vzadu napříč pod zadní sedačkou a je velmi dobře přístupný jak pro kontrolní, tak pro servisní úkony. Pohon vrtule na přímém hřídeli je zajištěn netradičně hydraulicky stejně jako pohon příďového i záďového propeleru. Za pochvalu stojí velké množství zásuvek na 220 V (díky invertoru fungují nejen v marině, ale i pokud je nastartovaný motor), na 12 V i USB konektorů. Jsou v každé kajutě, v salonu, v kuchyni i u obou kormidelních stanovišť.

Dlouhá kuchyňská linka je vybavena plynovou troubou, mikrovlnnou troubou, tříplotýnkovým vařičem a vysokou lednicí s mrazákem. Je zde dostatek úložných prostor.

Pohyb po lodi je pohodlný a vstup na ochozy i na horní palubu je dostatečně široký. U ochozů mne zprvu překvapilo, že chybí zábradlí, po pár komorách mi ale bylo jasné proč. Na nástavbě jsou madla a zábradlí nebrání v pohybu obsluhy lodě v komorách. Trup lodě je navíc vybaven "vestavěným" systémem fendrů, takže nehrozí poškození trupu při plavbě úzkými profily jak plavebních komor, tak podjezdů pod mosty. Horní paluba je opatřena velkým bimini, které je možné navíc předozadně posouvat, vzhledemk velkému počtu mostů jsme jej využili především při posezení na palubě během kotvení.

Lodě určené pro plavební kanály mají obecně ploché dno kvůli menšímu ponoru. Z toho pramení horší směrová stabilita. U Horizontu 2S je ve dně téměř po celé délce lodi kýl, nicméně i tuto loď je nutné neustále rovnat do směru. Díky velkému kormidelnímu kolu je to však poměrně snadné.

Za zmínku stojí i robustní stavba a konstrukce lodě. Ta je vybavena, jak už jsem uvedl, hydraulických pohonem, který je tichý a klidný a pohání hřídel přímého náhonu. Podlaha je od badeplata prakticky v jedné rovině jak na zadní palubě kryté převisem až dopředu do salonu. V podlaze jsou odklápěcí jednotlivé díly a veškeré technologie jsou dobře přístupné. Zcela uprostřed lodě je sada akumulátorů, které reálně umožňují nezávislost, pokud se s lodí alespoň pár hodin denně jede. My jsme se za celý týden ani jednou na proud nepřipojovali a vodu jsme doplňovali jednou za týden (obsazení třemi osobami). Ve sprchování i několikrát denně jsme se nijak zvlášť neomezovali.

V lodi jsou jednoduchá skla, takže může nastat obvyklá situace - orosí se okna. Konstrukce oken je tomu však přizpůsobena - kondenzovaná voda prostě odteče. Nechybí topení i klimatizace Webasto. Třídílné posuvné dveře fungují včetně aretace a zamykání perfektně.

Během plavby dosahujeme rychlosti okolo 8 km/h při 2 000 otáčkách za minutu. Dá se jet i 10 km/h při 300 otáčkách za minutu. Na kanálech v této oblasti je ale povoleno právě jen těch 8 km/h. Maximální otáčky motoru jsou omezeny na 2 400 a je jasné proč. Loď totiž již rychleji než těch 10 kilometrů v hodině nejede. Neměli jsme možnost měřit spotřebu, ale podle zkušeností Le Boat se pohybuje okolo 4,5 l nafty na hodinu provozu. Užitečným přístrojem je ukazatel nastavení úhlu kormidla.

Podrobnosti o místě, kde jsme s Horizontem 2S pluli, se dozvíte v ročence Dovolená na lodi 2019, která letos v prosinci vyjde již po dvacáté.

www.leboat.com

Text Daniel Guryča
Foto Ella Guryčová a Jana Ježková

Zveřejněno v Yachtu 9/2018


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI