Falcon |Hliník nebo laminát?

07.09.2018 |
Aktuality, Lodě, Motorové lodě

Nová série finské loděnice Bella Boats zatím obsahuje čtyři modely. Jsou dlouhé mezi pěti a sedmi metry. Na rozdíl od starších kompletně laminátových lodí tohoto výrobce mají hliníkový trup a laminátový vršek.

Podle Bella Boats trval vývoj hliníkové řady přibližně čtyři roky. Předcházel mu pečlivý průzkum trhu. Z průzkumu vyšlo, že v budoucnu poroste zájem o malé motorové čluny určené ke krátkým denním vyjížďkám. Stejně tak by v nadcházejících letech měla růst i obliba hliníkových trupů v porovnání s laminátovými. "Hliníkové lodě jsou rok od roku populárnější, zvlášť v nejoblíbenějších velikostních kategoriích, takže jsme se rozhodli, že přišel čas začít s naší vlastní výrobou," uvedl na webu loděnice její ředitel Raimo Sonninen.

"Podíl hliníku ve výrobě je v severských zemích už teď značný," vysvětluje. "Vývoj pohánějí Švédsko a Finsko. Bella Boats si chce jako jeden z předních výrobců lodí vytvořit na tomto trhu silnou pozici." Své nové hliníkové lodě staví Bella Boats ve stodesetitisícovém městě Kuopio ve východním Finsku.

Hranaté tvary
Hodí se však poznamenat, že hliníkem je v případě člunů Falcon míněna hliníková slitina 5083. Obsahuje navíc mangan a stopové množství chromu, což jí dodává odolnost proti mořské vodě. Její velká výhoda je, že si zachovává pevnost i po sváření. Kromě stavby lodí se hliník 5083 používá ještě například k výrobě tlakových nádob. Ale zpátky k Falconům. Bella Boats už jednu řadu člunů jménem Falcon vyráběla krátce po svém založení v roce 1986. Teď chce jménu vrátit jeho zašlou slávu. "Mají být snadno použitelné a schopné zvládnout denní rodinný výlet, vodní sporty i rybaření," popsal plánované využití nové řady člunů Sonninen. Všechny Falcony jsou si dost podobné. Mají příjemně hranaté tvary, které osvěží oko znavené všudypřítomným měkkým zakulaceným designem. Sportovně vyhlížející ochranné sklo dělí loď na kokpit a příďové sezení. Všechny Falcony jsou poháněné jedním závěsným benzinovým motorem Mercury.

Liší se od sebe délkou, výkonem motoru a maximálním počtem přepravovaných osob. Vše shrnuje tabulka. K dobrým plavebním vlastnostem přispívají podélné palivové nádrže, které brání nepříjemnému náklonu člunu. Na podlahy, koupací plošiny a další povrchy položil výrobce vroubkovaný hliník, který na první pohled vyhlíží velice lákavě. V horkém počasí by se ovšem mohl nepříjemně rozpalovat. (Nezapomeňme však, že hlavním odbytištěm Bella Boats mají být severské země.) Všechny čluny mají základní a doplňkovou výbavu. Výbava Do základní výbavy spadají věci jako kotva, všelijaké skříňky a držáky, poziční světla, USB nabíječka, elektrické zásuvky (12 V), plavecký žebřík, a tak podobně. Asi nepříliš překvapivě platí, že čím větší a dražší loď, tím víc toho v základní výbavě je. Například nejmenší Falcon BR 5 má jako standard většinu ploch pokrytou obyčejným laminátem. Můžete si ale připlatit za vroubkovaný hliník. O půl metru delší model BR 6 už ho nabízí jako standard. Všechny čluny Falcon jsou připravené k namontování příďového manévrovacího elektromotoru. Za ten už je ovšem nutno si připlatit. Je to rozumné, poněvadž se bez něj asi spousta lidí obejde. U modelů BR 5 a 6 patří k nadstandardní výbavě i skládací stříška. Kolik zákazníků si člun koupí bez ní, je ovšem otázka. Zvlášť, když obě lodě mají na stříšku speciální záďovou skříňku, a navíc se počítá s provozem v oněch už zmiňovaných, co do počasí nevlídných severských zemích. I přes toto drobné skrblictví ze strany výrobce vypadá řada Falcon velmi zajímavě a určitě si rychle najde své zákazníky. Budou to lidé, kteří si potrpí na dravější jízdu, ale někdy potřebují i vyvézt na výlet rodinu.

Text Radek John
Foto Daniel Guryča a Bella Boats

Zveřejněno v Yachtu 9/2018


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI